Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Luokanopettaja HS:n mielipidepalstalla: Koulussa ei tarvitse aina olla hauskaa

Heikot ja hitaat oppijat tarvitsevat avukseen ammattitaitoisia ihmisiä. Jos kouluavustajiksi kelpaavat ketkä tahansa työtä vailla olevat, olemme hakoteillä.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Jyväskylän yliopistossa tehdyn, juuri julkaistun tutkimuksen mukaan peruskoulun läpäisseiden joukossa on yhä enemmän lukutaidottomia oppilaita. Jokaisessa ikäluokassa on huonojen oppimistulosten vuoksi 10 000 syrjäytymisvaarassa olevaa lasta ja nuorta.

Perustaitojen opettaminen on aina ollut suomalaisen koulun vahva kivijalka. Ilman hyvää lukutaitoa on vaikeata selvitä minkään aineen opiskelusta.

Britanniassa on tutkittu syitä siihen, miksi yläasteikäiset oppilaat ovat saaneet tukiopetusta matematiikassa. Kaksi osaamisen aluetta nousi ylitse muiden: puutteellinen lukutaito ja kertotaulujen osaamattomuus. Siinä onkin kaksi tärkeää osaamisen aluetta, joiden opettaminen ja myös oppimisen tason testaaminen on alaluokkien opetukseen kuuluvaa materiaalia.

Lapset ovat erilaisia oppijoita. Lukemaan lasta voi opettaa monin eri tavoin.

Opettajan taidoista, oppilaan omasta työhalusta ja vanhempien tuesta riippuu paljon se, miten opiskelu etenee. Kodin on tuettava koulun vaatimuksia, joiden tarkoituksena on vankan pohjan luominen lapsen opintielle.

Koulussa ei tarvitse aina olla hauskaa. On opittava tekemään työtä ja saavuttamaan tuloksia. Lapsi ei voi olla omilla valinnoillaan ja oppimissuunnitelmillaan – joiden teettäminen pienimmilläkin lapsilla on nyt niin muodikasta – vastuussa opetuksesta tai oppimisesta. Se on aikuisten asia. On uskallettava olla aikuinen. Tähän asenteeseen eivät opettajien uudet koulutusrahat auta.

Koko yhteiskunnan on opittava tekemään enemmän työtä ja tuettava ja arvostettava koulua sen sivistys- ja kasvatustehtävässä.

Heikot ja hitaat oppijat tarvitsevat avukseen ammattitaitoisia ihmisiä. Jos kouluavustajiksi kelpaavat ketkä tahansa työtä vailla olevat, olemme hakoteillä. Juuri näillä lapsilla, joilla on vaikeata oppia, on oikeus saada parasta mahdollista opetusta. Heille on löydettävissä polut ja tiet oppimiseen.

Lapsen opettaminen vaatii määrätietoista, tinkimätöntä ja tuloshakuista työtä niin koulussa kuin kotonakin.

Lapsen turvattu säännöllinen ja terveellinen elämä takaa pohjan koulutyön onnistumiselle. Lähdetään liikkeelle vaikka riittävästä yöunesta.

Arja Mattila

äidinkielen opetukseen erikoistunut luokanopettaja,

eläkkeellä, Helsinki

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat