Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Saavatko opettajat valmiudet ylioppilaskoeuudistukseen?

Mielipide
 
Outi Niklander

Ylioppilaskoeuudistusta kohti tuntuu mentävän into edellä ja järki jäljessä (HS Kotimaa 17. 1.). Kokeneiden opetusneuvosten syrjäyttäminen on todella outoa. Ensi syksynä lukioon tulevia pitäisi alkaa valmentaa uuteen kokeeseen, vaikka monta kysymystä on avoinna.

Lukion opettajien nykyinen työnjako on varsin selvä. Tiedetään, kuka opettaa mitäkin ja mistä ylioppilaskokeen osasta kukin on vastuussa.

Miten on syksyllä? Minkä aineen opettajat valjastetaan kevään 2016 uuden kokeen vastuuopettajiksi? Äidinkielenopettajatko? Toisen äidinkielen kokeen "kehittämisestähän" on puhuttu.

Millä ajalla ja kenen rahalla opettajat täydennyskoulutetaan? Mistä saadaan opetusmateriaalit ja sopivat harjoituskokeet? Vai vastuutetaanko ja koulutetaanko kaikki lukion opettajat?

Oma maisterintutkintoni on tukevasti kieli- ja kirjallisuustieteellinen. Olen jo monta uudistusta läpi käynyt kokenut lukion opettaja.

Silti – tai ehkä juuri siksi – en halua peittää huoltani. Me tavalliset riviopettajat yhdessä opiskelijoiden kanssa toteutamme käytännössä ylioppilaskoeuudistuksen. Annetaanko meille riittävät eväät?

Ylioppilaskokelas on yleensä aloittanut kokeessa mitattavien asioiden opiskelun jo perusopetuksessa. Siksi nytkin tuntuisi lukiolaisen oikeusturvan kannalta järkevältä odottaa edes lukion opetussuunnitelman päivittämistä.

Outi Niklander
lehtori, Mäntsälän lukio