Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Raide-Jokerin kalustohankinta täsmentyi kesän aikana

Kalustohankinta on kokonaistaloudellisesti edullinen.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat kertoi (3.9.) Raide-Jokerin kalustohankinnan kustannusten kasvusta. Uutisesta syntyi käsitys, että raitiovaunuhankinnan päätetyt kustannukset olisivat jo kesän yli nousseet ”kymmenillä miljoonilla euroilla”. Tämä käsitys vaatii tarkennusta.

Jutussa verrattiin kesäkuussa hyväksytyn Raide-Jokerin rakentamispäätöksen yhteydessä arvioituja kalustohankinnan kustannuksia (enintään 95 miljoonaa euroa) nyt Helsingin kaupunginhallituksessa käsittelyssä olevaan Raide-Jokerin kaluston hankesuunnitelmaan (107,9 miljoonaa euroa).

Kesän aikana käydyissä neuvotteluissa vaunujen valmistajan kanssa hankinta on täsmentynyt. Raide-Jokerin vaunu on tarkoitus toteuttaa niin sanottuna yhteisajokelpoisena, jolloin Raide-Jokerin pikaraitiotien lisäksi sillä voidaan liikennöidä myös Kruunusiltojen sekä Helsingin kantakaupungin radoilla. Yhteisajokelpoisuudella voidaan tulevaisuudessa säästää liikennöintikustannuksia ja saavuttaa merkittäviä matkustajahyötyjä, kun raitiolinjoja voidaan toteuttaa joustavasti tarpeiden mukaan.

Vaunun pituus on tarkentunut 30-metrisestä noin 35-metriseksi eli vaunun koko on alun perin suunniteltua noin 17 prosenttia suurempi. Kasvanut koko merkitsee suurempaa investointikustannusta mutta toisaalta Raide-Jokerin matkustajamäärille sopivampaa vaunua ja edullisempaa liikennöintikustannusta.

Lisäksi investointikustannusta kasvattaa varautuminen vaunun pidentämiseen myöhemmin vielä 45-metriseksi. Tämä on järkevää, sillä se alentaa tulevaisuudessa liikennöintikustannuksia matkustajamäärien kasvaessa. Vaunun esteettömyysvaatimuksia on kesän aikana tehdyssä jatkosuunnittelussa kehitetty niin, että vaunu tulee tältäkin osin olemaan parasta mahdollista tasoa.

Taloudellisessa hankinnassa tulee ottaa huomioon investointikustannuksen lisäksi koko elinkaaren aikaiset huolto- ja käyttökustannukset. Raide-Jokerin kaluston hankesuunnitelma on kokonaisuus, joka kaikki nämä näkökulmat huomioiden on mahdollisimman edullinen.

Helsingin raitio- ja metrokalustohankinnat ovat pitäneet kustannuksiltaan erittäin hyvin. HKL:n nykyiset Artic-raitiovaunu- ja M300-metrojunahankinnat pysyvät täysin hankesuunnitelman kustannusten raameissa.

Pekka Sauri

apulaiskaupunginjohtaja, Helsinki

Ville Lehmuskoski

toimitusjohtaja, HKL

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat