Kalervo Homan

Rehtori s. 5.4.1928 k. 11.12.2015
Kalervo Homan
Kalervo Homan

Maisteri Kalervo Homan kuoli sydänkohtaukseen 11. joulukuuta 2015 kotonaan Keravalla. Hän oli syntynyt 5. huhtikuuta 1928 Valkealassa. Homan oli kuollessaan 87-vuotias.

Homan valmistui kansakoulunopettajaksi Rauman opettajaseminaarista 1952. Hän oli suorittanut lisäksi sosionomin ja yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinnot sekä entisenä aktiiviurheilijana liikunnanohjaajan tutkinnon.

Homan toimi opettajana vuosina 1952-60 Kuusankoskella ja Kouvolassa. Koulun rehtorina liikenneopetus ja sen kehittäminen kiinnostivat Homania. Hän osallistui aktiivisesti Kouvolan kaupungin ja Kymen läänin liikennelautakuntien työhön.

Homan valittiin vuonna 1960 Liikenneturvan edeltäjän Taljan koulutustoimiston päälliköksi. 1960-luku oli voimakasta autoistumisen aikaa. Osittain siitä johtuen tieliikenteessä kuoli vuosittain 800-1000 ihmistä. Osittain se taas oli seurausta siitä, että maanteillä ei ollut yleisiä nopeusrajoituksia, joten autot ja moottoripyörät saattoivat ajaa suurella nopeudella sen ajan huonokuntoisilla teillä.

Autoissa ei ollut vielä turvavöitä, liikennevalotkin olivat vasta tulollaan. Jalankulkijat ja pyöräilijät joutuivat käyttämään samoja teitä kuin autot, erillisiä kevyen liikenteen väyliä ei ollut ja pientareet olivat lähes olemattomia. Pimeän ajan liikenne oli hyvin tuhoisaa myös sen takia, että jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä ei ollut vielä kunnollisia heijastimia.

Kalervo Homanilla ja hänen työtovereillaan Taljassa työsarkaa riitti. Homan totesikin työkenttään perehdyttyään, että ilman valtakunnan ylimmällä tasolla tapahtuvaa päätöksentekoa tieliikennettä ei saada turvallisemmaksi pitkälläkään aikavälillä.

Talja oli autojärjestöjen ja vakuutusyhtiöiden komennossa, hallinnossa eivät olleet mukana kaikki kansalais- ja tienkäyttäjäryhmät. Talja ei ollut koko kansan organisaatio. Homan pyrki vaikuttamaan siihen, että liikenneturvallisuustyö saadaan laajemmalle pohjalle, jokaisen piti osallistua työn tekemiseen eikä vain olla sen kohteena.

Urho Kekkonen oli pääministerinä ollut käytettävissä veturina, kun Talja lähetti koteihin turvallisuustietoa. Presidenttinä Kekkosta tarvittiin nyt herättämään poliitikotkin. Tämä tapahtui kuuluisassa uudenvuodenpuheessa 1973: ”Meillä ei ole vieläkään yleisiä nopeusrajoituksia. Nopeusrajoituksista näyttö on niin ilmeinen, että meilläkin nopeuksia on kiireimmiten rajoitettava. Toivon todella, että ryhdytään toimenpiteisiin liikenneturvallisuuden lisäämiseksi.”

Välittömästi Kekkosen herätyssaarnan jälkeen hallitus asettikin Parlamentaarisen liikennekomitean, jonka tehtävään Liikenneturva asetti sihteeriksi Kalervo Homanin. Komitean työ antoi suunnan Homanin tulevalle toiminnalle. Maahan säädettiin komitean ehdotusten mukaisesti muun muassa yleinen nopeusrajoitusjärjestelmä ja turvavöiden käyttöpakko. Kunnat ja valtio velvoitettiin rakentamaan kevyelle liikenteelle omia väyliä.

Liikenneturva organisoi liikenneturvallisuuskongresseja muutaman vuoden välein Homanin toimiessa niiden päävastuullisena järjestäjänä. Kongressien tehtävänä oli tuottaa uusinta tietoa liikenteen turvallisuudesta ja sen kehittämisestä koko valtakuntaan. Homan oli aktiivisesti kehittämässä myös kuljettajakoulutusta. Hänen aloitteestaan käynnistettiin 1970-luvun alussa Ennakoivan ajon koulutus, jonka keskeiset periaatteet siirtyivät aikaa myöten myös autokouluopetukseen.

Liikenneturvallisuustyö on pitkäjänteistä ja työn tulokset näkyvät vähitellen vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Yli tuhannesta vuosittain tieliikenteessä kuolleesta on päästy alle kolmeen sataan. Niinpä Homankin pääsi nauttimaan työnsä tuloksista monen vuoden ajan jäätyään eläkkeelle 1991.

Homan harrasti monia urheilulajeja erikoistuen lopulta 400 metrin aitajuoksuun. Talvella hiihto ja mäkihyppy olivat hänen suosikkilajejaan. Televisiosta hän seurasi kaikkia lajeja, mutta erityisesti ampumahiihdosta tuli hänen mielilajinsa. Entisenä sotilaspoikana hän otti varusmiespalvelun vakavasti osallistuen intin jälkeen kertausharjoituksiin kohoten reservin luutnantiksi.

Homan oli läheisistään huolehtiva, kannustava, järjestelmällinen ja aikaansaava tahtoihminen, jolla oli aina monta rautaa tulessa. Hän piti siitä, että ympärillä oli sopivasti mielenkiintoisia ihmisiä keskustelemassa mielenkiintoisista asioista.

Matti Koivurova
Kari Eklund
Lasse Saharinen

Kirjoittajat ovat Kalervo Homanin työtovereita ja ystäviä.

Kirjoita muistokirjoitus

Kirjoita ja lähetä muistokirjoitus julkaistavaksi Muistot-palvelussa.

Aloita tästä

Muistojen arkistosta