Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

On harkittava tarkkaan, kuinka paljon pysäköintiin käytetään yhteistiä rahoja

Espooseen muuttaa yhä enemmän kaupunkiasumiseen tottuneita, ja Espoossa on jo nyt alueita, joissa puolet asukkaista elää kokonaan ilman autoa.

Mielipide
 
Helsingin Sanomat

Espoon pysäköinnin kehittämisohjelma on herättänyt paljon keskustelua (HS Kaupunki 5.9.), kuten aiheellista onkin. Valitettavasti keskustelun kärki on välillä liikkunut epäolennaisuuksissa.

Pysäköintiä tulee kehittää osana kasvavaa kaupunkia ja hyvää asumista, kuten muitakin toimintoja. Lisäksi on harkittava tarkkaan, kuinka paljon pysäköintiin käytetään yhteisiä rahoja. Pysäköinnin tarve vaihtelee Espoossa jo nyt suuresti alueittain, ja juuri tähän ohjelmalla pyritään vastaamaan.

Autopysäköinnissä isoin ongelma on sen vaatima tila ja hintalappu. Tähän pysäköintiohjelmassa on etsitty uusia ratkaisuja. Esimerkiksi fiksulla vuorottaispysäköinnillä sama määrä parkkipaikkoja voidaan tarjota vähemmässä tilassa.

Ohjelmassa päivitettiin myös niin sanottuja pysäköintinormeja.

Kaupunkikeskuksissa pysäköintipaikkoja voidaan rakentaa asuinneliöitä kohden vähemmän. Erityisen tärkeää on mahdollistaa pienten asuntojen rakentaminen joukkoliikenteen solmukohtiin myös ilman pakollisia autopaikkoja. Tämä on yksi keino saada kohtuuhintaisia asuntoja.

Toisaalta uudet normit mahdollistavat enemmän paikkoja syrjäisemmillä alueilla, joissa on välillä paikoista pulaa.

Ohjelma ottaa kunnianhimoisen askelen kohti digitaalisten työkalujen hyödyntämistä. Niiden avulla vapaan paikan voi löytää helposti.

Myös aluepysäköintiä on kehitettävä, jotta merkinnät rajoituksista ovat selkeät eikä sakkoja tule vahingossa.

Pysäköinnin kehittämisen rinnalla tulee aktiivisesti tarjota kaupunkilaisille uusia tapoja liikkua esimerkiksi parantamalla joukkoliikennettä ja pyöräilymahdollisuuksia. Näitä on aivan turha asettaa vastakkain. Liikkumisen sujuvuus ja valinnanvapaus ovat tässäkin avainasioita.

Espooseen muuttaa yhä enemmän kaupunkiasumiseen tottuneita, ja Espoossa on jo nyt alueita, joissa puolet asukkaista elää kokonaan ilman autoa. Tulevaisuuden kaupunkia kannattaa rakentaa tulevaisuuden keinoin.

Tiina Elo

kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja (vihr)

Kirsi Louhelainen

kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja (vihr)

Espoo

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat