Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Viihdekin opettaa lapselle sinnikkyyttä – kyky ponnistella kohti tavoitetta pitää nostaa esille myös koulussa

Kukaan ei jaksa sitoutua taitojen harjoitteluun päivästä toiseen, jos oppimisprosessi ei herätä uteliaisuutta tai – mikä tuhoisinta – altistaa jopa häpeälle.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Opetusneuvos Irmeli Halinen kirjoitti (HS Mielipide 18.8.) uuden opetussuunnitelman ohjaavan lapsia sinnikkyyteen.

Sinnikkyys on keskeinen menestyksen ennustaja, olipa kyseessä koulutyö, yrittäjyys tai vaikka painimolskilla onnistuminen. Lapsi, joka ei jaksa etsiä toista kenkäänsä eteisestä saattaa paikantaa Pokémoneja tuntikaupalla, koska motivaatio on kohdallaan ja sinnikkyys tulee palkituksi.

Sinnikkyyden kehittymiseen tarvitaan muutakin kuin kovan työnteon korostamista tai ”älä anna periksi”-asennetta. Sinnikkyyden opetus on lapsen omille taipumuksille rakentavaa realistista tavoitteiden asettamista, pitkäjänteiseen harjoitteluun kannustamista esimerkkien avulla sekä vastoinkäymisistä toipumista turvallisessa ympäristössä. Kukaan ei jaksa sitoutua taitojen harjoitteluun päivästä toiseen, jos oppimisprosessi ei herätä uteliaisuutta tai – mikä tuhoisinta – altistaa jopa häpeälle.

Lapsen sinnikkyydenosoitukset tulee nostaa näkyville ja niihin kuuluu palata. Onnistumisen syiden sanoittaminen on tärkeää: esimerkiksi ”saalistit Pokémonin, koska jäljitit sitä peräänantamattomasti”.

Viihde saattaa kehittää taitoja, joilla on huomattava siirtovaikutus. Opetuskokeilumme, joissa oppilaat jakavat itselleen ja toisilleen tsempparipalkintoja sinnikkyyden näkymisestä, ovat osoittautuneet toimiviksi. Luokassa pidetään esillä piirustuksia ja valokuvia, jotka todistavat sitkeästä yrittämisestä.

Mitä enemmän lapsella on haasteita koulunkäynnissään, sitä palkitsevampaa se on. Professori Carol Dweck puhuu kasvun asenteesta, jonka keskeinen käsite ”ein” sijaan on ”ei vielä”. Kasvun asenne luo tilaa sinnikkyydelle.

Yritteliäisyys ja oikeaan suuntaan kohdistuva ponnistelu on huomioitava itseisarvoisina tekijöinä. Niiden avulla lapsi tulee pärjäämään elämässään, ei niinkään peruskoulun päättötodistuksella, joka kenties on sinnikkyydellä hankittu.

Kokemukset omista voimavaroista ja myönteisen sisäisen sisupuheen kehittyminen kasvattavat odotuksia itsestä oppijana ja monenlaisten tavoitteiden saavuttajana.

Kaisa Vuorinen

erityisluokanopettaja, erityispedagogiikan tohtoriopiskelija

Lotta Uusitalo-Malmivaara

erityispedagogiikan dosentti, yliopistonlehtori

Helsingin yliopisto

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat