Muistot    |   Kuolleet

Abbas Kiarostami

Abbas Kiarostami 1940–2016

Elokuvaohjaaja Abbas Kiarostami s. 22.06.1940 k. 04.07.2016

Iranilainen elokuvaohjaaja Abbas Kiarostamikuoli 4. heinäkuuta 2016 pariisilaisessa sairaalassa, jonne hän oli matkustanut kotimaastaan saamaan hoitoa ruuansulatuselinten syöpään. Kiarostami oli syntynyt Teheranissa 22. kesäkuuta 1940, ja hän oli kuollessaan 76-vuotias.

Kiarostami oli Iranin merkittävin ohjaaja, ja hänen ansiostaan iranilainen elokuva nousi maailmanmaineeseen 1990-luvun aikana. Kiarostamin vanavedessä aloitti uransa muun muassa Jafar Panahi, jonka esikoiselokuvassa Valkoinen ilmapallo (1995) on Kiarostamin käsikirjoitus.

Kiarostami oli monipuolinen taiteilija, sillä elokuvien ohella hän kirjoitti runoja, maalasi ja valokuvasi. Elokuva-alallakin hänen vaikutuksensa ulottui laajalle.

Kiarostamin sukupolvi innostui 1960-luvulla elokuvasta, ja Iranissakin alkoi uusi aalto. Kiarostami teki ensimmäiset lyhytelokuvansa lapsille, mikä sittemmin näkyi hänen pitkissä elokuvissaan, sillä lapset ovat niissä usein keskeisissä rooleissa.

Ensimmäiset pitkät elokuvat, eli niin sanottu Koker-trilogia, valmistuivat vuosina 1987–1994. Trilogia sai nimensä Koker-nimisestä kylästä, jossa Kiarostami kävi tekemässä elokuvan Ystävä hädässä (1987). Viisi vuotta myöhemmin alue tuhoutui massiivisessa maanjäristyksessä, ja Kiarostami palasi sinne etsimään elokuvansa pientä poikaa. Syntyi Ja elämä jatkuu (1992), jonka teema laajeni kuolemaan ja selviytymiseen.

Kiarostami kehitti elokuva elokuvalta käänteentekevää realismiaan ja hän hämmensi dokumentaarisuuden ja näytellyn rajapintaa. Trilogian viimeisessä elokuvassa Oliivipuiden katveessa (1994) huomio kääntyy sivuroolia näyttelevän nuoren miehen onnettomaan rakkausdraamaan. Rakkaus ja kuolema olivat Kiarostamin myöhempienkin elokuvien kantavia teemoja. Hänellä oli pettämätön kyky nähdä arkisessa eleettömyydessä suuria dramaattisia latauksia.

Kirsikan maku (1997) merkitsi Kiarostamille läpimurtoa länsimaissa, ja se voitti Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisen palmun. Siinä vaiheessa häntä ylistivät jo monet merkittävät ohjaajat, kuten Quentin Tarantino ja Jean-Luc Godard. He olivat vaikuttuneet erityisesti dokufiktiosta Close-up (1990), joka on yltänyt listoille kaikkien aikojen elokuvista.

Kiarostamin tavaramerkkejä olivat pitkät maisemaotokset ja niiden vastaparina autoissa käydyt dialogit. Elokuva Kymmenen (2002) kuvattiin kokonaisuudessaan autossa.

Kiarostami pääsi työskentelemään myös ulkomailla, mutta hän palasi matkoiltaan aina Teheraniin. Viimeiset kaksi elokuvaansa, Iltapäivä Toscanassa ja Melkein rakastunut, valmistuivat Ranskassa ja Japanissa.

Leena Virtanen

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kuolleet
  • Elokuva
  • Iran