Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lentomelua torjutaan monin keinoin

Helsinki-Vantaan lentokentälle on asetettu melutavoite, jota öisiä toimintarajoituksia hakenut Finavia ei saa ylittää.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Rolf Streng kommentoi (HS Mielipide 22.8.) Trafin lokakuussa 2015 tekemää Helsinki-Vantaan öisiä toimintarajoituksia koskevaa päätöstä. Trafi ei asettanut rajoituksia lentokentän yöliikenteelle.

Rajoitusten puuttuminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että öinen lentomelu Helsinki-Vantaan läheisyydessä voisi lisääntyä hallitsemattomasti. Kentälle on asetettu melutavoite, jota öisiä toimintarajoituksia hakenut Finavia ei saa ylittää.

Melutavoitetta asetettaessa Trafi kuuli laajasti eri osapuolia, ja saaduissa lausunnoissa melutavoite katsottiin pääosin hyväksyttäväksi.

Lentomelua torjutaan monin eri keinoin. Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristökunnilla on kaavoittajina keskeinen vastuu siitä, ettei melualueelle kaavoiteta lisää asutusta. Yöliikenteen tuleekin vaikuttaa maankäytön ja kaavoituksen ratkaisuihin, jotta asukkaita voidaan suojella lentomelulta eikä uusia asuinalueita kaavoitettaisi melualueelle tai sen välittömään tuntumaan. Myös rakennustekniset keinot ovat tehokkaita meluntorjunnassa.

Trafi seuraa säännöllisesti melutilannetta ja siinä tapahtuvia muutoksia. Säännöllisillä tarkasteluväleillä varmistetaan, ettei öinen melu lisäänny hallitsemattomasti lähivuosina.

Lisäksi tänä syksynä aloittaa toimintansa Helsinki-Vantaan lentoaseman melunhallinnan yhteistyöryhmä, johon on kutsuttu mukaan muun muassa Finavia, alueen kunnat, Uudenmaan maakuntaliitto ja ympäristöviranomaiset. Ryhmän perustaminen on nähty tarpeelliseksi, jotta kentän melutilanteesta ja siihen vaikuttavista toimenpiteistä saataisiin mahdollisimman laaja kokonaiskuva sekä valtakunnalliselta että paikalliselta tasolta katsottuna. Ryhmä myös arvioi, miten meluntorjunnassa on onnistuttu ja miten sitä voidaan kehittää tulevaisuudessa.

Trafi pyrkii tiukkojen säädösten sijaan määrittelemään laajemman viitekehyksen, jonka puitteissa toimijat voivat itse valita tarkoituksenmukaisimmat keinot tavoitteen saavuttamiseksi. Tarkoituksena on vastakkainasettelun sijaan löytää kaikkia osapuolia tyydyttäviä ratkaisuja.

Outi Ampuja

johtava asiantuntija, Trafi

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat