Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Verkkopalvelut on saatava helppokäyttöisiksi – kyseessä on perusoikeus

Verkkoa ei koskaan saada täysin esteettömäksi kaikille, mutta suuri osa ongelmista voitaisiin poistaa, kirjoittaa Kehitysvammaliiton saavutettavuusyksikön johtaja Sami Älli.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Kirjoitus verkkopalveluiden saavutettavuudesta nosti esille useita tärkeitä asioita (HS Kotimaa 8.8.). Internetissä tarjottavien palveluiden merkitys on kasvanut digitalisaation myötä, ja olisi tärkeää, että kaikki pystyisivät niitä käyttämään. Näin ei nyt ole.

Kuten jutussa todettiin, verkon saavutettavuus on näkövammaisille käyttäjille ensiarvoisen tärkeä asia. Ongelma on kuitenkin huomattavasti laajempi. Aistivammojen lisäksi motoriikkaan, oppimiseen ja ymmärtämiseen, muistiongelmiin tai lukitaitoihin liittyvät haasteet muodostavat usein esteen palveluiden käytölle. Varovaisestikin arvioiden kyse on sadoistatuhansista ihmisistä.

Verkkoa ei koskaan saada täysin esteettömäksi kaikille. Kuitenkin järkevällä ja helppokäyttöisyyden perusperiaatteet huomioivalla suunnittelulla suuri osa ongelmista voitaisiin poistaa.

Ehkä huolestuttavinta on, että it-ammattilaisia kouluttavien oppilaitosten opintosuunnitelmissa saavutettavuus on unohdettu miltei kokonaan. Samoin tietämys verkkopalveluita suunnittelevissa yrityksissä on usein hataralla pohjalla.

Kyse on konkreettisesti perusoikeudesta. Yhdenvertaisuuden periaate ei toteudu, mikäli vain osa kansalaisista pystyy käyttämään palveluita. YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista edellyttää palveluiden saavutettavuutta samoin kuin EU:n saavutettavuusdirektiivi.

Edistystäkin tapahtuu. Esimerkiksi kosketusnäytöllisten laitteiden lisääntyminen on ollut myönteinen muutos, sillä se on pakottanut suunnittelijat toteuttamaan loogisempia ja helppokäyttöisempiä käyttöliittymiä. Sormella ei osu pieniin kohteisiin, joten kohteiden ja informaation määrää näytöllä on ollut pakko rajoittaa. Esimerkiksi ihmiset, joilla on oppimisen ja ymmärtämisen ongelmia, hyötyvät tästä paljon.

Paljon on kuitenkin vielä tehtävää. Lainsäädännön tasolla tähän onneksi herätään vähitellen. Myös osa julkisista toimijoista huomioi käytettävyyden ja saavutettavuuden periaatteet suunnittelussa. Toive saavutettavista verkkopalveluista siis elää.

Sami Älli

saavutettavuusyksikön johtaja

Kehitysvammaliitto

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat