Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Rikkidirektiivi haittaa vientiä

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat kirjoitti 8.9. rikkidirektiiviin vaikutuksista. Pitää paikkansa, että vuonna 2015 voimaan tullut direktiivi laski laivojen rikkipäästöjä ilmaan. Direktiivi on nyt voimassa vain Itämerellä, Pohjanmerellä ja Englannin kanaalissa. Välimerellä laivojen polttoaine sisältää yhä rikkiä 35-kertaisesti pohjoisiin merialueisiin verrattuna.

Metsäteollisuuden viennistä 90 prosenttia kulkee Itämeren kautta. Rikkidirektiivi kohtelee EU-maita eriarvoisesti – se ei vaikuta esimerkiksi Saksassa sijaitseviin tehtaisiin.

Direktiivi heikentää merkittävästi suomalaisten tehtaiden kilpailukykyä verrattuna kilpailijamaihin. Vuotuinen kustannuslisä on 80 miljoonaa euroa. Käytössä olevat valtiokompensaatiot eli rataveron poisto ja väylämaksun puolitus vuonna 2017 lieventävät tätä vaikutusta vain vajaat 20 miljoonaa euroa vuodessa.

Rajoitusten pitäisi tulla aina voimaan samanaikaisesti kaikkialla. Ennen sääntelyyn sitoutumista on kattavasti arvioitava taloudelliset ja kilpailukykyvaikutukset.

Outi Nietola

logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus ry

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat