Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Katupartioita tuskin olisi, jos poliisi olisi läsnä – mutta suomalainen poliisi istuu autossaan

Poliisi voisi omalla toiminnallaan vähentää kansalaisten kokemaa tarvetta katupartioinnille.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat
Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
Poliisipartio päivysti Helsingissä Rautatientorilla syyskuussa.
Poliisipartio päivysti Helsingissä Rautatientorilla syyskuussa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Yksityisten kansalaisten suorittamasta katupartioinnista on viime päivinä ollut paljon puhetta. Mutta kuten Pertti Rannikko huomautti (HS Vieraskynä 15.1.), kysymys on ollut esillä aiemminkin.

Tarvetta partioinnille lienee synnyttänyt kansalaisten syystä tai toisesta kokema turvattomuuden tunne. Tunteella ei välttämättä ole mitään tekemistä rikollisuustilanteen kanssa.

Poliisin on tietysti selvästi ilmaistava näkemyksensä omankädenoikeudesta. Sen lisäksi poliisi voisi ehkä omalla toiminnallaan vähentää kansalaisten kokemaa tarvetta katupartioinnille. Poliisi voisi lisätä omaa katupartiointiaan – nimenomaan jalkaisin tapahtuvaa partiointia.

Nyt ainakin helsinkiläinen poliisi näyttäisi olevan huomattavan sidottu autoonsa. Ohi ajava poliisiauto ei ole omiaan lisäämään kansalaisten turvallisuudentunnetta, ja partioauton pysähtyessä jotain ikävää on jo yleensä sattunut.

Tiukka pitäytyminen autoon saa joskus koomisiakin piirteitä. Näyttää erikoiselta, kun poliisin kookas pakettiauto ajaa ihmisten keskellä rautatieaseman laiturilla tai väkijoukossa Kampin kauppakeskuksen edustalla. Aivan kuin poliisit eivät uskaltaisi tulla ulos autoistaan.

Eräs syy tiiviiseen autossa istumiseen saattaa olla se, että eurooppalaisessa vertailussa Suomessa lienee väkilukuun suhteutettuna melko vähän poliiseja. Jalkapartioinnin ei siis katsota olevan mahdollista, koska niukat resurssit vaativat autojen hyödyntämistä. Toisaalta poliisilla lienee aikaisempina vuosikymmeninä ollut enemmän henkilökuntaa.

Jos Helsingin asemapoliisin kävelevät konstaapelit jätetään huomioimatta, poliisin jalkapartioita ei mielestäni näkynyt Helsingissä 1980-luvullakaan. Onko poliisin vahvan auto-orientoituneisuuden taustalla talouden lisäksi siis kulttuurisia syitä? Kokeeko kävelevä poliisi olevansa epäuskottava?

Tuomas Kraft

Helsinki

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat