Muistot

Seppo Hilakari 1944–2016

Mainostoimistoyrittäjä

Mainostoimistoyrittäjä Seppo Hilakari kuoli 17. marraskuuta Espoossa 2016. Hän oli syntynyt Kirvussa 28. maaliskuussa 1944.

Tapasin Hilakarin ensimmäisen kerran 1960-luvun lopulla. Hänellä olivat takanaan opinnot Rauman kauppaopistossa ja Markkinointikoulun tutkinto (MKT) Helsingissä. Hän oli tuolloin ehtinyt työskennellä parisen vuotta Claes-Henrik ”Poppe” Taucherin Interplanissa.

Kun pöydän ympärillä oli koolla suurempaa joukkoa, Hilakarin suunnalta kuului paitsi siekailemattomia mielipiteitä, myös satunnaista sormien kopsetta pöytäpintaa vasten. Ei tämä kielinyt hermostuneisuudesta. Silkkaa malttamattomuutta se oli, halua päästä nopeasti kiinni konkreettisiin töihin.

Näin tapahtui myös muutto Ruotsiin. Leena-vaimolle asuin- ja työpaikan vaihdos tuli ns. ilmoitusasiana.

”Popen” kattavat Ruotsi-kontaktit olivat avanneet Hilakarille mahdollisuuden päästä oppiin sen aikaisen Ruotsin kuumimpaan toimistoon, Bengt Andersonin ja Rolf Lembken vuonna 1963 perustamaan A&L:ään.

Kun Hilakari tuli kaksi vuotta myöhemmin takaisin Suomeen, hänen paluustaan alkoi suomalaisessa mainonnan kentässä muutos, jonka vaikutukset jatkuvat yhä. Ensivaiheessa Hilakari hankki omistukseensa Pähkinänsärkijät-nimisen suunnittelutoimiston, jonka nimi kahta vuotta myöhemmin (1975) muuttui Anderson & Lembke Oy:ksi.

Kun tuotantohyödykkeiden puolella oli siihen mennessä aina toimittu siltä pohjalta, että riittää kun pistetään myyntimiehet matkaan nipullinen monisteita kainalossa, Hilakari rynnisti pelikentälle täysin uudenlaisin opein. Oppien ydin oli strateginen ajattelu.

Piti analysoida, työstää ja aikanaan presentoida relevanttia informaatiota, jolla on todellista merkitystä tuotantohyödykkeitä koskevissa ostopäätöksissä.

Hilakari oli kaikelle tälle uudelle ajattelulle oiva edusmies. Hän ei arkaillut nurkissa, vaan suorastaan rynnisti suomalaisen yritysmaailman kulmahuoneisiin. Hilakari loi b-to-b-markkinointiviestinnän toimialan Suomeen.

Hyvät asiat kumuloituivat. Parhaat suunnittelijat kiinnostuivat A&L:stä ja parhaat asiakkaat kiinnostuivat A&L:stä. Alan kilpailujen kärkipalkinnot alkoivat systemaattisesti ohjautua A&L:n nimiin.

Suunnittelijan kannalta Seppo Hilakari oli hieno oivaltaja. Hän ei kaihtanut palkata toimistoonsa ihmisiä, joita piti itseään fiksumpina. Hän ei puuttunut suunnittelutiimiensä työhön. Sen sijaan hän raivasi suunnittelijoille tilaa, puskuroi heille työrauhan ja huolehti heidän yksityisistä tarpeistaan.

Kaiken seurauksena A&L:n ei tarvinnut parhaina vuosinaan myydä mitään. A&L:n palveluja haluttiin ostaa jonoksi asti.

Strateginen markkinointiajattelu ja hyvä suunnittelu johtivat mitattaviin tuloksiin sekä omassa toiminnassa että asiakkaiden piirissä.

Hilakari oli hyvin työ- ja tulosorientoitunut mies. Aiempien vuosien lohenkalastus ja myöhempien vuosien golf eivät missään vaiheessa ohittaneet tärkeydessä lukuharrastusta.

Alkuvuodesta 2016 Seppo joutui kummastelemaan sitä, miten vähästä hän hengästyi. Tutkimukset johtivat keuhkosyöpä-diagnoosiin. Elämä kävi hyvin kivulloiseksi, mutta Sepon vakiintunut tunnuslause säilyi: ”Ei kun eteenpäin”. Marraskuun 17. päivänä hän nukkui pois, levollisesti unessa.

Martti Kirsitie

Kirjoittaja on Seppo Hilakarin ystävä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kuolleet