Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Moni hoitaja saa potilaan hymyilemään

Hoitajat ovat aliarvostettuja, vaikka jokainen yrittää tehdä parhaansa niillä resursseilla, joita on käytössä.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Sairaanhoitajat ja muu hoitohenkilöstö ovat olleet jatkuvasti median huomion kohteina. Milloin kiireinen päivystyksen sairaanhoitaja on ollut töykeä potilaalle, milloin vanhuksia on hoidettu huonosti asumisyksikössä. Tulevana terveydenhoitajana haluaisin kiinnittää huomiota motivaatioon.

Tuntuu, että joka päivä saa lukea kielteisiä uutisia hoitajien työskentelystä. Aivan kuin palautetta ei jatkuvasti saisi omaisilta, jotka vaativat potilaille vain parasta – toki palautetta pitääkin antaa. Kokemukseni kuitenkin on, että minua kohdellaan juuri samalla tavalla kuin minä kohtelen muita ihmisiä.

Hoitajat ovat ihmisiä eivätkä robotteja. He toimivat osaamisensa mukaan tilanteessa kuin tilanteessa, mutta myös hoitajilla on omat tunteensa ja tarpeensa.

Hoitoalalla on jo pitkään ollut tummia varjoja: sote, sijaiskielto, minimimiehitys ja pieni palkka. Hoitajat ovat aliarvostettuja, vaikka jokainen yrittää tehdä parhaansa niillä resursseilla, joita on käytössä.

Suomalaisilla on tapana lähestyä asioita aina negaation kautta, mutta entä jos välillä kokeilisimme toisenlaista lähestymistapaa? Mitä jos hoidon laatu paranisikin sillä, että hoitajien työstä ei jatkuvasti nostettaisi esiin vain kielteisiä asioita? Totta kai ne asiat, jotka eivät toimi tai tehdään väärin, on korjattava. Mutta yritetään muistaa, että aina on töissä myös niitä hoitajia, jotka saavat asiakkaan hymyilemään, ja niitä, jotka pelastavat henkiä.

Iiris Takala

tuleva terveydenhoidon ammattilainen, Pori

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat