Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Huonosta kohtelusta pitää valittaa oikeaan paikkaan

Sosiaalisessa mediassa huutelu on kuin huutamista turuilla ja toreilla. Palaute kannattaa antaa oikeita kanavia pitkin.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Haluan kiittää radiologian erikoislääkäri Riitta Korpisaarta rohkeasta ulostulosta (HS Mielipide 14.9.) liittyen hänen kohteluunsa helsinkiläisessä sairaalassa.

Korpisaaren kertomus on herättänyt paljon keskustelua. Epäkohtiin tulee puuttua, joskus kovaäänisestikin. Palautteen kohteeksi joutuneen ammattikunnan edustajana ja helsinkiläisenä olen seurannut kiinnostuneena mielipidekirjoituksesta syntynyttä kuohuntaa.

Helsingin Sanomat on kerännyt potilaiden omia kokemuksia sairaalakäynneistä ja julkaissut niistä mediaseksikkäimpiä – luonnollisesti. Myös vastapuolen edustajat ovat saaneet antaa lehdessä vastineitaan, kiitos siitä.

Verkossa julkaistujen kirjoitusten kommenttiosiot ovat täyttyneet ihmisten huonoista kokemuksista. Sosiaalisen median kanavissa sairaaloiden päivystyksissä työskentelevät hoitajat ja lääkärit ovat puolustautuneet ja puolustaneet toisiaan. Syinä ongelmiin on pidetty muun muassa kiirettä, resurssipulaa ja huonoa johtamista.

On totta, että hoitohenkilökunta koostuu ihmisistä, joilla on omat hyvät ja huonot päivänsä sekä erilaiset tapansa kohdata potilas. On yhtä totta, että potilaana oleva ihminen kokee sairastaessaan hätää ja huolta, turvattomuuttakin. Joskus hoitohenkilökunnan käytös voi lisätä näitä tunteita. Epäasiallista käytöstä ei kuitenkaan tule hyväksyä kummaltakaan osapuolelta.

Toivon, että nyt syntyneestä polemiikista seuraa jotain hyvääkin. Toivon myös, että kansalaiset ovat lukeneet kirjoitukset loppuun ja huomanneet ne tärkeät neuvot, joita haastatellut vastuulääkärit ja henkilöstöjohtajat ovat antaneet.

Jos tunnet saavasi huonoa kohtelua sairaalassa, huomauta siitä. Oikea taho huomautukselle on kyseisen hoitolaitoksen johto, päivystyksen vastuulääkäri tai päivystyksen ryhmänjohtaja (vanha osastonhoitaja).

Jos koet, että hoidossasi on tapahtunut virhe tai laiminlyönti, ota yhteyttä potilasasiamieheen.

Sosiaalisessa mediassa huutelu on kuin huutamista turuilla ja toreilla. Kuulevia korvia on paljon, mutta ne eivät auta. Ne korvat, joiden pitäisi kuulla, ovat muualla. Ne ovat virastotaloissa ja edustajistoissa omissa bunkkereissaan, eivätkä ne korvat kuule muuta kuin ilmoituksia ja muistioita, kylmän viileitä numeroita. Tilastot harvoin huutavat ihmisten peloista, kivuista, nälästä tai pissahädästä.

Kun palaute tulee niin sanotusti oikeita kanavia pitkin, päivystystoimintaa johtavat henkilöt saavat jotain kättä pidempää neuvotteluihin ylemmän tahon kanssa. Myös hoitohenkilökunta saa faktatietoja mutu-tuntumansa taakse.

Suomalaiset ovat kuulemma huonoja antamaan palautetta. Mielestäni tämä ei pidä enää paikkaansa. Olemme kyllä oppineet antamaan palautetta, mutta se menee vielä osin vääriin osoitteisiin. Siinä on meille jokaiselle opeteltavaa.

Ja hei, muistetaan antaa se hyväkin palaute.

Hanna-Mari Laine

ensihoitaja (amk), Helsinki

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat