Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Kalliimmat kotimaanlennot heikentävät kilpailukykyä

Suomalaisyritysten logistiikkakulut ovat jo suuremmat kuin monen kilpailijan.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Trafin ja EU-komission kaavailemat maksukorotukset kotimaan lentoliikenteelle heikentäisivät Suomen elinkeinoelämän ja eri alueiden kilpailukykyä. Eduskunnan on huomioitava kalliimpien lentomatkojen kokonaisvaikutukset sekä kuluttajien että yritysten kannalta.

Lentoliikenteessä viranomaisten perimät maksut siirretään aina viime kädessä asiakkaan lippu- ja rahtihintoihin. Suomalaiset yritykset pitävät kotimaan lippujen hintoja jo nyt liian kovina. Kotimaan lippujen hintoja uhkaa kuitenkin korotuspaine.

Komissio ajaa Suomen lentokenttiä operoivan Finavian maksujärjestelmään kotimaan hintoja nostavia muutoksia, ja samanaikaisesti Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi haluaa korottaa lentoliikenteen valvontamaksuja. Maksujen yhteisvaikutus heikentäisi kotimaan lentoliikenteen toimintaedellytyksiä.

Komission vaatimuksen taustalla on se, että Finavian kenttiä katsotaan yhtenä kokonaisuutena, mikä edellyttää yhtenäistä hinnoittelua. Suomessa kotimaan matkustajamaksut ovat olleet hieman ulkomaan matkustajamaksuja alempia. Kansainväliset lentoyhtiöt vaativat maksuerojen tasoittamista.

Komissio taipui kansainvälisten lentoyhtiöiden kannalle, ja muutos näkyy kotimaan lipun hinnan vaiheittaisena nousuna vuosina 2017–2018. Myös Ruotsi joutuu tekemään komission vaatimia muutoksia hinnoitteluun.

Komission lisäksi Trafi suunnittelee lentoliikenteen valvontamaksujen korotusta. Asiaan liittyvä esitys on jo lähetetty lausuntokierrokselle. Viime kädessä valvontamaksusta päättää eduskunta.

Trafin mukaan muutoksella katetaan uudesta tietojärjestelmästä aiheutuvia kuluja. Trafi perustelee maksuja myös kustannusvastaavuusperiaatteella, jonka ei pitäisi yksinään riittää perusteeksi. Suomen lentokenttien matkustajamäärien kasvaminen on automaattisesti lisännyt myös Trafin maksutuloja. Viranomaistoiminnassa pitäisi pyrkiä kustannustehokkuuteen ja yrityksille siirtyvien maksujen pienentymiseen.

Suomalaisten yritysten logistiikkakulut ovat jo nyt keskieurooppalaisia kilpailijoita suuremmat. Tällä lentoliikenteen valvontamaksukorotuksella Trafi tavoittelee miljoonan euron lisäystä tuloihin, jolloin valvontamaksutulot nousisivat 12,5 miljoonaan. Maksujen korotus heikentää kotimaan lentoliikenteen kilpailukykyä, mikä haittaa laajasti elinkeinoelämän toimintaa. Eduskunnan on otettava tämä asia huomioon päätöksenteossaan.

Suomen etu on, että elinkeinoelämälle tärkeiden yhteyksien varmuudesta huolehditaan vastedeskin pitämällä lentoliikenteeltä perittävät maksut mahdollisimman alhaisina. Maksujen korottaminen nostaa yritysten työmatka- ja logistiikkakuluja ja heijastuu kotimaan matkojen kysyntään.

Kaikki viranomaisten suunnittelemat veroluonteiset maksukorotukset vähentävät lentoyhtiöiden kiinnostusta lisätä toimintaansa Suomessa. Elinkeinoelämän kilpailukyvystä huolehtimiseksi Suomen on pyrittävä johdonmukaisesti välttämään toimenpiteitä, jotka voivat nostaa jo ennestään korkeita kotimaan lippujen hintoja.

Myös Suomen lentoliikennestrategian tavoitteeksi on kirjattu, että lentoliikenteen maksujen pitää pysyä kohtuullisina.

Kaisa Saario

asiantuntija, Keskuskauppakamari

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat