Valikko

Näin hyvin Suomi-tubettaja tienaa: Hanki yli 100 000 tilaajaa, voit saada yhdestä sponsoroidusta videosta tuhansia euroja

Kun suomalainen Youtube-julkkis esittelee videollaan rennosti omaa välipalareseptiään, kaupan logo ja tuotemerkit eivät ole vahingossa esillä.

Kun suomalainen Youtube-julkkis esittelee videollaan rennosti omaa välipalareseptiään, kaupan logo ja tuotemerkit eivät ole vahingossa esillä.

Eikä sekään ole sattumaa, että toinen suosikkitubettaja käyttää Iltarutiinit-videossaan juuri tietyn kauppaketjun kosmetiikkatuotteita.

Aivan, mainoksiahan nämä ovat – ja jälkimmäisessä Sonja Hämäläisen eli Soikkuun videon kuvauksessa kerrotaankin, kuinka video on tehty yhteistyössä kauppaketjun kanssa.

Joskus Suomi-tubettajat saavat palkaksi vain esittelemiään tuotteita, mutta yhä useammalle mainosdiilit tietävät selvää rahaa – parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja.

Muualla maailmassa somemainostuksessa ollaan tietysti jo pidemmällä. The New York Times selvitti tiistaisessa jutussaan amerikkalaisten somejulkkisten kanavillaan tienaamia mainostuloja. Artikkelin mukaan 3–7 miljoonaa seuraajan Youtube-julkkis voi tienata yhdestä sponsoroidusta videosta 187 500 dollaria (noin 168 000 euroa). Vastaavasta Instagram- tai Snapchat mainospostauksesta voi saada keskimäärin 75 000 dollaria.

Voi vain arvailla, paljonko esimerkiksi tosi-tv-stara Kim Kardashian West (81 miljoonaa seuraajaa Instagramissa) tienaa kuvasta, jossa mainostaa hiustenkasvua auttavaa ravintolisää.

Ja vaikka seuraajia olisi reippaasti vähemmän, voi mainosvideoilla ja -postauksilla silti tehdä helposti rahaa. 50 000 – 500 000 seuraajaa, niin tulot ovat keskimäärin 2 500 dollaria videosta, 1 000 dollaria instakuvasta tai snäpistä ja 400 dollaria twiitistä.

Arviosummat ovat peräisin näitä uuden ajan mainosdiilejä hoitavalta Captiv8-yhtiöltä, jollaisia Yhdysvalloissa on jo pilvin pimein.

Entä Suomessa?

Somejulkkiksia täällä kyllä on, ainakin tubettajien joukossa. Youtubessa kolmeen miljoonaan seuraajaan ei yksikään täkäläinen ole vielä päässyt, mutta lähelle kyllä.

Kärkeä pitävät perinteisistäkin mediakanavista tutut Duudsonit 2,6 miljoonalla seuraajallaan, mutta Youtuben ulkopuolella täysin tuntematon TheRelaxingEnd-pelibloggari sekä Hydraulic Press Channel ovat yltäneet jo yli miljoonaan tilaajaan.

Suosituimmilla suomenkielisillä tubettajilla, kuten Justimuksella, Lakolla ja Mmiisaksella, seuraajamäärät ovat 200 000–500 000:n välillä.

Captiv8:n kaltaisia sosiaalisen mediaan markkinointiverkostoja – joista käytetään termiä multi-channel network, monikanavaverkosto – toimii Suomessa toistaiseksi vain kolme: ruotsalaislähtöiset Splay ja United Screens sekä kotimainen Töttöröö Network.

Näihin tubettajat tai muut somesuosikit (yhtiöiden kielellä ”vaikuttajat” tai ”talentit”) voivat liittyä, ja yhtiöt saattavat sitten heitä yhteen mainostajien kanssa: eräänlaisia sosiaalisen median ohjelmatoimistoja siis.

Millaisia diilit täällä sitten ovat? Paljonko vaikkapa suomalainen tubettaja voi parhaimmillaan tienata?

Ei hullummin, selviää Töttöröö Networkista kysyttäessä.

”Meillä yksittäiset markkinointiyhteistyöt ovat aina vähintään useita tuhansia euroja”, Töttöröö Networkin toimitusjohtaja Joona Haatainen sanoo.

Keskihintaa yhdelle sponsoroidulle Youtube-videolle hän ei osaa laskea, sillä kampanjoiden koko ja toteutustavat vaihtelevat. Jonkun mainosvideon voi yksittäinen tubettaja tehdä nopeasti ja helposti, jotkut isommat projektit vaativat enemmän aikaa ja tuotantokustannuksiakin.

Jotkut kampanjat voivat olla myös pitkäkestoisia, mutta usein mainosdiiliin kuuluu yksi video ja siihen liittyvät postaukset muihin somekanaviin, Haatainen kertoo.

Eli kyllä: käytännössä yksi tubettaja voi saada yhdestä videosta useita tuhansia euroja.

Laajemmista kokonaisuuksista jopa kymmeniä tuhansia.

Splay Suomen maajohtaja Stina Varsikko suostuu avaamaan yhtiön hinnoittelua sen verran, että yhdestä mainoskampanjasta Splayn tubettaja tai muu someguru voi myös saada joitakin tuhansia euroja.

”Mutta palkkiohaarukka on laaja ja vaikuttaja voi jopa elättää itsensä työllään.”

Mainostajat ovat yhä useammin kiinnostuneita yhteistyöstä tubettajien kanssa.

Kysynnän kasvu ei Haataisen mukaan kuitenkaan tarkoita sitä, että sponsoroituja sisältöjä tehtäisiin enemmän, vaan sen sijaan hinnat nousevat.

Videobloggarit eivät yleensä halua kanavilleen liikaa mainosvideoita, koska kanava saattaisi kärsiä siitä ja seuraajia kaikota. Tubettajilta halutaan aitoutta ja siksi jokainen kumppanuus on toteutettava harkiten.

”Idea ei ole myydä polkuhinnalla mahdollisimman paljon”, Haatainen toteaa.

Kuinka paljon seuraajia vaikkapa Youtube-kanavalla täytyy olla, jotta hyville mainostuloille pääsisi?

Joitain tuhansia euroja voi tienata jo yli 50 000 seuraajallakin, mutta eräänlainen raja on Haataisen mukaan 100 000 seuraajaa. Sen ylittävä saattaa päästä jo usean kymmenen tuhannen euron mainosdiileihinkin kiinni.

Haataisen arvion mukaan Suomessa pelkällä tubettamisella itsensä elättää kolmisenkymmentä ihmistä.

”Toki siinä on paljon hajontaa, että tienaako 1 200 vai 10 000 euroa kuussa."

Hän muistuttaa myös, että tubettajat saavat usein tulonsa monista lähteistä, kuin ketkä tahansa nykyartistit. Videoiden lisäksi saatetaan hankkia lisätienestejä esimerkiksi keikoista tai tv-esiintymisistä.

Sponsoroituihin Youtube-videoihin ja Instagram-postauksiin pätevät samat säännöt kuin muuhunkin mainontaan: on oltava selkeää, milloin kyse on maksetusta sisällöstä ja milloin ei. Somejulkkisten omilla henkilökohtaisilla kanavilla raja on kuitenkin usein häilyvä.

New York Timesin mukaan Kim Kardashianin Westin Instagram-mainoskuviin alkoi ilmestyä #ad- eli #mainos-hashtageja vasta sen jälkeen, kun piilomainontaa tarkkaileva Truthinadvertising.org -järjestö otti tämän lakimiehiin yhteyttä.

Suomessa Mainonnan eettinen neuvosto antoi heinäkuussa huomautuksen United Screens -verkoston pelibloggari Laeppavian videosta, josta ei neuvoston mukaan käynyt tarpeeksi selväksi, että kyseessä on Destiny-pelin maksettu mainos – vaikka sponsoriyhteydestä videolla mainittiinkin. Huomautuksen sai pelin julkaisija Activision.

”Me ollaan nyt tutkittu tätä aika laajasti. Meidän mielestä on tärkeintä, että videon sisältö on oikeasti hyvää, mutta tietysti mainontakin täytyy tuoda selkeästi esille. Esiintyjä voi sanoa sen videolla tai asiasta voi kertoa tekstinä videon päällä. Selkeää säännöstöä tähän ei vielä ole, mutta nyt sellaista työstetään aktiivisesti alan toimijoiden kesken”, Haatainen sanoo.

Myös Splayn Varsikko sanoo, että mainosyhteistyöt tehdään yhtiössä aina ”hyvin avoimin kortein.”

”Instagram-postauksissa se voidaan kertoa hashtagilla, esimerkiksi #sponsoroitu tai #yhteistyö. Halutaan, että seuraajat voivat aina päättää etukäteen, haluavatko katsoa sponsoroitua sisältöä vai ei.”

Töttöröön kaltaisten verkostojen ulkopuolella toimivat tubettajat ovat kuitenkin vain pieni osa sosiaalisen median aktiiveista, joiden saavuttamaa näkyvyyttä mainostajat himoitsevat.

”Koko bisnes on vasta muotoutumassa Suomessa”, toteaa Risto Kuulasmaa, yksi tubettajatapahtuma Tubeconin perustajista.

”Selvää hinnoittelua on alkanut olla vain näiden harvojen multi-channel networkien kautta toimivilla nuorilla tubettajilla. Monilla mainstream-julkkiksilla ja muilla vanhemmilla ihmisillä voi olla laaja someyleisö muttei oikein mitään työkaluja hyödyntää sitä. Tällaiselle somenäkyvyyden fikusti kaupallistavalle kotimaiselle palveluille olisi tilausta.”

Jos katsoo joidenkin ”mainstream-julkkisten”, kuten muusikoiden tai juontajien Instagram-tilejä, ilmeisen sponsoroituja postauksia kyllä löytyy.

Yksi sellainen on juontaja ja ohjelmistoyrittäjä Jussi Heikelä. Joissain hänen kuvissaan puffataan muun muassa Xboxia ja venemerkkiä ja postauksissa tägätään näiden jälleenmyyjien profiileihin.

”Ei mulla mitään ammattimaisesti koordinoitua tekemistä, että joku niitä mulle syöttäisi. Enkä hae yhteistyökuvioita itse aktiivisesti. Yleensä ne ovat liittyneet siihen, että menen esimerkiksi juontamaan johonkin tapahtumaan ja laitan siitä samalla sisältöä someen”, Heikelä kertoo.

Eli tuote-esittelijät eivät soittele sinulle ja sano tyyliin ”laita kuva tästä Instagramiin, saat tonnin?”

”Ei vielä, mutta ei mulla eettisesti mitään sitä vastaan olisi!”

Olisiko Heikelä siis valmis liittymään johonkin Kuulasmaan mainitsemaan somenäkyvyyden kaupallistavaan palveluun?

”Totta kai, ainakin olisin kiinnostunut kuulemaan miten se mekaniikka toimii. Kyllä mä vapaasta markkinataloudesta pidän, ja jos sen kuvion saa yhdistettyä somenäkyvyyteen, niin tervetuloa. Siitä hyötyvät kaikki”, Heikelä sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Internet
  • Mainonta
Nyt.fi luetuimmat
  1. 1

    Netflixin uutuus The Keepers on hätkähdyttävä rikosdokkarisarja, parempi kuin Making a Murderer

  2. 2

    Game of Thronesin seitsemännen kauden traileri ilmestyi – analysoimme, mitä siitä voi päätellä

  3. 3

    Yhdysvalloissa ammuttiin poikaa retuuttanut gorilla – kuolema synnytti nettisurun – nyt netti pilkkaa surijoita

  4. 4

    Päivän trendi: Naiset ajavat partaansa, suomalainen asiantuntija tyrmää

  5. 5

    Tampereelle avataan pian Suomen ensimmäinen virtuaalileffateatteri, tällainen se on

  6. 6

    20 tänä vuonna ilmestynyttä sarjaa, jotka kannattaa katsoa

  7. 7

    Buzzfeedillä on Suomi-toimittaja – ja nyt hän kertoo, mikä on parasta Suomessa

  8. 8

    Naisten parranajo on turvallista, sanoo erikoislääkäri: ”Miehetkin ajavat partaansa päivittäin”

  9. 9

    Game of Thrones – tällä pääset kartalle, vaikket olisi katsonut yhtään jaksoa

  10. 10

    67 brunssia Helsingissä – kattava opas siihen, mitä syödä ja missä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Game of Thronesin seitsemännen kauden traileri ilmestyi – analysoimme, mitä siitä voi päätellä

  2. 2

    Netflixin uutuus The Keepers on hätkähdyttävä rikosdokkarisarja, parempi kuin Making a Murderer

  3. 3

    Tampereelle avataan pian Suomen ensimmäinen virtuaalileffateatteri, tällainen se on

  4. 4

    Himoautoileva toimittaja vaihtoi viikoksi kaupunkipyörään: poliisi pysäytti, kuntosalilla käynti lopahti – ja ihan eri Helsinki avautui

  5. 5

    Nainen haluaa seksiä ja sen päälle vielä lämpimän voileivän, julistaa uusi kesäkumibiisi – ”Mimmienkin on hyvä pitää kortsua taskussa”, sanovat tekijät

  6. 6

    Näin koulutetaan koira, joka tunnistaa amfetamiinin, ekstaasin ja heroiinin: tuleva tullikoira Tarmo, 10 kuukautta, opettelee seuraavaksi kokaiinin

  7. 7

    20 tänä vuonna ilmestynyttä sarjaa, jotka kannattaa katsoa

  8. 8

    Kerava Jazz oli jälleen ajan hermolla – näitä neljää naista haluaisin kuulla uudelleen

  9. 9

    Yhdysvalloissa ammuttiin poikaa retuuttanut gorilla – kuolema synnytti nettisurun – nyt netti pilkkaa surijoita

  10. 10

    Kampin Tivolin tilalle avataan uusi 21-45-vuotiaille suunnattu yökerho

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Himoautoileva toimittaja vaihtoi viikoksi kaupunkipyörään: poliisi pysäytti, kuntosalilla käynti lopahti – ja ihan eri Helsinki avautui

  2. 2

    Konepajan Bruno ei saa avata terassia tänä kesänä – VR:n mukaan yksi syy viime vuotiset meluvalitukset: ”Terassia ei tule”

  3. 3

    Tähtien sota ilmestyi 40 vuotta sitten, mutta George Lucasin mielestä elokuva ei ole valmis – ja siksi hän on onnistunut lähes pilaamaan sen

  4. 4

    Tällainen on poptähti Ariana Grande, jonka Manchesterin keikasta tuli murhenäytelmä

  5. 5

    Kun Salkkarit-tähti Sara Parikka, 26, julkaisee kuvan vauvamahastaan, siitä tehdään heti uutinen – Näin Parikka tekee elämästään Instagramissa ”kivaa ja kaunista”

  6. 6

    Twin Peaksin uusien jaksojen käännösvirheet hämmentävät, ”Log Ladyn” pölkystä tulikin ”lokikirja” – tästä on kyse

  7. 7

    Nainen haluaa seksiä ja sen päälle vielä lämpimän voileivän, julistaa uusi kesäkumibiisi – ”Mimmienkin on hyvä pitää kortsua taskussa”, sanovat tekijät

  8. 8

    Donald Trump ja Saudi-Arabian kuningas koskettivat hehkuvaa palloa, näytti Sormusten herran taikapallolta – internet riemastui

  9. 9

    Ei, emme keksineet tätä itse: Netflix tekee seuraavaksi elokuvan, joka perustuu twiittiin, joka perustuu meemiin

  10. 10

    Game of Thronesin seitsemännen kauden traileri ilmestyi – analysoimme, mitä siitä voi päätellä

  11. Näytä lisää
Luetuimmat
  1. 1

    Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

  2. 2

    Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

  3. 3

    Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

  4. 4

    Littoistenjärven ”välimerellinen” aika päättyi ja vesi muuttui taas sameaksi – ”Kirkkaudessa radikaali ero”

  5. 5

    ”Jääskeläinen meni jonkin rajan ylitse”, ”Raskasta aikaa”, ”Menetimme hyvän pomon” – Näin yleläiset kommentoivat Atte Jääskeläisen lähtöä

  6. 6

    Saksan johto jatkoi Trumpin moittimista – USA:n presidentin toimet ”heikentäneet länttä”

  7. 7

    Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

  8. 8

    Golfin supertähti Tiger Woods pidätettiin epäiltynä rattijuopumuksesta – poliisin ottama kuva on paljon puhuva

  9. 9

    ”Se oli totuuden hetki” – Ranskan Macron kertoi, miksi hän kätteli niin pitkään Trumpia

  10. 10

    S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

  2. 2

    Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

  3. 3

    Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

  4. 4

    Trump sätti Pohjois-Koreaa ohjuksen ampumisesta: ”Osoittaa suurta epäkunnioitusta Kiinaa kohtaan”

  5. 5

    Päätoimittaja Atte Jääskeläinen lähtee Ylestä – ”Edellytyksiä tehtävän menestykselliseen hoitamiseen ei enää ollut”

  6. 6

    Pohjois-Korean vakavin uhka ei ole ydinase – maailma ei mahda diktatuurille mitään, koska sen tykistö muuttaisi Etelä-Korean pääkaupungin tulimereksi sekunneissa

  7. 7

    Menestyksen salaisuus on taidossa rentoutua – Professori listasi olennaisimmat mielen taidot, joilla voi lisätä psyykkistä vahvuuttaan

  8. 8

    Littoistenjärven ”välimerellinen” aika päättyi ja vesi muuttui taas sameaksi – ”Kirkkaudessa radikaali ero”

  9. 9

    S-kauppoihin tulee brittiläisen Tescon tuotteita – erityisesti gluteenittomien elintarvikkeiden määrä kasvaa

  10. 10

    ”Jääskeläinen meni jonkin rajan ylitse”, ”Raskasta aikaa”, ”Menetimme hyvän pomon” – Näin yleläiset kommentoivat Atte Jääskeläisen lähtöä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Britannia ei usko Manchesterin pommittajan toimineen yksin, poliisi otti kiinni lisää ihmisiä

  2. 2

    Pariskunta osti ”aidot italialaiset nahkatakit” 1 200 eurolla Kannelmäen Prisman parkkipaikalta – Poliisi varoittaa vanhaa kikkaa käyttävistä huijareista Helsingissä

  3. 3

    Vakava kiusaamisepäily Helsingissä: korkea virkamies polkee jalkaa, karjuu, paiskoo esineitä ja nöyryyttää julkisesti

  4. 4

    Suomalaisen tunnistaa ulkomailla jo kaukaa

  5. 5

    Paljonko rahaa on sopiva lahja? Tapakouluttaja kannustaa kohtuuteen ja ihmettelee työikäisten matkakassoja

  6. 6

    Älä varaa lentoja liian aikaisin, aseta verkkoselain ”salattuun” tilaan – näin löydät halvat lentoliput verkosta

  7. 7

    Joukko suomalaisia perusti 46 vuotta sitten Israeliin kylän, jossa palkat menivät yhteiseen pottiin ja yhteisö tarjosi vaatteet ja asunnon – Mitä kuuluu Jad Hashmonaan nyt?

  8. 8

    Junaan jääneillä löytötavaroilla tehdään armotonta bisnestä

  9. 9

    Kun työtuttava kertoi kahdesta kumppanistaan, tajusin nuorten arvomaailman muuttuneen

  10. 10

    Merkelin mitta täyttyi Trumpin öykkäröinnistä

  11. Näytä lisää