Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Opetussuunnitelma ohjaa sinnikkyyteen

Koulu ei tosiaankaan ole mikään pelihalli.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat nosti (14.8.) esille professori Hannu Simolan mielipiteen, jonka mukaan opetussuunnitelma ei kannusta vaatimaan tarpeeksi oppilailta ja korostaa liiaksi pelkkää koulussa viihtymistä.

On vaikea sanoa, mihin opetussuunnitelmaan professori Simola viittasi. Perusopetuksen uusien opetussuunnitelman perusteiden henki on täysin toinen. Oppimisen iloa ja opiskeluun liittyviä myönteisiä kokemuksia halutaan lisätä. Ilon nähdään syntyvän vuorovaikutuksesta, tekemisestä, ponnistelusta, uuden oivaltamisesta ja tuottamisesta.

Opetussuunnitelman perusteissa todetaan, että ”tietojen ja taitojen oppiminen on kumuloituvaa ja se vaatii usein pitkäaikaista ja sinnikästä harjoittelua”. Edelleen todetaan, että ”tutkiva ja luova työskentelyote, yhdessä tekeminen sekä mahdollisuus syventymiseen ja keskittymiseen edistävät ajattelun ja oppimaan oppimisen kehittymistä”. Se, mitä opitaan, on tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on se, miten opitaan.

Keskustelussa oppimisen ilo ja koulussa viihtyminen sekoitetaan usein alhaiseen vaatimustasoon tai siihen, että koulutyön pitäisi olla aina helppoa. Harva lapsi nauttii pitkällä aikavälillä sellaisesta. Ensimmäiselle luokallekin menevät tuntuvat odottavan erityisesti, että pääsevät oppimaan uusia asioita ja tekemään läksyjä.

Opetussuunnitelman perusteita laadittaessa katsottiin, että hyviin oppimistuloksiin voidaan päästä, jos oppilaat pitävät opiskelua merkityksellisenä ja mielekkäänä. Tärkeää on myös, että he voivat ymmärtää omaa oppimistaan, oppivat vähitellen ohjaamaan opiskeluaan ja voivat iloita sen tuloksista. Oppimisen tulee olla myös kestävää eli oppilaan tulee voida perusopetuksessa rakentaa koko elämän jatkuvalle oppimiselle vankka pohja.

Koulu ei tosiaankaan ole mikään pelihalli. Sen tulee olla aito oppiva yhteisö.

Irmeli Halinen

opetusneuvos, opetussuunnitelmatyön päällikkö

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat