Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Työttömän tarpeet on otettava lähtökohdiksi

Ihmisen, jonka kokemukset yhteiskunnan palveluista ovat kielteisiä, on vaikea luottaa viranomaisen tahtoon auttaa.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Opteamin toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen piti käsittämättömänä (HS Talous 9.9.) sitä, kuinka joku voi vastustaa työttömien kolmen kuukauden välein toteutettavia määräaikaishaastatteluja. Vanhala-Harmanen on hämmästynyt siitä, kuinka haastattelut on julkisuudessa leimattu pakkohaastatteluiksi, eikä ymmärrä, miten voi olla kyykyttämistä, jos joku auttaa ja sparraa työn löytämisessä.

Moni työtön on joutunut kohtaamaan te-toimistossa enemmän kontrollia ja sanktioita kuin apua työllistymiseen. Työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtajan Tuija Oivon mukaan tutkimukset osoittavat sillä olevan merkitystä, että työtöntä kontaktoidaan riittävän usein (HS Kotimaa 3.9.). Valitettavasti nämä lausunnot eivät anna kuvaa työttömän aidosta kohtaamisesta ja auttamisesta. Pelkona on, että tulevat ”kontaktoinnit” eivät edelleenkään pureudu pintaa syvemmälle.

Ihmisen, jonka kokemukset yhteiskunnan palveluista ovat kielteisiä, on vaikea luottaa viranomaisen tahtoon auttaa. Työttömyyden hoitamisen ei tule olla te-toimiston tai henkilöstöyritysten tarpeista lähtevää bisnestä.

On hyvä, että julkisen sektorin avuksi pyydetään lisäkäsiä yksityiseltä puolelta, mutta samalla yksityisten yritysten tulee muistaa vastuunsa. Tarvitaan enemmän kykyä asettua työttömän asemaan. Sen voi aloittaa sillä, että ymmärtää, miksi määräaikaishaastattelut herättävät myös kritiikkiä.

Kaisa Heikkilä

yhteyskoordinaattori

Työttömien valtakunnallinen

yhteistoimintajärjestö

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat