Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kaupunkibulevardien laskelmat ovat höttöä

Mielipide
 
Helsingin Sanomat
3Brender
Havainnekuva Tuusulanväylälle suunnitellusta kaupunkibulevardista.
Havainnekuva Tuusulanväylälle suunnitellusta kaupunkibulevardista. Kuva: 3Brender

Samaan aikaan kun valtio etsii sinnikkäästi säästökohteita, Helsingin kaupungilla riittää miljardeja maksavia kannattamattomia liikennehankkeita, joihin odotetaan valtion rahoitusta tai myötävaikutusta.

Kaupunkibulevardit ovat valtion toimenpiteitä edellyttävä jättiläishanke. Moottoritiet ovat valtion teitä ja rahoittamia. Moottoritien purkaminen risteyksineen ja muuttaminen kaduksi maksaa hyvinkin lähes saman verran kuin moottoritien rakentaminen. Kun vaikutukset ovat kaupunkisuunnitteluvirastonkin mukaan yhteiskuntataloudellisesti negatiiviset ja kohdistuvat naapurikuntien asukkaisiin, valtion on todellakin syytä harkita, lähteekö se mukaan tällaiseen liikenteen sujuvuuden ja logistiikan heikentämiseen.

Ainakin Helsingin kaupunki olisi pantava korvaamaan valtion omaisuuden hukkaamisesta aiheutuvat kustannukset täysimääräisesti korvauslain mukaisesti.

Suomessa on tähän asti yleensä edellytetty toteutettavilta liikennehankkeilta yhteiskuntataloudellista kannattavuutta. Pääosa kaupunkisuunnitteluviraston nyt esittämistä muistakaan hankkeista ei täytä tätä vaatimusta, kuten Pisararata ja Raidejokeri. Kaupunkisuunnitteluvirasto on ratkaissut pulman jättämällä kannattavuusluvut kertomatta.

Liikenneinvestoinneilla voidaan edistää talous- ja yhteiskuntakehitystä, mutta kannattamattomat hankkeet ovat veronmaksajien rahojen tuhlaamista.

Valtio ei voi olla mitenkään mukana tällaisessa.

Todella huolestuttavaa on, että kaupunkisuunnittelulautakunta on jo hyväksynyt yleiskaavaehdotuksen, eikä lautakunnan puheenjohtaja Risto Rautavan (kok) mukaan suuria muutoksia voi enää tulla (HS 2.1.). Näinä aikoina on hyvä olla espoolainen.

Juhani Korpela

entinen liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö

Espoo

http://static-gatling.nelonenmedia.fi/file/sites/default/files/img/dd9e34d6983411adf005fc5038cd0dee3d91feb2-2114634-HS_yleiskaava_graffavideo_240615_01.jpg
Helsingin uusi yleiskaava selitettynä kahdessa minuutissa
Kaavoittaminen kuulostaa etäiseltä byrokratialta, mutta sillä päätetään siitä, minkälainen kotikadustasi tulee ja miten työmatkasi sujuu. Videografiikka selittää, mistä Helsingin uudessa yleiskaavassa on kyse.
Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat