Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Oppimistulosten alueellisia eroja voidaan pienentää

Lähikouluperiaate vähentää koulujen välistä eriytymistä, ja hajautettu kuntien vuokra-asuntotuotanto tukee maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suomen kielen oppimista.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Kansainvälisesti mitattuina oppimistulokset ovat Suomessa yhä korkeatasoisia ja alueelliset erot maltillisia. Tuoreissa Pisa-tutkimusten tuloksissa on kuitenkin joiltain osin aihetta huoleen, vaikka näissä tutkimuksissa menestyminen ei olekaan suomalaisen peruskoulun ainoa tehtävä.

Poikien oppimistulokset ovat pienten paikkakuntien suomenkielisissä kouluissa heikentyneet nopeammin kuin tyttöjen. Näissä kunnissa on keskimääräistä enemmän erityisopetuksen tarvetta, ja enemmistö erityisoppilaista on poikia. Siksi näillä kunnilla on yhteiskunnallinen erityistehtävä panostaa erityisopetukseen – ja samalla sukupuolten tasa-arvoon. Erityisopetuksen resursseissa on näiden kuntien välillä ollut huomattavia eroja jo vuosien ajan.

Maahanmuuttajapainotteisissa kunnissa lasten oppimistulokset ovat keskimäärin muita alemmalla tasolla, joten erityisopetuksen riittävät resurssit ovat myös näissä kunnissa hyödyllisiä koko yhteiskunnalle. Oppimistulokset paranevat toisen maahanmuuttajataustaisen sukupolven myötä, mutta tuen tarve ei häviä kokonaan.

Lisäksi perheen sosioekonominen tausta ennustaa Suomessa yhä selvästi koulutuksen periytyvyyttä. Näiden tekijöiden summa selittää oppimistulosten alueellisia eroja.

Jotta kuilut voitaisiin kuroa umpeen, erityisopetuksen lisäksi tarvitaan laajaa työkalupakkia.

Esimerkiksi lähikouluperiaate vähentää koulujen välistä eriytymistä, ja hajautettu kuntien vuokra-asuntotuotanto tukee maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suomen kielen oppimista. Näiden lisäksi sosioekonomisesti tasa-arvoinen ja työllisyyden kasvua tukeva yhteiskunnallinen kehitys hillitsee oppimistulosten eriytymistä ja lisää oppilaiden mahdollisuuksien tasa-arvoa.

Oppimistulokset ovat lisäksi helposti parannettavissa kautta linjan terveellisemmällä fyysisellä ympäristöllä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuore tutkimus kertoo, että heikko ilmanvaihto ja liian korkea sisälämpötila heikentävät lasten oppimistuloksia keskimäärin neljällä prosentilla kumpikin ja että ilmanvaihto on riittämätöntä 58 prosentissa luokkahuoneista.

Tämä on investointikohde, joka ei lisää syömävelkaa. Se parantaa oppimistuloksia välittömästi – puhumattakaan oppilaiden hyvinvoinnista.

Peruskoulu on yhteinen aarteemme ja kilpailukykyvalttimme, ja sen kehittäminen ansaitsee korkeimman tutkimustiedon ja pedagogisen asiantuntijuuden yhteistyön. Onko meillä varaa jättää tätä timanttia hiomatta?

Jaakko Lindfors

Aineopettajaliiton

varapuheenjohtaja, Turku

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat