Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Opettajarekisteri helpottaisi opettajatarpeen ennakointia

Kenelläkään ei ole tarkkaa tietoa siitä, minkä aineen opettajia tarvittaisiin lisää ja missä aineessa opettajia ylikoulutetaan, kirjoittaa OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Pirkko Eerola-Pilvi kirjoitti (HS Mielipide 9.8.) opettajarekisteristä ja toi osuvasti esiin sen, miksi opettajien kelpoisuusvaatimukset ja työhön pätevöittävä opettajankoulutus ovat äärimmäisen tärkeitä opettajan työssä toimimisen ja oppilaan oikeusturvan kannalta. Hän kuitenkin arvelee, ettei opettajarekisteri auttaisi tilanteessa, jossa määräaikaiseen tehtävään palkataan epäpätevä opettaja, vaikka kelpoinen opettaja olisi tarjolla.

Olemme samaa mieltä, että näissä tilanteissa pitäisi aina palkata kelpoinen opettaja. Eerola-Pilvi kuitenkin sivuutti sen merkittävän ongelman, ettei kelpoisia opettajia ole aina tarjolla. Esimerkiksi pätevistä erityisopettajista ja lastentarhanopettajista on huutava pula.

Samaan aikaan aineenopettajien työttömyys on noussut jo 12 prosenttiin. Kenelläkään ei ole tarkkaa tietoa siitä, minkä aineen opettajia tarvittaisiin lisää ja missä aineessa opettajia ylikoulutetaan. Tiedämme, että jo vuosia yliopistot ovat kouluttaneet esimerkiksi historian opettajia liikaa, mutta tarkkoja lukuja ei ole.

Opettajarekisteri helpottaisi opettajatarpeen ennakointia ja koulutusmäärien säätelyä ja säästäisi siten merkittävästi yhteiskunnan kustannuksia sekä inhimillisiä voimavaroja, kun opettajankoulutusta voitaisiin tarjota suhteessa todelliseen työvoimatarpeeseen. Tämä myös helpottaisi tehtävään sopivan, kelpoisen opettajan löytämistä.

Heljä Misukka

koulutusjohtaja

Opetusalan ammattijärjestö OAJ

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat