Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Helsingin kasvusuunnitelmat perustuvat autoilun rajoittamiseen

Pääkirjoitus
 
Kimmo Pietinen Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on Helsingin Sanomien toimituspäällikkö.
Helsingin uusi yleiskaava selitettynä kahdessa minuutissa
Helsingin uusi yleiskaava selitettynä kahdessa minuutissa
Kaavoittaminen kuulostaa etäiseltä byrokratialta, mutta sillä päätetään siitä, minkälainen kotikadustasi tulee ja miten työmatkasi sujuu. Videografiikka selittää, mistä Helsingin uudessa yleiskaavassa on kyse.

Kuinkahan moni helsinkiläinen – tai varsinkin ympäristökunnissa asuva – on oivaltanut, missä määrin Helsingin tekeillä oleva yleiskaava perustuu autoilun rajoittamiseen? Tai että pääkaupungin kasvua viitoittava kaava edellyttää kokonaan uuteen liikennejärjestelmään, pikaraitiotieverkkoon investointia?

Yhteys syntyy näin: kasvavalle väkimäärälle pitää rakentaa kymmeniätuhansia asuntoja. Uudet talot on tarkoitus valtaosin rakentaa nykyisten isojen sisääntuloteiden varsille, kunhan väylät on ensin muutettu kaupunkibulevardeiksi.

Asuinbulevardit ovat Helsingin kasvun ytimessä, ilman niitä kasvu ei toteudu. Yleiskaavakielessä kyseessä on kantakaupungin laajeneminen. Käytännössä se tarkoittaa nykyisenkaltaisen, moottoritiemäisen autoliikenteen pysäyttämistä nykyisen Kehä I:n tienoille.

Asuntorakentamisen, bulevardien ja liikenneratkaisujen kytky on tietenkin ollut koko ajan suunnittelussa nähtävänä, mutta niiden yhteyden hahmottaminen ei ole ollut helppoa.

Silmien avaajana toimi kaupunkisuunnitteluviraston joulukuussa julkaisema esite, jossa asiaa ei peitellä: ”Bulevardisointi ei ole mahdollista, ellei samalla tehdä henkilöautoilua rajoittavia toimenpiteitä. Tällaisia toimenpiteitä ovat ajoneuvoliikenteen hinnoittelun käyttöönotto sekä pysäköinnin hinnan korottaminen.”

Näiden lisäksi autoliikennettä hillitään nopeusrajoituksilla, vähemmillä kaistoilla ja muilla rakenteellisilla ratkaisuilla.

Eikä siinä vielä kaikki. ”Lisäksi bulevardisointi tarvitsee toimiakseen kattavan pikaraitioverkoston sekä toimivan liityntäpysäköinnin.” Esitteen kartoissa pikaraitiotiet myötäilevät väljästi kaikkia nykyisiä pääsisääntuloväyliä.

Verkosto ei siis ole nykyisen raitiovaunulinjaston jatke. Pikaratikat eivät ole muun liikenteen seassa kolkuttelevia kaupunkivaunuja, vaan bulevardien keskellä omia väyliään kiitäviä luotiratikoita, joille palaa aina vihreä valo.

Yleiskaavaehdotus hyväksyttiin marraskuussa kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Peruslinjat, bulevardit ja liikenneratkaisut, kelpasivat kaikille puolueille. Kaava on nyt nähtävillä ja kommentoitavissa tammikuun loppuun asti. Tähtäin on, että kaupunginvaltuusto hyväksyy sen alkaneen vuoden lopulla.

”Ei tähän suuria muutoksia voi tulla”, lautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok) ennusti tuoreeltaan (HS 10.11.2015).

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat