Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Haluamme estää päättäjiä tekemästä tyhmiä päätöksiä

Mielipide
 
Jaakko Aspara Henrikki Tikkanen

Sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos Ismo Tuominen vastasi (HS Mielipide 24. 4.) kirjoitukseemme "Ministeriöt eivät piittaa tieteellisestä tutkimuksesta" (HS Mielipide 21. 4.).

Tuominen totesi, että "alkoholimainonnan vaikutuksista nuoriin on olemassa lähes tuhat alkuperäistutkimusta". Vaikutuksista nuoriin ei ole näin monta tutkimusta. Jos hallitusneuvoksen kassakaapissa olisikin näin monta tutkimusta, se tekisi vielä kyseenalaisemmaksi sen, miksi sosiaali- ja terveysministeriö perustelee lainvalmisteluaan noin tusinalla alkuperäistutkimuksella, joista vain neljä käsittelee mainontaa ja nuorten alkoholin käyttöä.

Nämä neljä tutkimusta eivät myöskään kuluttajakäyttäytymisen standardeilla anna näyttöä siitä, että alkoholimainonta lisäisi nuorten alkoholinkulutusta.

Tuominen myös väitti, että "professorit eivät ole esittäneet mitään uutta ministeriön hankkimaan tieteelliseen selvitykseen" ja että emme olisi tutkineet asiaa, vaan esitelleet jonkinlaisia omia mielipiteitämme. Tämäkään ei pidä paikkaansa. Ministeriössä tiedetään varsin hyvin, että olemme laatineet systemaattisen tieteellisen katsauksen niihin tutkimuksiin, joilla sosiaali- ja terveysministeriö lakiehdotustaan perustelee. Olemme toimittaneet tämän ministeri Maria Guzenina-Richardsonille (sd).

Tuominen antoi ymmärtää, että me olisimme amerikkalaisen alkoholi- ja tupakkateollisuuden konsultteja, joiden ainoana tehtävänä on saada päätöksentekijät epäröimään. Vihjaus ei pidä paikkaansa. Tutkijoina tavoitteenamme ei ole saada päätöksentekijöitä epäröimään, vaan estää heitä tekemästä typeriä päätöksiä omaan tieteenalaamme kuuluvan asian tiimoilla.

Jaakko Aspara
Henrikki Tikkanen
markkinoinnin professoreita
Aalto-yliopisto