Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Potilaiden kaltoinkohtelun syihin on puututtava

Uupuneet työntekijät eivät jaksa käyttäytyä asiallisesti.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Helsingin Sanomat on kertonut huonoista kokemuksista sairaaloiden päivystyksissä. Valitettavasti potilaiden kaltoinkohtelun syyt jäivät vähäiselle käsittelylle. Raskasta työtä tekevien hoitotyöntekijöiden syyllistäminen on väärä lähtökohta asian ratkaisemiseksi.

Uupuneet työntekijät eivät jaksa käyttäytyä asiallisesti. Uupumisen syitä voi olla monia, mutta varmuudella voidaan todeta, että liian vähäinen henkilökunta altistaa uupumiselle. Monille hoitotyöntekijöille ammatti-identiteetin ja todellisuuden välinen ristiriita aiheuttaa uupumusta. Suurin osa hoitotyöntekijöistä haluaisi tehdä työnsä hyvin, mutta olemassa olevilla resursseilla se ei ole mahdollista.

Hoitotyössä tarvitaan hyvin koulutettua henkilökuntaa. Tiedon ja taidon lisäksi tarvitaan oikeaa asennetta ja motivaatiota. Kaikista ei ole työskentelemään hoito- ja hoivatyössä. Kaltoinkohtelun syynä voivat olla myös organisaatiokulttuuri ja johtamisen ongelmat.

Liian monessa työyhteisössä on vallalla maton alle lakaisemisen ja epäkohtiin puuttumattomuuden kulttuuri. Kulttuurin uudistamisessa lähijohtajan rooli on merkittävä. Omavalvonta ei auta, jos työyhteisön eettinen taso ei ole riittävän korkealla tasolla.

Siksi valvontaviranomaisilla on tulevaisuudessakin oltava riittävät resurssit tehdä tarkastuksia hoitoyhteisöihin.

Johtajan on puututtava heti epäasialliseen käyttäytymiseen. Jos johtaja ei puutu, hän laiminlyö johtajan velvollisuutensa. Johtajan tehtävä on selvittää, mistä tilanne johtuu ja ryhtyä toimenpiteisiin. Jos johtaja ei puutu asiaan, hän ikään kuin hyväksyy epäasiallisen toiminnan.

Merja Mäkisalo-Ropponen

kansanedustaja (sd), terveystieteen tohtori

Joensuu

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat