Muistot

Eero Saarelainen

Honkarakenteen pitkäaikainen markkinointijohtaja Eero ”Erkka” Saarelainen on kuollut. Hän menehtyi leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin 12. tammikuuta 2016. Hän oli syntynyt 11. maaliskuuta 1947.

Markkinointijohtaja Eero Saarelainen s. 11.03.1947 k. 12.01.2016

Honkarakenteen pitkäaikainen markkinointijohtaja Eero ”Erkka” Saarelainen on kuollut. Hän menehtyi leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin 12. tammikuuta 2016. Hän oli syntynyt 11. maaliskuuta 1947.

”Hirsipuuneuvos” Erkan ura alkoi Lieksassa 60-luvun puolivälissä sukuyrityksessä, jolloin nuori ja toimelias mies ajoi tukkeja tehtaalle. Palo työntekoon oli kova, eikä tuolloin vielä olematonta ajokorttiakaan kyselty.

Kauppakoulun lyhyen oppimäärän jatkon keskeytti perheen perustaminen ja armeija. Mahtavan huumorintajun omaavana Erkka ilmoittikin kysyttäessä oppiarvokseen ”vartti-merkantti”.

Myyntityö veti puoleensa eniten, vaikka vuosien varrella sukuyrityksen tehtäviin kuului lähes kaikki, autonkuljettajasta tuotekehitysjohtajaksi. Kauppa se on, joka elättää, olikin usein kuultu viisaus myös Erkan suusta. Myyntimies Eero myi päivällä ja piirsi yöllä, joten asiakkaan kuvatkin olivat valmiina aamulla rakennustarkastajaa ja tehdasta varten.

Kaikki yrityksessä olivat myös myyntimiehiä; isä, sedät ja serkut, mutta Erkka keskittyi yhä enemmän myyntiin ja sen kehittämiseen. Helposti lähestyttävä ja ystävystyvä Erkka sai omalla innostuksellaan ja olemuksellaan kehitettyä ympärilleen jo silloin verkoston, jossa hän loi yksilöille mahdollisuuksia kehittyä ja kehittää omaa osaamistaan.

Olipa sitten kyseessä myyntityötä tai tehtaan tehtäviä hoitavat ihmiset, mainostoimistoväki tai ystävät, kaikki olivat osa Honka-perhettä. Jopa vapaa-aikoja saatettiin viettää yhdessä ilman sen kummempaa ohjelmaa, joskin silloin syntyi myös paljon uusia ideoita. Hän osasi antaa ja ammentaa ajatuksia, ideoita ja kannusti tekemään. Hänen opettamansa ajatusmalli pätee edelleen myynnissä; myyntityö on työtä ihmiseltä ihmiselle.

Edustajaverkoston rakentaminen, laajentaminen ja hoito olivat Erkan vastuualueena koko varsinaisen työuran ajan. Hän teki sitä työtä suurella sydämellä, saaden koko toimitusketjun puhaltamaan yhteen hiileen. Omaa asemaansa Erkka ei korostanut koskaan, tekeminen oli yhdessä tekemistä ja ideat ”fantastisia”.

Kuvalliset esitteet, laaja mallisto, asiakaslehti, kaikki markkinoinnin ja myyntityön apuvälineet olivat edustajaverkoston käytössä ensimmäisenä alalla. Panostukset tuottivat tulosta ja Honkarakenne Oy kasvoi hirsialan johtavaksi globaaliksi pörssiyhtiöksi.

Erkka osasi kiittää onnistumisesta. Epäonnistumisestakin oli palautteenanto hänen tyylillään ihmiseltä ihmiselle -oppimista. Myyntikentän asiat olivat aina etusijalla, eikä niin kiire matkoilla ollut koskaan, etteikö hän ehtinyt poiketa myyntipisteessä matkan varrella kyselemässä kuulumiset. Honka-henki oli Erkan luoma ”voimakas yhteenkuuluvuuden tunne”, jonka vaalimiseksi hän teki suuren työn.

Viimeiset työvuodet Eero Saarelainen kehitti hirsitaloja tuotteena, vastaten yrityksen tuotekehityslinjoista. Kirja ”Hirren hengessä” oli työn ohella kirjoitettuna hänen kunnianosoituksensa suomalaisen hirsirakentamisperinteen puolesta.

Lukuisissa luottamustoimissaan eri yhteisöissä ja yhdistyksissä Eero Saarelainen jakoi ajatuksiaan, tietämystään ja edisti terveellisen suomalaisen hirsirakentamisen osaamista ja markkinointia ympäri maailmaa. Hänet tunnetaan erityisesti Honka-brändin nostamisesta huipulle tuotekehityksen ja markkinoinnin avulla.

Honkarakenne-edustajat muistavat Erkkaa innostajana, pääarkkitehtina ja jämäkkänä, idearikkaana esimiehenä – mutta myös ystävänä ja perheenjäsenenä.

Jukka Hautamäki
Edustajien puolesta