Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Työttömän pitäisi saada palvelunsa yhdeltä luukulta

Kokenut ja motivoitunutkin työnhakija uupuu ja luovuttaa nykyisessä monen luukun ja sekavien säännösten viidakossa, kirjoittaa Raija Seilonen.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Maria-Kaisa Aulan havainnot (HS Vieraskynä 31.8.) osuivat naulan kantaan. Oma kokemukseni ja käsitykseni työnhakijana on samanlainen. Olen ihmetellyt, miksei tarvetta yhden luukun palveluun ole nostettu näkyvästi esille.

Hyvin koulutettu, kokenut ja motivoitunutkin työnhakija uupuu ja luovuttaa nykyisessä monen luukun ja sekavien säännösten viidakossa. Oikeaa tahoa oman asian hoitamiseen on hankala löytää. Ohjeet ovat usein puutteellisia ja vaikeasti ymmärrettäviä, ja viranomaisten käyttämä kieli on edelleen kankeaa jargonia.

Hallitus on huolissaan ansiopäivärahakauden pituudesta työllistymisen esteenä. Se ei kuitenkaan ole este useimmille tosissaan työtä haluaville. Sen sijaan ansioturvan joustamattomuus ja keskitetyn tiedonsaannin puute ovat esteitä.

Te-toimisto, työttömyyskassa ja oppisopimuskeskus toimivat ja neuvovat kukin vain omasta näkökulmastaan. Oppisopimuskeskus hoitaa oppisopimukseen liittyviä käytännön asioita, mutta ei voi ottaa kantaa muuhun. Te-toimisto taas ei ota kantaa oppisopimukseen tai ansiopäivärahaan. Työttömyyskassa katsoo asiaa puhtaasti omien sääntöjensä kautta.

Jos tekee oppisopimuksen, menettää ansiopäivärahan. Jos etsii työpaikan ja on valmis aloittamaan pienellä palkalla, jolla ei elä, menettää ansiopäivärahan. Jos tekee osa-aikaisen työsopimuksen, saa sovitellun ansiopäivärahan.

Jos haluaa opiskella omaehtoisesti, te-toimiston on hyväksyttävä valinta. Muuten menettää ansiopäivärahan. Jos perustaa yrityksen, menettää ansiopäivärahan. Jos perustaa sivutoimisen yrityksen, ansiopäivärahan sovittelemista voidaan harkita.

Tämä kaikki selvisi pitkällisen nettiselauksen seurauksena. Te-toimisto ei osannut neuvoa asiassa mitenkään. Lisäksi eri luukuilta saa helposti eri vastaukset.

Te-toimistossa ei enää pääse puhumaan kasvotusten kenenkään kanssa, vaan ”palvelu” perustuu kasvottomaan nettiasiointiin, jossa asiakassuhdetta ei synny. Jokainen työtön tarvitsisi ehdottomasti oman yhteyshenkilön, joka tietää vastaukset yleisimpiin pulmiin ja auttaa työnhakijaa löytämään toimivia ratkaisuja.

Raija Seilonen

työnetsijä, Helsinki

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat