Valikko
Mielipide    |   Mielipide

Itsensä markkinoimisesta on tullut tärkeä työtehtävä, mutta samalla unohtuvat hiljaiset hyvän työn tekijät

Työnantajan pitää luoda rakenteita ja prosesseja, joissa näkymättömiin jäävät työntekijät tulevat näkyviksi, vaikka he eivät paukuttelekaan henkseleitään.

Tanja Vasama kirjoitti (HS 15.4.), etteivät suomalaiset oikein osaa myydä itseään työnhakutilanteessa. Olemme vaatimatonta kansaa emmekä osaa riittävästi kehua itseämme emmekä varsinkaan tuotteistaa nykyisen rekrytoinnin vaatimalla tavalla. Näin on myös silloin, kun työpaikka on jo saatu.

Ihan samasta on kyse, kun työntekijät brändäävät osaamistaan ja itseään menestyäkseen työelämässä ja esittäessään kulloiseenkin tarpeeseen sopivaa työntekijäminää. Omaa osaamista, työsuorituksia ja tavoitteita on tehtävä näkyväksi ja ­dokumentoitava myöhempää käyttöä varten. Jokaiselta työntekijältä vaaditaan yhä enemmän itsensä ja osaamisensa markkinointia ja esille tuomista.

Oman ammatillisen kuvan ja brändin jatkuvasta muokkaamisesta on tullut yksi keskeinen tehtävä työelämän arjessa. Osaamisen näkyväksi tekemisessä ja jopa esittämisessä merkittävässä roolissa ovat esi­miehet ja muut uran mahdollistajat, joille oma erinomaisuus pitää esitellä ja myydä. Tähän tarvitaan hyvää brändiä. Oman haasteensa tuovat suuret globaalit organisaatiot, joissa yksilön esimies ja suoriutumisen ­arvioija – ja siten työ- ja ura­polun tasoittaja – voi olla maantieteellisesti ja henkisesti kaukana. Miten toisella puolella maapalloa oleva esimies voi olla tietoinen työntekijän todellisesta työpanoksesta, asenteesta työhön ja työyhteisöön tai siitä, miten asiakastilanteissa toimitaan?

”Management by excel” tuottaa ainoastaan lukuja, joita raportoidaan ja joita voidaan raportoida. Ne eivät kerro kaikkea suoriutumisesta, mutta antavatko ne oikean kuvan edes sillä kapealla sektorilla, jota ne esittelevät? Varsinkin tällaisessa tilanteessa tarvitaan hyvää brändiä, jonka perusteella yksilöä ja hänen työtään arvioidaan, jos muuta ei ole saatavilla.

Ratkaisuna etäjohtamisen tuomaan arviointikyvyttömyyteen on tarjottu vastuun siirtämistä työntekijälle. Ehdotuksen mukaan jokainen työntekijä kerää itse oman portfolionsa tekemisistään, ansioistaan ja palautteesta kollegoilta, yhteistyökumppaneilta ja asiakkailta. Työntekijän suoriutuminen arvioidaan saadun palautteen perusteella.

Minusta tässä on riski, että parhaan arvosanan saavat ne, jotka ovat hyviä itsensä markkinoijia, itsevarmoja palautteen pyytäjiä ja epäsuomalaisen rohkeita itsensä kehujia ja esille tuojia. Mitä tällaisessa ”oikeiden ihmisten edessä pätemisen” järjestelmässä tapahtuu niille nykyisessäkin arviointijärjestelmässä näkymättömäksi jääville hiljaisemmille hyvän työn tekijöille, jotka panostavat itse työsuoritukseen eikä sen erinomaisuuden esittämiseen?

Työnantajilla ei ole varaa menettää hyviä mutta mielikuvien luonnissa ja esittämisessä huonoja tai innottomia työntekijöitä. Vastuuta ei voi sysätä yksin työntekijöille. Työnantajan pitää luoda rakenteita ja prosesseja, joissa näkymättömiin jäävät työntekijät tulevat näkyviksi, vaikka he eivät paukuttelekaan henkseleitään.

Leena Helenius

henkilöstöhallinnon konsultti, valmentaja ja kouluttaja, Helsinki

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Mielipide
  • Työelämä
  • Brändi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    2. 2

      Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

    3. 3

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    4. 4

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    5. 5

      Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

    6. 6

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    7. 7

      Hakkeri varasti Netflixin hittisarjan tulevan kauden – uhkaa julkaisevansa jaksot, jos hänelle ei makseta lunnaita

    8. 8

      Kuolemaa Lapin taivaalla uhmannut Casey Neistat muokkaa suomalaisteinien mielipiteitä enemmän kuin ehkä kukaan muu – ja tienaa samalla miljoonia

    9. 9

      Heidi Jaaran yritys syntyi lapsettomuus­kriisistä – Balmuir tekee luksushuiveja, jotka kelpaavat Cheekille ja Saudi-Arabian prinsessalle

    10. 10

      Taina Vilkuna siemailee viiniä satana työpäivänä vuodessa – näin Alkon maistelutiimi päättää, mitä suomalaiset juovat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    2. 2

      22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

    3. 3

      Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

    4. 4

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    5. 5

      Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

    6. 6

      Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

    7. 7

      Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

    8. 8

      Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

    9. 9

      Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

    10. 10

      Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

    2. 2

      ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

    3. 3

      Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

    4. 4

      Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

    5. 5

      Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

    6. 6

      Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

    7. 7

      Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

    8. 8

      Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

    9. 9

      Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

    10. 10

      ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

    11. Näytä lisää