Valikko

Näin hyvin Suomi-tubettaja tienaa: Hanki yli 100 000 tilaajaa, voit saada yhdestä sponsoroidusta videosta tuhansia euroja

Kun suomalainen Youtube-julkkis esittelee videollaan rennosti omaa välipalareseptiään, kaupan logo ja tuotemerkit eivät ole vahingossa esillä.

Kun suomalainen Youtube-julkkis esittelee videollaan rennosti omaa välipalareseptiään, kaupan logo ja tuotemerkit eivät ole vahingossa esillä.

Eikä sekään ole sattumaa, että toinen suosikkitubettaja käyttää Iltarutiinit-videossaan juuri tietyn kauppaketjun kosmetiikkatuotteita.

Aivan, mainoksiahan nämä ovat – ja jälkimmäisessä Sonja Hämäläisen eli Soikkuun videon kuvauksessa kerrotaankin, kuinka video on tehty yhteistyössä kauppaketjun kanssa.

Joskus Suomi-tubettajat saavat palkaksi vain esittelemiään tuotteita, mutta yhä useammalle mainosdiilit tietävät selvää rahaa – parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja.

Muualla maailmassa somemainostuksessa ollaan tietysti jo pidemmällä. The New York Times selvitti tiistaisessa jutussaan amerikkalaisten somejulkkisten kanavillaan tienaamia mainostuloja. Artikkelin mukaan 3–7 miljoonaa seuraajan Youtube-julkkis voi tienata yhdestä sponsoroidusta videosta 187 500 dollaria (noin 168 000 euroa). Vastaavasta Instagram- tai Snapchat mainospostauksesta voi saada keskimäärin 75 000 dollaria.

Voi vain arvailla, paljonko esimerkiksi tosi-tv-stara Kim Kardashian West (81 miljoonaa seuraajaa Instagramissa) tienaa kuvasta, jossa mainostaa hiustenkasvua auttavaa ravintolisää.

Ja vaikka seuraajia olisi reippaasti vähemmän, voi mainosvideoilla ja -postauksilla silti tehdä helposti rahaa. 50 000 – 500 000 seuraajaa, niin tulot ovat keskimäärin 2 500 dollaria videosta, 1 000 dollaria instakuvasta tai snäpistä ja 400 dollaria twiitistä.

Arviosummat ovat peräisin näitä uuden ajan mainosdiilejä hoitavalta Captiv8-yhtiöltä, jollaisia Yhdysvalloissa on jo pilvin pimein.

Entä Suomessa?

Somejulkkiksia täällä kyllä on, ainakin tubettajien joukossa. Youtubessa kolmeen miljoonaan seuraajaan ei yksikään täkäläinen ole vielä päässyt, mutta lähelle kyllä.

Kärkeä pitävät perinteisistäkin mediakanavista tutut Duudsonit 2,6 miljoonalla seuraajallaan, mutta Youtuben ulkopuolella täysin tuntematon TheRelaxingEnd-pelibloggari sekä Hydraulic Press Channel ovat yltäneet jo yli miljoonaan tilaajaan.

Suosituimmilla suomenkielisillä tubettajilla, kuten Justimuksella, Lakolla ja Mmiisaksella, seuraajamäärät ovat 200 000–500 000:n välillä.

Captiv8:n kaltaisia sosiaalisen mediaan markkinointiverkostoja – joista käytetään termiä multi-channel network, monikanavaverkosto – toimii Suomessa toistaiseksi vain kolme: ruotsalaislähtöiset Splay ja United Screens sekä kotimainen Töttöröö Network.

Näihin tubettajat tai muut somesuosikit (yhtiöiden kielellä ”vaikuttajat” tai ”talentit”) voivat liittyä, ja yhtiöt saattavat sitten heitä yhteen mainostajien kanssa: eräänlaisia sosiaalisen median ohjelmatoimistoja siis.

Millaisia diilit täällä sitten ovat? Paljonko vaikkapa suomalainen tubettaja voi parhaimmillaan tienata?

Ei hullummin, selviää Töttöröö Networkista kysyttäessä.

”Meillä yksittäiset markkinointiyhteistyöt ovat aina vähintään useita tuhansia euroja”, Töttöröö Networkin toimitusjohtaja Joona Haatainen sanoo.

Keskihintaa yhdelle sponsoroidulle Youtube-videolle hän ei osaa laskea, sillä kampanjoiden koko ja toteutustavat vaihtelevat. Jonkun mainosvideon voi yksittäinen tubettaja tehdä nopeasti ja helposti, jotkut isommat projektit vaativat enemmän aikaa ja tuotantokustannuksiakin.

Jotkut kampanjat voivat olla myös pitkäkestoisia, mutta usein mainosdiiliin kuuluu yksi video ja siihen liittyvät postaukset muihin somekanaviin, Haatainen kertoo.

Eli kyllä: käytännössä yksi tubettaja voi saada yhdestä videosta useita tuhansia euroja.

Laajemmista kokonaisuuksista jopa kymmeniä tuhansia.

Splay Suomen maajohtaja Stina Varsikko suostuu avaamaan yhtiön hinnoittelua sen verran, että yhdestä mainoskampanjasta Splayn tubettaja tai muu someguru voi myös saada joitakin tuhansia euroja.

”Mutta palkkiohaarukka on laaja ja vaikuttaja voi jopa elättää itsensä työllään.”

Mainostajat ovat yhä useammin kiinnostuneita yhteistyöstä tubettajien kanssa.

Kysynnän kasvu ei Haataisen mukaan kuitenkaan tarkoita sitä, että sponsoroituja sisältöjä tehtäisiin enemmän, vaan sen sijaan hinnat nousevat.

Videobloggarit eivät yleensä halua kanavilleen liikaa mainosvideoita, koska kanava saattaisi kärsiä siitä ja seuraajia kaikota. Tubettajilta halutaan aitoutta ja siksi jokainen kumppanuus on toteutettava harkiten.

”Idea ei ole myydä polkuhinnalla mahdollisimman paljon”, Haatainen toteaa.

Kuinka paljon seuraajia vaikkapa Youtube-kanavalla täytyy olla, jotta hyville mainostuloille pääsisi?

Joitain tuhansia euroja voi tienata jo yli 50 000 seuraajallakin, mutta eräänlainen raja on Haataisen mukaan 100 000 seuraajaa. Sen ylittävä saattaa päästä jo usean kymmenen tuhannen euron mainosdiileihinkin kiinni.

Haataisen arvion mukaan Suomessa pelkällä tubettamisella itsensä elättää kolmisenkymmentä ihmistä.

”Toki siinä on paljon hajontaa, että tienaako 1 200 vai 10 000 euroa kuussa."

Hän muistuttaa myös, että tubettajat saavat usein tulonsa monista lähteistä, kuin ketkä tahansa nykyartistit. Videoiden lisäksi saatetaan hankkia lisätienestejä esimerkiksi keikoista tai tv-esiintymisistä.

Sponsoroituihin Youtube-videoihin ja Instagram-postauksiin pätevät samat säännöt kuin muuhunkin mainontaan: on oltava selkeää, milloin kyse on maksetusta sisällöstä ja milloin ei. Somejulkkisten omilla henkilökohtaisilla kanavilla raja on kuitenkin usein häilyvä.

New York Timesin mukaan Kim Kardashianin Westin Instagram-mainoskuviin alkoi ilmestyä #ad- eli #mainos-hashtageja vasta sen jälkeen, kun piilomainontaa tarkkaileva Truthinadvertising.org -järjestö otti tämän lakimiehiin yhteyttä.

Suomessa Mainonnan eettinen neuvosto antoi heinäkuussa huomautuksen United Screens -verkoston pelibloggari Laeppavian videosta, josta ei neuvoston mukaan käynyt tarpeeksi selväksi, että kyseessä on Destiny-pelin maksettu mainos – vaikka sponsoriyhteydestä videolla mainittiinkin. Huomautuksen sai pelin julkaisija Activision.

”Me ollaan nyt tutkittu tätä aika laajasti. Meidän mielestä on tärkeintä, että videon sisältö on oikeasti hyvää, mutta tietysti mainontakin täytyy tuoda selkeästi esille. Esiintyjä voi sanoa sen videolla tai asiasta voi kertoa tekstinä videon päällä. Selkeää säännöstöä tähän ei vielä ole, mutta nyt sellaista työstetään aktiivisesti alan toimijoiden kesken”, Haatainen sanoo.

Myös Splayn Varsikko sanoo, että mainosyhteistyöt tehdään yhtiössä aina ”hyvin avoimin kortein.”

”Instagram-postauksissa se voidaan kertoa hashtagilla, esimerkiksi #sponsoroitu tai #yhteistyö. Halutaan, että seuraajat voivat aina päättää etukäteen, haluavatko katsoa sponsoroitua sisältöä vai ei.”

Töttöröön kaltaisten verkostojen ulkopuolella toimivat tubettajat ovat kuitenkin vain pieni osa sosiaalisen median aktiiveista, joiden saavuttamaa näkyvyyttä mainostajat himoitsevat.

”Koko bisnes on vasta muotoutumassa Suomessa”, toteaa Risto Kuulasmaa, yksi tubettajatapahtuma Tubeconin perustajista.

”Selvää hinnoittelua on alkanut olla vain näiden harvojen multi-channel networkien kautta toimivilla nuorilla tubettajilla. Monilla mainstream-julkkiksilla ja muilla vanhemmilla ihmisillä voi olla laaja someyleisö muttei oikein mitään työkaluja hyödyntää sitä. Tällaiselle somenäkyvyyden fikusti kaupallistavalle kotimaiselle palveluille olisi tilausta.”

Jos katsoo joidenkin ”mainstream-julkkisten”, kuten muusikoiden tai juontajien Instagram-tilejä, ilmeisen sponsoroituja postauksia kyllä löytyy.

Yksi sellainen on juontaja ja ohjelmistoyrittäjä Jussi Heikelä. Joissain hänen kuvissaan puffataan muun muassa Xboxia ja venemerkkiä ja postauksissa tägätään näiden jälleenmyyjien profiileihin.

”Ei mulla mitään ammattimaisesti koordinoitua tekemistä, että joku niitä mulle syöttäisi. Enkä hae yhteistyökuvioita itse aktiivisesti. Yleensä ne ovat liittyneet siihen, että menen esimerkiksi juontamaan johonkin tapahtumaan ja laitan siitä samalla sisältöä someen”, Heikelä kertoo.

Eli tuote-esittelijät eivät soittele sinulle ja sano tyyliin ”laita kuva tästä Instagramiin, saat tonnin?”

”Ei vielä, mutta ei mulla eettisesti mitään sitä vastaan olisi!”

Olisiko Heikelä siis valmis liittymään johonkin Kuulasmaan mainitsemaan somenäkyvyyden kaupallistavaan palveluun?

”Totta kai, ainakin olisin kiinnostunut kuulemaan miten se mekaniikka toimii. Kyllä mä vapaasta markkinataloudesta pidän, ja jos sen kuvion saa yhdistettyä somenäkyvyyteen, niin tervetuloa. Siitä hyötyvät kaikki”, Heikelä sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Internet
  • Mainonta
Nyt.fi luetuimmat
  1. 1

    Facebookiin tulee suurin muutos vuosikausiin: Ruutuun ilmestyvät Snapchatista kopioidut tarinapylpyrät – Tästä on kyse

  2. 2

    Kieli kertoo maailmasta ja muokkaa sitä samalla, miksi siis vain naista sanotaan ”huoraksi”?

  3. 3

    Helsingin uusissa K-18-pakohuoneissa on kauhua, kannibalismia ja oikeita näyttelijöitä pelottelemassa – tällaisia pelit ovat

  4. 4

    New York Times vieraili Helsingin Teurastamossa ja innostui suomalaisesta viskistä ja shampoosta

  5. 5

    David Beckhamin kiinalaiset fanit suuttuivat jalkapallotähden some-päivityksestä – editoi päivitystä ja suututti lisää faneja

  6. 6

    Haastateltava nukahti ruoka suussa: Henkilökuvassa laiskiaisnaaras Coco Korkeasaaresta

  7. 7

    Nämä asiat voisimme oppia keppihevosia harrastavilta tytöiltä, jotka tsemppaavat toisiaan ja taistelevat latistamista vastaan, psykologi kertoo

  8. 8

    Pikatestissä Kampin pieni salaattiravintola, jossa annoksista saa selville kaiken mahdollisen

  9. 9

    ”Kotona ei tehdä töitä”, kertoo Sonja Sorvola sopimuksestaan tanssija Sami Saikkosen kanssa – kun pariskunta näyttelee yhdessä, ei kipinöiltä säästytä

  10. 10

    20 tänä vuonna ilmestynyttä sarjaa, jotka kannattaa katsoa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Helsingin uusissa K-18-pakohuoneissa on kauhua, kannibalismia ja oikeita näyttelijöitä pelottelemassa – tällaisia pelit ovat

  2. 2

    Kieli kertoo maailmasta ja muokkaa sitä samalla, miksi siis vain naista sanotaan ”huoraksi”?

  3. 3

    New York Times vieraili Helsingin Teurastamossa ja innostui suomalaisesta viskistä ja shampoosta

  4. 4

    Nämä asiat voisimme oppia keppihevosia harrastavilta tytöiltä, jotka tsemppaavat toisiaan ja taistelevat latistamista vastaan, psykologi kertoo

  5. 5

    Facebookiin tulee suurin muutos vuosikausiin: Ruutuun ilmestyvät Snapchatista kopioidut tarinapylpyrät – Tästä on kyse

  6. 6

    Pikatestissä Kampin pieni salaattiravintola, jossa annoksista saa selville kaiken mahdollisen

  7. 7

    Nyt Netflix epäonnistui pahasti – menestykseksi odotettu sarja Iron Fist on täysi floppi, selitämme miksi

  8. 8

    Haastateltava nukahti ruoka suussa: Henkilökuvassa laiskiaisnaaras Coco Korkeasaaresta

  9. 9

    David Beckhamin kiinalaiset fanit suuttuivat jalkapallotähden some-päivityksestä – editoi päivitystä ja suututti lisää faneja

  10. 10

    Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

  2. 2

    Nyt Netflix epäonnistui pahasti – menestykseksi odotettu sarja Iron Fist on täysi floppi, selitämme miksi

  3. 3

    Trump leikki ajavansa rekkaa, tööttäili ja intoili kuin pikkulapsi, internet riemastui kuvista

  4. 4

    Netissä kiertää nyt ”maailman epätyydyttävin” video, jolla tehdään harmittomia juttuja väärin ja katsojia inhottaa – psykologi selittää, mistä vastenmielisyys johtuu

  5. 5

    Helsingin uusissa K-18-pakohuoneissa on kauhua, kannibalismia ja oikeita näyttelijöitä pelottelemassa – tällaisia pelit ovat

  6. 6

    Suomi mainittu, Voguessa! Maailman kuuluisin muotilehti nosti Helsingin seuraavaksi cooliuden pääkaupungiksi

  7. 7

    Pelit-lehden ansiosta suomalaisista tuli juuri tällainen pelaajakansa: päätoimittajana 25 vuotta toiminut Tuija Lindén kertoo nyt, miten se kävi

  8. 8

    Näin syntyy täydellinen hampurilainen kotikeittiössä – huippukokki antaa vinkkejä jokaiseen vaiheeseen

  9. 9

    Menin epäillen katsomaan uutta Kaunotarta ja hirviötä ja yllätyin: Se on alkuperäistä parempi, olennainen päivitys klassikkoon

  10. 10

    Pikatestissä Ison Roobertinkadun ylistetty ravintola, josta saa Lähi-idän ruokaa – salaatti oli raikasta ja lammas mehevää

  11. Näytä lisää
Luetuimmat
  1. 1

    Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

  2. 2

    Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

  3. 3

    Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

  4. 4

    Trump ryhtyi kumoamaan Obaman ilmasto­politiikkaa – Mutta mitä on Trumpin mainitsema ”puhdas hiili”?

  5. 5

    Euroopan vanhin laiskiainen putosi puusta Korkeasaaressa – tällainen on onnettomuuteen joutunut 43-vuotias Coco

  6. 6

    Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

  7. 7

    Katastrofista toipuva Samsung julkisti uuden puhelinmallin, jonka etupuoli on käytännössä pelkkää näyttöä

  8. 8

    Paavo Väyrysen Terve Helsinki -liike irtisanoutui yhteistyöstä kristillis­demokraattien kanssa

  9. 9

    Nokian Renkaiden uusi johtaja vietti seitsemän vuotta kotiäitinä – Näin huolehdit, ettei urasi kärsi lapsia hoitaessa

  10. 10

    Toimitusjohtajalle potkut isosta espoolaisesta isännöinti- ja huoltoyhtiöstä – epäillään rahojen väärinkäytöstä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

  2. 2

    Jos et siedä inhimillistä lämpöä, kannattaa katsoa peiliin – Pehmeiden arvojen pilkkaaminen kertoo usein pelosta

  3. 3

    Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

  4. 4

    Jättimäinen pyton söi miehen Indonesiassa

  5. 5

    Hille Korhosen uraan mahtuu 7 vuotta kotiäitinä – kesällä hänestä tulee ainoa suurta pörssiyhtiötä johtava nainen Suomessa

  6. 6

    Moni uskoo, että sokeri tai maito voi aiheuttaa syöpää – Asiantuntija kertoo nyt, millainen ruokavalio pitää syövän loitolla

  7. 7

    Euroopan vanhin laiskiainen putosi puusta Korkeasaaressa – tällainen on onnettomuuteen joutunut 43-vuotias Coco

  8. 8

    Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

  9. 9

    Kaupungeissa on jotain, mikä koettelee mielenterveyttä – urbaani psykoosi on kaupunkilaisten oma oireyhtymä

  10. 10

    Yhdeksällä miljoonalla eurolla tietokoneita ja elektroniikkaa suoraan vääriin käsiin – näin Helsingin opetusviraston laitepetos onnistui

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Sara Forsbergin piti esiintyä Katy Perryn kanssa, mutta Pietarsaaren Halpa-Hallin lavalle nousi uransa kadottanut lupaus – voiko tubetähti vielä nousta menestykseen?

  2. 2

    Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

  3. 3

    Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

  4. 4

    Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

  5. 5

    ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

  6. 6

    Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

  7. 7

    Synnytyssaleihin tulee ympärileikattuja naisia jo viikoittain – ”Vaikeuttaa monin tavoin synnytystä”

  8. 8

    En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

  9. 9

    Lääkkeillä laihtumisesta on saatu lupaavia tuloksia – näistä syistä me lihomme rajummin kuin koskaan

  10. 10

    Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

  11. Näytä lisää