Valikko

Näin hyvin Suomi-tubettaja tienaa: Hanki yli 100 000 tilaajaa, voit saada yhdestä sponsoroidusta videosta tuhansia euroja

Kun suomalainen Youtube-julkkis esittelee videollaan rennosti omaa välipalareseptiään, kaupan logo ja tuotemerkit eivät ole vahingossa esillä.

Kun suomalainen Youtube-julkkis esittelee videollaan rennosti omaa välipalareseptiään, kaupan logo ja tuotemerkit eivät ole vahingossa esillä.

Eikä sekään ole sattumaa, että toinen suosikkitubettaja käyttää Iltarutiinit-videossaan juuri tietyn kauppaketjun kosmetiikkatuotteita.

Aivan, mainoksiahan nämä ovat – ja jälkimmäisessä Sonja Hämäläisen eli Soikkuun videon kuvauksessa kerrotaankin, kuinka video on tehty yhteistyössä kauppaketjun kanssa.

Joskus Suomi-tubettajat saavat palkaksi vain esittelemiään tuotteita, mutta yhä useammalle mainosdiilit tietävät selvää rahaa – parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja.

Muualla maailmassa somemainostuksessa ollaan tietysti jo pidemmällä. The New York Times selvitti tiistaisessa jutussaan amerikkalaisten somejulkkisten kanavillaan tienaamia mainostuloja. Artikkelin mukaan 3–7 miljoonaa seuraajan Youtube-julkkis voi tienata yhdestä sponsoroidusta videosta 187 500 dollaria (noin 168 000 euroa). Vastaavasta Instagram- tai Snapchat mainospostauksesta voi saada keskimäärin 75 000 dollaria.

Voi vain arvailla, paljonko esimerkiksi tosi-tv-stara Kim Kardashian West (81 miljoonaa seuraajaa Instagramissa) tienaa kuvasta, jossa mainostaa hiustenkasvua auttavaa ravintolisää.

Ja vaikka seuraajia olisi reippaasti vähemmän, voi mainosvideoilla ja -postauksilla silti tehdä helposti rahaa. 50 000 – 500 000 seuraajaa, niin tulot ovat keskimäärin 2 500 dollaria videosta, 1 000 dollaria instakuvasta tai snäpistä ja 400 dollaria twiitistä.

Arviosummat ovat peräisin näitä uuden ajan mainosdiilejä hoitavalta Captiv8-yhtiöltä, jollaisia Yhdysvalloissa on jo pilvin pimein.

Entä Suomessa?

Somejulkkiksia täällä kyllä on, ainakin tubettajien joukossa. Youtubessa kolmeen miljoonaan seuraajaan ei yksikään täkäläinen ole vielä päässyt, mutta lähelle kyllä.

Kärkeä pitävät perinteisistäkin mediakanavista tutut Duudsonit 2,6 miljoonalla seuraajallaan, mutta Youtuben ulkopuolella täysin tuntematon TheRelaxingEnd-pelibloggari sekä Hydraulic Press Channel ovat yltäneet jo yli miljoonaan tilaajaan.

Suosituimmilla suomenkielisillä tubettajilla, kuten Justimuksella, Lakolla ja Mmiisaksella, seuraajamäärät ovat 200 000–500 000:n välillä.

Captiv8:n kaltaisia sosiaalisen mediaan markkinointiverkostoja – joista käytetään termiä multi-channel network, monikanavaverkosto – toimii Suomessa toistaiseksi vain kolme: ruotsalaislähtöiset Splay ja United Screens sekä kotimainen Töttöröö Network.

Näihin tubettajat tai muut somesuosikit (yhtiöiden kielellä ”vaikuttajat” tai ”talentit”) voivat liittyä, ja yhtiöt saattavat sitten heitä yhteen mainostajien kanssa: eräänlaisia sosiaalisen median ohjelmatoimistoja siis.

Millaisia diilit täällä sitten ovat? Paljonko vaikkapa suomalainen tubettaja voi parhaimmillaan tienata?

Ei hullummin, selviää Töttöröö Networkista kysyttäessä.

”Meillä yksittäiset markkinointiyhteistyöt ovat aina vähintään useita tuhansia euroja”, Töttöröö Networkin toimitusjohtaja Joona Haatainen sanoo.

Keskihintaa yhdelle sponsoroidulle Youtube-videolle hän ei osaa laskea, sillä kampanjoiden koko ja toteutustavat vaihtelevat. Jonkun mainosvideon voi yksittäinen tubettaja tehdä nopeasti ja helposti, jotkut isommat projektit vaativat enemmän aikaa ja tuotantokustannuksiakin.

Jotkut kampanjat voivat olla myös pitkäkestoisia, mutta usein mainosdiiliin kuuluu yksi video ja siihen liittyvät postaukset muihin somekanaviin, Haatainen kertoo.

Eli kyllä: käytännössä yksi tubettaja voi saada yhdestä videosta useita tuhansia euroja.

Laajemmista kokonaisuuksista jopa kymmeniä tuhansia.

Splay Suomen maajohtaja Stina Varsikko suostuu avaamaan yhtiön hinnoittelua sen verran, että yhdestä mainoskampanjasta Splayn tubettaja tai muu someguru voi myös saada joitakin tuhansia euroja.

”Mutta palkkiohaarukka on laaja ja vaikuttaja voi jopa elättää itsensä työllään.”

Mainostajat ovat yhä useammin kiinnostuneita yhteistyöstä tubettajien kanssa.

Kysynnän kasvu ei Haataisen mukaan kuitenkaan tarkoita sitä, että sponsoroituja sisältöjä tehtäisiin enemmän, vaan sen sijaan hinnat nousevat.

Videobloggarit eivät yleensä halua kanavilleen liikaa mainosvideoita, koska kanava saattaisi kärsiä siitä ja seuraajia kaikota. Tubettajilta halutaan aitoutta ja siksi jokainen kumppanuus on toteutettava harkiten.

”Idea ei ole myydä polkuhinnalla mahdollisimman paljon”, Haatainen toteaa.

Kuinka paljon seuraajia vaikkapa Youtube-kanavalla täytyy olla, jotta hyville mainostuloille pääsisi?

Joitain tuhansia euroja voi tienata jo yli 50 000 seuraajallakin, mutta eräänlainen raja on Haataisen mukaan 100 000 seuraajaa. Sen ylittävä saattaa päästä jo usean kymmenen tuhannen euron mainosdiileihinkin kiinni.

Haataisen arvion mukaan Suomessa pelkällä tubettamisella itsensä elättää kolmisenkymmentä ihmistä.

”Toki siinä on paljon hajontaa, että tienaako 1 200 vai 10 000 euroa kuussa."

Hän muistuttaa myös, että tubettajat saavat usein tulonsa monista lähteistä, kuin ketkä tahansa nykyartistit. Videoiden lisäksi saatetaan hankkia lisätienestejä esimerkiksi keikoista tai tv-esiintymisistä.

Sponsoroituihin Youtube-videoihin ja Instagram-postauksiin pätevät samat säännöt kuin muuhunkin mainontaan: on oltava selkeää, milloin kyse on maksetusta sisällöstä ja milloin ei. Somejulkkisten omilla henkilökohtaisilla kanavilla raja on kuitenkin usein häilyvä.

New York Timesin mukaan Kim Kardashianin Westin Instagram-mainoskuviin alkoi ilmestyä #ad- eli #mainos-hashtageja vasta sen jälkeen, kun piilomainontaa tarkkaileva Truthinadvertising.org -järjestö otti tämän lakimiehiin yhteyttä.

Suomessa Mainonnan eettinen neuvosto antoi heinäkuussa huomautuksen United Screens -verkoston pelibloggari Laeppavian videosta, josta ei neuvoston mukaan käynyt tarpeeksi selväksi, että kyseessä on Destiny-pelin maksettu mainos – vaikka sponsoriyhteydestä videolla mainittiinkin. Huomautuksen sai pelin julkaisija Activision.

”Me ollaan nyt tutkittu tätä aika laajasti. Meidän mielestä on tärkeintä, että videon sisältö on oikeasti hyvää, mutta tietysti mainontakin täytyy tuoda selkeästi esille. Esiintyjä voi sanoa sen videolla tai asiasta voi kertoa tekstinä videon päällä. Selkeää säännöstöä tähän ei vielä ole, mutta nyt sellaista työstetään aktiivisesti alan toimijoiden kesken”, Haatainen sanoo.

Myös Splayn Varsikko sanoo, että mainosyhteistyöt tehdään yhtiössä aina ”hyvin avoimin kortein.”

”Instagram-postauksissa se voidaan kertoa hashtagilla, esimerkiksi #sponsoroitu tai #yhteistyö. Halutaan, että seuraajat voivat aina päättää etukäteen, haluavatko katsoa sponsoroitua sisältöä vai ei.”

Töttöröön kaltaisten verkostojen ulkopuolella toimivat tubettajat ovat kuitenkin vain pieni osa sosiaalisen median aktiiveista, joiden saavuttamaa näkyvyyttä mainostajat himoitsevat.

”Koko bisnes on vasta muotoutumassa Suomessa”, toteaa Risto Kuulasmaa, yksi tubettajatapahtuma Tubeconin perustajista.

”Selvää hinnoittelua on alkanut olla vain näiden harvojen multi-channel networkien kautta toimivilla nuorilla tubettajilla. Monilla mainstream-julkkiksilla ja muilla vanhemmilla ihmisillä voi olla laaja someyleisö muttei oikein mitään työkaluja hyödyntää sitä. Tällaiselle somenäkyvyyden fikusti kaupallistavalle kotimaiselle palveluille olisi tilausta.”

Jos katsoo joidenkin ”mainstream-julkkisten”, kuten muusikoiden tai juontajien Instagram-tilejä, ilmeisen sponsoroituja postauksia kyllä löytyy.

Yksi sellainen on juontaja ja ohjelmistoyrittäjä Jussi Heikelä. Joissain hänen kuvissaan puffataan muun muassa Xboxia ja venemerkkiä ja postauksissa tägätään näiden jälleenmyyjien profiileihin.

”Ei mulla mitään ammattimaisesti koordinoitua tekemistä, että joku niitä mulle syöttäisi. Enkä hae yhteistyökuvioita itse aktiivisesti. Yleensä ne ovat liittyneet siihen, että menen esimerkiksi juontamaan johonkin tapahtumaan ja laitan siitä samalla sisältöä someen”, Heikelä kertoo.

Eli tuote-esittelijät eivät soittele sinulle ja sano tyyliin ”laita kuva tästä Instagramiin, saat tonnin?”

”Ei vielä, mutta ei mulla eettisesti mitään sitä vastaan olisi!”

Olisiko Heikelä siis valmis liittymään johonkin Kuulasmaan mainitsemaan somenäkyvyyden kaupallistavaan palveluun?

”Totta kai, ainakin olisin kiinnostunut kuulemaan miten se mekaniikka toimii. Kyllä mä vapaasta markkinataloudesta pidän, ja jos sen kuvion saa yhdistettyä somenäkyvyyteen, niin tervetuloa. Siitä hyötyvät kaikki”, Heikelä sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Internet
  • Mainonta
Nyt.fi luetuimmat
  1. 1

    HS:n satiirinen Uutisraportti: Aseita kauppaavalle Suomelle Helsingin suurmoskeija on tekopyhä kuperkeikka

  2. 2

    Netissä kiertää nyt ”maailman epätyydyttävin” video, jolla tehdään harmittomia juttuja väärin ja katsojia inhottaa – psykologi selittää, mistä vastenmielisyys johtuu

  3. 3

    Menin epäillen katsomaan uutta Kaunotarta ja hirviötä ja yllätyin: Se on alkuperäistä parempi, olennainen päivitys klassikkoon

  4. 4

    Pikatestissä Ison Roobertinkadun ylistetty ravintola, josta saa Lähi-idän ruokaa – salaatti oli raikasta ja lammas mehevää

  5. 5

    JVG esiintyy ensi kesänä Flow-festareilla – sekä ulkomaiset Goldfrapp, The Afghan Whigs ja Death Grips

  6. 6

    Pelit-lehden ansiosta suomalaisista tuli juuri tällainen pelaajakansa: päätoimittajana 25 vuotta toiminut Tuija Lindén kertoo nyt, miten se kävi

  7. 7

    Uusi Scarface-elokuva valmistunee vuonna 2018, mutta sillä välin Orionissa voi nähdä tämän vanhan – vuodelta 1932

  8. 8

    Arviossa Helsingin keskustan uusi tapaspaikka, josta saa loistavia minipurilaisia

  9. 9

    Metallica tulee Suomeen ensi vuonna kahdelle keikalle

  10. 10

    Brexit selitettynä: Britannian äänestys, mahdollinen EU-ero ja sen seuraukset – tästä on kyse ja näin tähän tultiin

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Netissä kiertää nyt ”maailman epätyydyttävin” video, jolla tehdään harmittomia juttuja väärin ja katsojia inhottaa – psykologi selittää, mistä vastenmielisyys johtuu

  2. 2

    Pelit-lehden ansiosta suomalaisista tuli juuri tällainen pelaajakansa: päätoimittajana 25 vuotta toiminut Tuija Lindén kertoo nyt, miten se kävi

  3. 3

    Menin epäillen katsomaan uutta Kaunotarta ja hirviötä ja yllätyin: Se on alkuperäistä parempi, olennainen päivitys klassikkoon

  4. 4

    Pikatestissä Ison Roobertinkadun ylistetty ravintola, josta saa Lähi-idän ruokaa – salaatti oli raikasta ja lammas mehevää

  5. 5

    Arviossa Helsingin keskustan uusi tapaspaikka, josta saa loistavia minipurilaisia

  6. 6

    JVG esiintyy ensi kesänä Flow-festareilla – sekä ulkomaiset Goldfrapp, The Afghan Whigs ja Death Grips

  7. 7

    Lasipalatsin kahvilat ja ravintola avautuivat jälleen alkuviikosta, vuoden tauon jälkeen

  8. 8

    Miksi meikkaaminen on pinnallista, mutta mopojen rassaus kehittävää?

  9. 9

    Zombielokuvien klassikko, jota ilman The Walking Deadiakaan ei olisi, näytetään pian Helsingissä valkokankaalla – leffan musiikin tehnyt kulttibändi tulee säestämään esitystä livenä

  10. 10

    HS:n satiirinen Uutisraportti: Aseita kauppaavalle Suomelle Helsingin suurmoskeija on tekopyhä kuperkeikka

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Instagramin seuratuin ihminen poisti Instagramin puhelimestaan eikä halua enää seurata sitä, koska väsyi turhia asioita tursuavaan someen

  2. 2

    Some villiintyi Angela Merkelin Trump-ilmeistä, esittelyssä johtajien supertapaamisen suosikkimeemit

  3. 3

    Popin supertähti sairastui syömishäiriöön ja lopetti nettikommenttien lukemisen, kertoo siitä nyt kaikille, koska haluaa tukea naisia samassa taistelussa

  4. 4

    Maailman huonoimmasta elokuvasta tehtiin Hollywood-leffa, jota ylistetään ja jolle povataan jo Oscaria

  5. 5

    Some repesi, kun vaalitilaisuudessa Vihteljärvellä mainostettiin tarjoiluna ”kakkoja” – some ei tiennyt, että kakko on oikeasti satakuntalaista leipää

  6. 6

    Netissä kiertää nyt ”maailman epätyydyttävin” video, jolla tehdään harmittomia juttuja väärin ja katsojia inhottaa – psykologi selittää, mistä vastenmielisyys johtuu

  7. 7

    Emma Watson petti feminismin paljastamalla rintansa, syyttävät kriitikot – tästä on kyse Kaunotar ja hirviö -tähden kohussa

  8. 8

    Cheekin osaomistama yökerho avataan Makkarataloon parin viikon päästä – nyt paljastettiin nimi Skohan, josta vihjailtiin jo Cheekin ja Elastisen yhteisbiisissä

  9. 9

    Pelit-lehden ansiosta suomalaisista tuli juuri tällainen pelaajakansa: päätoimittajana 25 vuotta toiminut Tuija Lindén kertoo nyt, miten se kävi

  10. 10

    Öljymiljonääri käytti unelmiensa kauhuelokuvaan 13 vuotta ja miljoonia dollareita, teki erikoistehosteetkin itse – elokuva julkaistiin nyt, tekijän kuoleman jälkeen

  11. Näytä lisää
Luetuimmat
  1. 1

    Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

  2. 2

    Suurin osa syövistä on huonoa onnea – enemmistö syöpään johtavista mutaatioista on satunnaisia virheitä

  3. 3

    Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

  4. 4

    Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

  5. 5

    Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

  6. 6

    Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

  7. 7

    Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

  8. 8

    Jos haluaa treenata ja pysyä hyvässä kunnossa, on oltava itsekäs

  9. 9

    En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

  10. 10

    Kuusi naista perusti vertaiskoulutusverkoston, jonka suosio räjähti – ”Miehillä on pörssiklubit ja muut. Tämä on meidän juttu”

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

  2. 2

    Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

  3. 3

    Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

  4. 4

    Tohtori Tuulan ja tehdastyöntekijä Ritvan rakkaus oli monelle yllätys – ”Alemmassa sosiaaliluokassa ajatellaan, että herrat eivät pidä maailmaa käynnissä”

  5. 5

    Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

  6. 6

    Aikuiset ihmiset ovat unohtaneet, ettei töykeyttä voi perustella millään

  7. 7

    En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

  8. 8

    Telia luopuu roaming-maksuista – kuluttajille kotimaan hinnat kaikissa EU-maissa

  9. 9

    Mika Häkkisen ja Ayrton Sennan yhteinen taival alkoi kunnon riidalla – eikä suomalainen huumori yhtään helpottanut tilannetta

  10. 10

    Yle sai JSN:ltä langettavan päätöksen poliittiseen painostukseen taipumisesta

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

  2. 2

    Lenkille lähtenyt helsinkiläisnainen huomasi itkevän autoilijan tien poskessa – kuljetti satamaan ja juoksi takaisin

  3. 3

    Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

  4. 4

    Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

  5. 5

    Ottelun parhaaksi pelaajaksi valitun hyökkääjän tunteellinen emämoka: kiitti haastattelussa vaimoaan – ja tyttöystäväänsä

  6. 6

    En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

  7. 7

    Kela vaatii, että 6-vuotiaalle lapsenlapselle säästämäni rahat käytetään perheen elättämiseen

  8. 8

    Vanhuksia on jäänyt ilman ruokaa Helsingissä, eikä edes kaupunki tavoita uutta lähettiyritystä – lopulta kotihoito tilasi ruokaa Helvi Ukkola-Saariselle, 91

  9. 9

    Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

  10. 10

    Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

  11. Näytä lisää