Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Fiksujen koulut olisivat tervetulleita Suomeenkin – peruskoulussa pääasia on viihdyttäminen

Suomalaisessa peruskoulussa vältellään viimeiseen asti teoreettisuutta, osaamisen mittaamista tai yksilöiden välisten erojen tunnustamista.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomien mukaan fiksuille kaavaillaan taas omia kouluja (HS 15.9.). Juttu kuvasi Britannian koulujärjestelmää, jossa osa valtion kouluista valikoi oppilaansa pääsykokeella.

Toivotan vastaavan järjestelmän tervetulleeksi Suomeenkin. Ainakin pitäisi saada peruskouluihin luokkia, joissa nopeimpia ja motivoituneimpia oppilaita opetetaan erikseen, omissa ryhmissään. Opetettava aines voisi olla teoreettisesti vaativaa ja mennä nykyisiä peruskoulukursseja syvemmälle.

Suomalaisessa peruskoulussa vältellään viimeiseen asti teoreettisuutta, osaamisen mittaamista tai yksilöiden välisten erojen tunnustamista. Pääasia on viihdyttäminen, ja vähät määrärahat kulutetaan digileikkeihin ja uusiin säkkituoleihin. Melkoinen osa opettajista pitää digilaitteita perustason opetuksessa hyödyttöminä, vaikka opettajat eivät muutoin vastustaisikaan uutta tekniikkaa.

Jo nyt osa vanhemmista etsii lapsilleen ”parempaa” koulua yksityisopetuksen, harrastusten tai asuinpaikan vaihtamisen kautta. Se ei tainnut olla peruskoulun tarkoitus.

Koulushoppailu vähenisi jo pelkästään palauttamalla tasokurssit, joiden vaativuusaste merkittäisiin selvästi todistukseen. Lisäksi tarvittaisiin kaikille yhtenäinen peruskoulun päättökoe – ei vain todistuksen signaaliarvon vaan myös oikeudenmukaisuuden vuoksi.

Mai Allo

Helsinki

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat