Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tehdään Suomesta kaupunkipyöräilyn edelläkävijä

Kaupunkiliikenteessä kannattaa panostaa sähköautoilun sijasta sähköpyöräilyyn, sillä pyöräily on terveellisempää ja turvallisempaa ja vie vähemmän tilaa kuin autoilu.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Vapun jälkeen Helsingin kaduilla on rullannut uudenlaisia kaupunkipyöriä. Käyttäjiä on ollut odotettua enemmän, ja järjestelmä on saanut paljon myönteistä palautetta. Ensi vuonna pyörien ja asemien määrä kolminkertaistetaan, ja samalla toiminta-alue laajenee.

Hyväksi koettua Helsingin järjestelmää kannattaa laajentaa Espooseen ja Vantaalle, jotta samoja pyöriä voisi käyttää koko metropolialueella. Tampere, Oulu, Jyväskylä ja Lahti ovat käynnistäneet yhteishankkeen, jossa selvitetään mahdollisuuksia usean kaupungin yhteiselle kaupunkipyöräjärjestelmälle.

Kannustamme suurimpia kaupunkeja yhdistämään voimansa, jotta kaupunkipyöräpalvelusta saataisiin valtakunnallinen ja yhtenäinen.

Sähköavusteisten pyörien suosio kasvaa huimasti maailmalla. Kiinassa on yli sata miljoonaa sähköpyörää ja Euroopassa niitä myydään vuosittain yli kaksi miljoonaa.

Myös sähköisten kaupunkipyörien määrä on kasvanut merkittävästi. Niitä on käytössä muun muassa Tanskassa, Hollannissa, Espanjassa, Ranskassa ja Britanniassa. Kesällä 2014 Madridissa avattiin maailman ensimmäinen kaupunkipyöräjärjestelmä, jossa on tarjolla pelkästään sähköpyöriä.

Ehdotamme, että Suomi ottaa loikan takaisin kaupunkipyörien edelläkävijäksi toteuttamalla yhtenäisen kaupunkipyöräjärjestelmän, jossa on tarjolla myös sähköpyöriä.

Pauli Kiuru

kansanedustaja (kok)

Kalle Vaismaa

kaupunkiliikenteen asiantuntija WSP Finland Oy

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat