Valikko

Varusteleka teki ”tissimainoksen”, sai arvosteluryöpyn, selittää nyt toimintaansa

Hyvän maun rajoja koetttelevasta mainonnastaan tunnettu armeijatavaran verkkokauppa Varusteleka on joutunut selittämään tuoreinta mainoskohuaan somessa.

Hyvän maun rajoja koettelevasta mainonnastaan tunnettu armeijatavaran verkkokauppa Varusteleka on joutunut selittämään tuoreinta mainoskohuaan somessa.

Yhtiön mainoksessa poseerasi taannoin suomalainen aikuisviihdetaiteilija, jonka rinnat oli peitetty Varustelekan myymillä kädenlämmittimillä.

Mainos ehti olla esillä Facebookissa vain vuorokauden, kunnes palvelu kielsi sen. Tässäkin ajassa mainos ehti jo herättää paheksuntaa. Arvostelijat pitivät sitä naisen alistamisena ja yhtiön mukaan osa myös vaati vastaavan mainoksen laatimista naiskohderyhmälle.

Tiistaina Varusteleka vastasi kritiikkiin Facebookissa:

Joo huomenta, tissiasiaa!Tossa taannoin kävi niin, että Irina Tundra tuli vähän valokuvamalliksi, ja koitettiin ottaa...

Julkaissut Varusteleka 15. helmikuuta 2016

Yhtiön mukaan se ei ajattele, että ”tissien käyttäminen” olisi naisen alistamista.

”Tämä(kin) nainen tuli kuvaan vapaaehtoisesti ja vaikutti tykkäävän toiminnasta”, yhtiö toteaa Facebook-lausunnossaan.

Soitimme Varustelekan johtajalle Valtteri Lindholmille. Hän on ollut kommentoimassa Varustelekan nimellä yhtiön Facebook-päivityksen pitkässä kommenttiketjussa.

Lindholm sanoo samaa kuin kuin Facebookissakin: hänen mielestään mainos ei ollut seksuaalisuuden käyttämistä halpana kikkana.

"Ketjussa esimerkiksi mainitaan amerikkalainen tutkimus, jonka mukaan seksin käyttö mainonnassa ei oikeasti lisää myyntiä. Mutta siinä tutkituissa medioissa seksiä ei käytetä oivaltavasti, ja me taas käytämme."

Kriittisissä kommenteissa huomautetaan muun muassa, että ongelma ei ole yksi tissimainos vaan sen ylläpitämä kulttuuri – se tukee käsitystä, että naisten rintojen tuijottaminen ja kommentoiminen ja muu esineellistäminen on hyväksyttyä muissakin yhteyksissä.

Lindholm kertoo ymmärtävänsä näkemyksen.

"Ei me olla välinpitämättömiä siitä, minkälaista kuvaa naisista annetaan. Mutta olen sitä mieltä että vaikka seksuaalisuutta käytetäänkin paljon väärin mainonnassa, sitä voi käyttää myös oikein. Huumorin varjolla sen tekeminen on oikein käyttämistä"

Lindholm avaa ketjussa myös sitä, kuinka alkuperäinen mainos tehosi. Hyvin – se toi pienellä satsauksella firmalle runsaasti huomiota ja nettisivuille kävijöitä.

Onko Varusteleka siis edelleen valmis suututtamaan kenet tahansa, mikäli yritys hyötyy siitä taloudellisesti?

Lindholmin mukaan ”joku roti" yhtiön mainoksissa pitää aina olla.

"Eli jos se on eettisesti väärin, niin sitten me ei sitä julkaista, vaikka se toisikin rahaa."

Facebook-kirjoituksen lopussa todetaan myös, että "turha alkaa ölisemään telaketjufemakoista" ja jatketaan:

”Feminismi ei ole automaattisesti paha asia, ja aivan kuin jokaisessa muussakin idealismissa, senkin ääripään edustajat ovat ihan perseestä. Niin ovat myös miesliikkeen, kennelliiton, oikeiston ja vasemmiston edustajat”, yhtiö kirjoittaa.

Lindholm sanoo sen olevan vihjaus niille kommentoijille, jotka pitävät Varustelekan puolustuspuhetta sovinistisena kannanottona tai seksismin hyväksyntänä.

Lindholmin mukaan hän haluaa itse ”pysyä erossa kaikista ismeistä”, mutta on herännyt myös siihen, että netissä vellova sovinismi ei ole mikään vitsi.

”Netti on antanut äänen aidosti kusipäisille sovinisteille. Viime aikoina olen tajunnut, että maailmassa on todellakin tarvetta feminismille."

Varusteleka on joutunut aiemminkin ongelmiin mainonnastaan.

Esimerkiksi kaupan valikoimista löytyvä hihaton ”vaimonhakkaajapaita” sekä Balkanin sodissa käytetty "kansanmurhabaretti", poikivat jokunen vuosi sitten paitsi paheksuntaa, myös valituksia Keskuskauppakamarin osana toimivalle Mainonnan eettiselle neuvostolle.

Vaimonhakkaajapaidan nimeä neuvosto ei pitänyt hyvän tavan vastaisena, sillä se ei kehottanut käyttäytymään väkivaltaisesti. Kansanmurhabaretista sen sijaan seurasi huomautus. Se ei neuvoston mukaan kunnoittanut ihmisarvoa.

Lue myös: Varustelekan tarina: Kauppa, joka kasvoi miljoonafirmaksi irvailemalla ihan kaikelle

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Mainonta
  • seksismi
  • Internet
  • Kotimaa
Nyt.fi luetuimmat
  1. 1

    Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

  2. 2

    22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

  3. 3

    Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

  4. 4

    Teinivapaa disko, venäläiset bileet ja ruotsalaisia hevibändejä – Tässä 10 kiinnostavaa menovinkkiä vappuun

  5. 5

    ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

  6. 6

    Kalsarikännit ”korvaavat Hyggen” – suomalainen kotona juominen viehättää nyt ulkomailla

  7. 7

    Homokuoro Out ’n loud juhlii 13 vuoden taivaltaan: lauantain konsertissa lauletaan rohkeudesta, tasa-arvosta ja oikeudesta rakastaa

  8. 8

    Menovinkkejä Helsingin vappuun – valitse tästä

  9. 9

    Roihuvuoren Wan Aroy ja Malmin Thai Thai ovat poikkeuksellisen hyviä thairavintoloita

  10. 10

    Näyttelijä Johnny Depp yllätti faninsa Disneylandin Pirates of the Caribbean -ajelulla, kaikki sekosivat tietysti täysin

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

  2. 2

    22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

  3. 3

    Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

  4. 4

    Teinivapaa disko, venäläiset bileet ja ruotsalaisia hevibändejä – Tässä 10 kiinnostavaa menovinkkiä vappuun

  5. 5

    ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

  6. 6

    Kalsarikännit ”korvaavat Hyggen” – suomalainen kotona juominen viehättää nyt ulkomailla

  7. 7

    Näyttelijä Johnny Depp yllätti faninsa Disneylandin Pirates of the Caribbean -ajelulla, kaikki sekosivat tietysti täysin

  8. 8

    Kyllä, Donald Trumpin työpöydällä on nappi, jota painamalla saa Cokista – internet tietysti rakastaa

  9. 9

    HS:n ajankohtaissatiiri Uutisraportti: Hallitus on metsästänyt myyttistä kahta prosenttia jo vuosikausia

  10. 10

    Hietsun rantakahvila on yrittäjille hankala paikka, ja vappuna siellä aukeava Badenbaden onkin ruokaravintola

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

  2. 2

    ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

  3. 3

    22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

  4. 4

    Stella Sironen, 19, loi vahingossa valtavan netti-ilmiön kulmakarvakuvallaan, isot ulkomaiset mediat ottavat jatkuvasti yhteyttä – ”Kyllähän tämä tuntuu ihan absurdilta”

  5. 5

    Juhlarahakohu meemeinä: Rahapajan versiossa teloitetaan vankeja, internet kehitteli heti vaihtoehtoisia ”juhlavuoden” aiheita

  6. 6

    Onko naisen huivi aina alistamisen merkki? 18-vuotias huivinkäyttäjä kertoo, että ei ole – tästä kamppaillaan juuri nyt Euroopan maissa

  7. 7

    Kyllä, Donald Trumpin työpöydällä on nappi, jota painamalla saa Cokista – internet tietysti rakastaa

  8. 8

    Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

  9. 9

    ”Jos uteliaisuus kumppaniin lopahtaa, eikä tavallinen arki milloinkaan maistu” – eroasiantuntija kertoo, milloin suhteesta kannattaa huolestua

  10. 10

    Hollywood-näyttelijä Tom Hardy juoksi kiinni mopovarkaan, ja tästä syystä se on niin täydellistä

  11. Näytä lisää
Luetuimmat
  1. 1

    Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

  2. 2

    Rähinä Recordsin omistaja perusti kaverinsa kanssa harrastuksena ravintolan – nyt miehet pyörittävät yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa

  3. 3

    Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

  4. 4

    Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

  5. 5

    Merja Savelainen teki sen, mistä moni haaveilee: irtisanoutui, lähti maailmalle ja tekee töitä vain seuraavaa reissua varten – miten se onnistui?

  6. 6

    Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

  7. 7

    Hakkeri varasti Netflixin hittisarjan tulevan kauden – uhkaa julkaisevansa jaksot, jos hänelle ei makseta lunnaita

  8. 8

    Heidi Jaaran yritys syntyi lapsettomuus­kriisistä – Balmuir tekee luksushuiveja, jotka kelpaavat Cheekille ja Saudi-Arabian prinsessalle

  9. 9

    Kuolemaa Lapin taivaalla uhmannut Casey Neistat muokkaa suomalaisteinien mielipiteitä enemmän kuin ehkä kukaan muu – ja tienaa samalla miljoonia

  10. 10

    Taina Vilkuna siemailee viiniä satana työpäivänä vuodessa – näin Alkon maistelutiimi päättää, mitä suomalaiset juovat

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

  2. 2

    22-vuotias laulaja yritti kaikin tavoin lyödä läpi – sitten yksi dramaattinen tapaaminen muutti kaiken

  3. 3

    Potkiiko hallitus hyvätuloiset ulos Helsingin kaupungin vuokra-asunnoista? Vuokrataloihin jaettu kirje nostatti asukkaat takajaloilleen

  4. 4

    Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

  5. 5

    Suomen ruokakulttuuri on muuttunut 30 vuodessa valtavasti – paitsi yksi asia

  6. 6

    Teinitytön itsemurhaa käsittelevä hittisarja kuohuttaa, nyt sarja kiellettiin Uudessa-Seelannissa alle 18-vuotiailta: tästä on kyse

  7. 7

    Puoli miljoonaa kranaattia tunnissa ja kymmeniätuhansia kuolleita – kaikki tietävät, millainen Korean sota olisi

  8. 8

    Kon-Tikin matkan synkkä totuus: Thor Heyerdahl halusi todistaa oikeaksi rasistisen teorian ihmiskunnan historiasta

  9. 9

    Tämä kuva-arvoitus on piinannut helsinkiläistä Panu Sihvolaa liki 60 vuotta – Hoksaatko itse, mitä 1920-luvun maalaus esittää?

  10. 10

    Liettualaismies petkutti Facebookilta ja Googlelta jopa 100 miljoonaa dollaria

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Kun pienten tyttöjen isä nukkui viiden tunnin päiväunia, se ei ollut merkki väsymyksestä vaan aivosyövästä – Kirsi Karhusen mies sai Suomen parasta saattohoitoa, mutta moni muu ei saa

  2. 2

    ”Se on kuin jokin uskonto: usein kun suomalainen lähtee töistä, hän ei enää vastaa puhelimeen” – USA:ssa uraa tehnyt Tero Kuittinen hämmästelee suomalaista keskustelua työuupumuksesta

  3. 3

    Sveitsiläislehti hehkuttaa suomalaista vaikenemista – omisti tuppisuisuudelle koko numeron

  4. 4

    Kolmentuhannen euron lasku kuoleman jälkeen yllätti omaiset

  5. 5

    Jako hyviin ja huonoihin työttömiin ärsyttää Kaisa Heikkilää, 29, joka päätti olla ylpeästi työtön – ”Suomessa työ määrittelee ihmistä”

  6. 6

    Vuoden hienoin mainos on tässä – kondominvalmistaja kehottaa kuksimaan kuin suomalainen

  7. 7

    Metsään kadonnut kuopiolaismies oli jo alkanut riisua vaatteitaan hypotermiassa – onneksi poliisikoira Körmy löysi lumen alta pipon

  8. 8

    Nyt on hyvä aika päivittää televisio – alle kuukauden päästä kanavasi voivat pimentyä

  9. 9

    Rumatkin miehet koetaan viehättäväksi, jos jutut ovat hyviä – naisilla tilanne on monimutkaisempi, selvisi viehätysvoimatutkimuksessa

  10. 10

    ”Anna on taas lihonut” – Suomalainen suosikkibloggaaja laihdutti lukijoidensa edessä, lihoi entiselleen, päätti lopettaa jojoilun – ja saa nyt kuulla siitä jatkuvasti

  11. Näytä lisää