Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Miesopettajien määrän lisääminen voisi parantaa poikien kouluviihtyvyyttä

Naisvaltaisuus on ehkä lyönyt ammattiin leiman: moni mies saattaa pitää sitä ”naisten työnä” ja vieroksua siksi alalle hakeutumista, kirjoittaa lehdistöneuvos Hannu Laaksola.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Opettajakunnan sukupuolijakauma on huolestuttanut asiantuntijoita jo pitkään. Koulutukseen hakeutuvista vain vajaa viidennes on miehiä, opintonsa aloittavista vielä pienempi osa.

Peruskoulunopettajista jo kolme neljästä ja luokanopettajista kaksi kolmesta on naisia. Joissakin opettajaryhmissä luku on näitäkin suurempi. Lastentarhanopettajista miehiä on vain muutama prosentti.

Miesopettajien suhteelliseen ja määrälliseen vähenemiseen ei ole vain yhtä tai kahta syytä. Vuoteen 1989 asti opettajankoulutuksen aloituspaikoissa oli mieskiintiöt. Kiintiöillä opettajiksi valmistuneista moni on jo siirtynyt eläkkeelle, mikä on yksi syy miesten osuuden pienenemiseen.

Opettajankoulutuksen valintakokeiden on arvioitu sopivan poikia paremmin erityisesti koulussa hyvin menestyville tytöille. Naisvaltaisuus on ehkä lyönyt ammattiin leiman: moni mies saattaa pitää sitä ”naisten työnä” ja vieroksua siksi alalle hakeutumista.

Vaatimattomat mahdollisuudet urakehitykseen ja huonosti koulutusta vastaava palkkaus vieroittavat alalta selvästi erityisesti miehiä. Ne ovat silti myös naisten murheina.

Koulussa tarvitaan opettajina sekä miehiä että naisia. Nykyistä suurempi miesten määrä saattaisi edistää työrauhaa, vaikkei kouluissa tarvitakaan nykyistä enempää suoranaista fyysistä voimaa. Miesten määrän lisääminen voisi parantaa poikien kouluviihtyvyyttä. Miehiä tarvitaan myös opettamaan pojille esimerkiksi liikuntaa. Lisäksi miehille on paikkansa koulussa eräänlaisina isän korvikkeina, miehen malleina.

Ratkaisuksi tilanteeseen on ehdotettu mieskiintiöiden palauttamista. Se olisi vanhan, pölyttyneen ja huonoksi todetun mallin kaivamista kaapista. Se ei olisi nykypäivää eikä nykyisen tasa-arvolain mukaista.

Opettajien ammattitaito ja opetuksen laatu eivät ole sidottuja sukupuoleen. Koulu ja opettajat tarvitsevat ennen kaikkea motivoituneita ja ammattitaitoisia opettajia, joilla on mahdollisuus menestyä ammatissaan ja päästä urallaan eteenpäin. Opettajankoulutuksen pääsykokeen pitäisi siksi nykyistä paremmin mitata kykyä ja sitoutumista opettajaopintoihin.

Koetta on myös uudistettava valikoimaan nykyistä tasaisemmin molempia sukupuolia aloittamaan opinnot. Opettajan ammattiin on saatava vetovoimatekijöitä, joita ovat kilpailukykyinen palkkaus, selkeät urakehitysmahdollisuudet ja ammatin korkeampi status.

Hannu Laaksola

lehdistöneuvos, päätoimittaja

Vantaa

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat