Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Miksi käyttää sanomisen vapautta loukkaamiseen?

Miltä tuntuisi, jos meidän Suomen lippumme – vaikkapa hiukan väärän värinen – olisi vieraan maan taidemuseossa näytillä vessapaperina?

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

On erikoista, että verkkokeskustelussa (HS.fi/kulttuuri 12.9.) niin moni puolustaa voimallisesti suomalaisen oikeutta pukea päälleen feikki saamenpuku ja ylenkatsoo siitä nousevaa mielipahaa.

Totta kai Jenni Hiltusella on taiteilijan vapaus tehdä juuri sellainen teos kuin hän haluaa. Onhan meillä kaikilla vapaus kulkea vaikka kurat housuissa niin halutessamme.

Ja kyllä, taide nostattaa tunteita ja närkästystä, usein tarkoituksella – hyvä niin. Kuitenkaan Hiltusen teos Grind ei mitä ilmeisimmin ole tarkoitettu närkästyttämään saamelaisia, sillä taiteilijan sanoin teos ei käsittele saamelaisuutta.

Fiksu pyytää anteeksi, kun on loukannut tahattomasti. Ylpeä haukkuu loukkaantujaa eikä halua edes yrittää ymmärtää. Jälkimmäinen reaktio tuntuu olevan yleinen saamelaisuuden kohdalla.

Miltä tuntuisi, jos meidän Suomen lippumme – vaikkapa hiukan väärän värinen – olisi vieraan maan taidemuseossa näytillä vessapaperina? Sallittuahan sekin on, mutta tuskin pahaa mieltä helpottaisi, jos kuulisimme, ettei teos käsittele suomalaisuutta.

Kun nyt tiedämme mikä loukkaa, onko pakko käyttää vapautta loukkaamiseen? Eikö voisi pyytää anteeksi, jos ymmärtämättömyyttään loukkaa?

Lumi Vuorio

saamelaisia sukujuuria omaava

Ylivieska

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat