Oppimateriaaleja on tuotettava kokonaisuutena

Mielipide
 
Kalevi Salonen

Oppimateriaalien tuottamisessa perinteisten oppikirjojen aika on auttamattomasti ohi. Muutos on niin suuri, että sekä materiaalien tuotantoa että tavoitteita pitää tarkastella uusista näkökulmista.

Informaatioteknologian avulla voidaan saavuttaa laajempia ulottuvuuksia. Asioita voidaan havainnollistaa useilla tavoilla ja monin esimerkein, jolloin ne tulevat ymmärrettäviksi vähän hitaammillekin.

Varsinkin luonnontieteissä erilaisilla simulaatioilla ja kokeenomaisilla lähestymistavoilla voidaan päästä asioiden pänttäämisestä niiden oivaltamiseen, mikä kehittää ajattelua ja kohottaa motivaatiota. Myös opettajien motivaatio varmasti kasvaa.

Vaikka kullakin tasolla edellytettävät asiasisällöt tulee määritellä selvästi, aineiston syvyydellä ei ole periaatteessa rajaa. Näin innokkaimmat ja lahjakkaimmat voivat oppia huikeasti enemmän kuin perinteisistä oppikirjoista. Niinpä keskimääräinen oppimistulos on paras mahdollinen.

Oppimateriaalit voisivat muodostaa jatkumon koulujen eri tasoilta yliopistojen perusopetukseen, jolloin innokkaimmat opiskelijat saattaisivat päästä yliopisto-opiskelun alkuun jo lukioaikana.

Asiasisältöjen tuottajiksi eivät enää riitä oppikirjantekijät sen paremmin kuin koulujen opettajatkaan, vaan tähän tarvitaan eri alojen kokeneita tutkijoita. Silti myös opettajien näkemykset ja ideat ovat oppimateriaalien kehitystyössä oleellisia. Lopullisen toteuttamisen tulisi olla asiantuntevien teknisten avustajien harteilla.

Jarkko Moilasen (HS Mielipide 2. 4.) ehdottama talkoomuotoisesti tuotetun oppimateriaalin malli on kehityskelpoisuudeltaan niin rajallinen, ettei se sovellu oppimateriaalikokonaisuuksien luomiseen. Silppusäkkimäinen materiaali tuskin on tasapainoista ja jättää suuret kokonaisuudet heikosti hahmottuviksi.

Sen sijaan, kuten Helena Ruuska ja Timo Tossavainenkin esittivät (HS Mielipide 4. 4.), tulisi tuottaa loogisia kokonaisuuksia. Eri osa-alueiden parhaan tietämyksen kokoaminen yhteen on vaativa ja pitkäaikainen tehtävä, joka on toteutettavissa vain monien tahojen jatkuvana yhteistyönä. Todennäköisesti säästöjäkin on saavutettavissa, mutta ainakin oppimistuloksia voidaan parantaa.

Kalevi Salonen
Kaustinen


Uutiset

HS in English