Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pysäköityjä autoja, romukasoja ja työmaa-aitoja – pyöräteillä on jatkuvasti esteitä

Helsingin kaupungin strategiassa priorisoidaan jalankulkua ja pyöräliikennettä, mutta todellisuudessa autoliikenteen sujuvuus turvataan aina ensin.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen kirjoitti uusista pyöräliikenteen suunnitelmista (HS Mielipide 21.8.). Helsinki onkin ottanut merkittäviä askeleita pyöräliikenteen edistämiseksi. Hämeentien kauan kaivattu liikennesuunnitelma hyväksyttiin valtuustossa viime keväänä, ja Käpylässä lapioidaan jo tulevaa baanaa pääradan varteen.

Paraskaan pyörätie ei kuitenkaan edistä pyöräilyä, jos sillä ei voi ajaa. Helsingissä pyörällä kulkevan matka katkeaa jatkuvasti pyöräteille ja -kaistoille pysäköityihin autoihin, romukasoihin ja työmaa-aitoihin.

Kaupungin strategiassa priorisoidaan jalankulkua ja pyöräliikennettä, mutta todellisuudessa autoliikenteen sujuvuus turvataan aina ensin. Räikeimmät esimerkit ovat Pasilan ja Kalasataman työmaat. Vakiintunut käytäntö on sulkea pyörätie ja lätkäistä siihen keltainen liikennemerkki, kun ajorata säilyy koskemattomana. Sen sijaan Tukholmassa työmailla otetaan ajoradalta tilaa väliaikaiselle pyörätielle.

Pyöräteille ja -kaistoille pysäköinnistä on tullut yleinen käytäntö. Kaupunki antaa sille hiljaisen hyväksyntänsä jättämällä väärinpysäköijät säännönmukaisesti sakottamatta. Siksi pyörätielle pysäköijät myös pitävät toimintaansa oikeutettuna.

Jotta kaupungin investoinnit pyöräliikenteen edistämiseksi eivät valuisi hukkaan, on uusien liikennesuunnitelmien lisäksi tehtävä radikaali muutos työmaajärjestelyissä ja pysäköinninvalvonnassa.

Marjut Ollitervo

puheenjohtaja

Helsingin Polkupyöräilijät

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat