Mediakriittisyyden ohella on opetettava mediataitoja

Pääkirjoitus
 
Helsingin Sanomat

Opetushallitus kertoi viime viikolla, että mediaopetuksen asemaa aiotaan vahvistaa valmisteilla olevassa esi- ja peruskoulun opetussuunnitelmassa.

Tavoitteeseen pyritään ottamalla mediaopetuksen näkökulma mukaan kaikkiin oppiaineisiin. Tämä on hyvä lähtökohta, koska media on nimenomaan elämän ja yhteiskunnan eri osa-alueita yhdistävä ilmiö, ei mikään erillinen saareke.

Mediataidot on usein ymmärretty pelkästään kriittisenä medialukutaitona. Koulun tehtävä on ollut opettaa haavoittuvaa lasta suojelemaan itseään ulkopuolisilta vaikutusyrityksiltä.

Maailman muutos on kuitenkin mennyt juuri päinvastaiseen suuntaan: median muutos on tehnyt ihmisistä entistä useammin aktiivisia viestijöitä passiivisten vastaanottajien asemesta.

Suojeluhenkinen mediakasvatus on lähtökohdiltaan hiukan samanlaista kuin vesikriittinen uimakoulu.

Toki veteen joutuminen on vaarallista uimataidottomalle, mutta riittävien perustaitojen jälkeen kyse on hyödyllisestä ja hauskasta asiasta.

Toivottavasti tällainen henki välittyy koululaisille myös mediataitojen opetuksesta.

Helsingin Sanomat | hs.online@hs.fi