Tutkimus selvitti dieettilimujen yhteyttä sydänkuolemiin – turhaan

 |   | 
 
REUTERS–HS

Voisiko päivittäinen dieettijuomien käyttö voi lisätä sydänkohtausten riskiä vanhemmilla, siis yli 69-vuotiailla ihmisillä, vai olisiko taustalla muita syitä. Tätä selvitti Miamin yliopiston tutkijoiden Journal of General Inernal Medicine -lehden julkaisema tutkimus.

Aineistona oli 2 564 New Yorkissa asuvaa aikuista, jotka olivat tutkimuksen alkaessa vähintään 69-vuotiaita. Heistä 31 prosenttia joi joka päivä sokerittomia dieettijuomia.

Kaikkiaan 591 alkuperäisestä joukosta sai seuraavien kymmenen vuoden aikana sydänkohtauksen tai jopa kuoli sydänkohtaukseen. Dieettilimujen juojilla sydänkohtauksen riski oli 44 prosenttia, muilla 22 prosenttia

Oliko syynä sokeriton ja vähäkalorinen juoma, sitä tutkija Hannah Gardnerin ryhmä ei halua sanoa. Ehkä dieettilimonadien juojilla oli muita epäterveellisiä tapoja, Gardner pohti.

Dieettijuomien suosijat olivat näet myös keskimääräistä lihavampia, useammalla oli diabetes ja liian korkea veren kolesteroli. Ne kaikki ovat sydänvaivojen riskitekijöitä.

Dieettijuomien psykologista roolia tutkimus ei ilmeisesti selvittänytkään.

Sitä nimittäin, että isommastakin ihmisestä tuntuu heti hyveellisemmältä, jos tuhdin hampurilaisaterian kaveriksi ostaa sokerittoman colan.

Uutiset

Kaikki uutiset 24 viime tunnin ajalta
Kaikki uutiset 24 viime tunnin ajalta