Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Katainen ja Bieńkowska HS:n Vieraskynä-palstalla: Autoteollisuutta pitää valvoa tarkemmin

Kuluttajien, sijoittajien ja EU:n kauppakumppanien luottamus autoalan testauksiin on palautettava nopeasti, kirjoittavat Elżbieta Bieńkowska ja Jyrki Katainen.

Pääkirjoitus
 
Helsingin Sanomat
Juha Sorri ja Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Jyrki Katainen ja Elżbieta Bieńkowska
Jyrki Katainen ja Elżbieta Bieńkowska Kuva: Juha Sorri ja Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Autoteollisuudella on suuri taloudellinen merkitys. Ala luo työpaikkoja sekä autonvalmistukseen että laajemmin alihankintaketjuun, myyntiin, huolto- ja korjaustöihin ja huippututkimukseen.

Autojen osuus EU:n jäsenmaiden viennistä on huomattava. Auto on monin paikoin yhteiskunnissamme välttämättömyys niin perheiden arjessa, liike-elämässä kuin julkisissa palveluissa.

Autoteollisuuden liikevaihtoa ei silti pidä kasvattaa hinnalla millä hyvänsä. Autonvalmistajien, kuluttajien ja ympäristön edut on sovitettava yhteen. Näin on todettu aiemminkin, mutta sanoista ei ole aina ylletty tekoihin. Volkswagenin väärinkäytökset, joiden todellinen laajuus on vielä vahvistamatta, korostavat kiireellisten uudistusten tarvetta. Meidän on varmistettava, etteivät tällaiset tapaukset toistu.

Menestyvillä ja hyvin johdetuilla autonvalmistajilla on tarkka sisäinen valvonta ja kyky hallita riskejä. Tällaiset valmistajat kunnioittavat lain kirjainta ja henkeä. Ne kohtelevat asiakkaitaan rehellisesti ja oikeudenmukaisesti. Ne kilpailevat esimerkiksi ajamisen automaatioon ja matkustusturvallisuuteen liittyvillä innovaatioilla. Ne näkevät päästövähennystavoitteet pikemminkin mahdollisuutena kuin uhkana eivätkä turvaudu vilppiin, kuten Volkswagenin tapauksessa kävi.

Päästöhuijauksissa käytetyt keinot ovat jo entuudestaan kiellettyjä EU-lainsäädännössä, ja kansalliset viranomaiset ovat velvollisia valvomaan lakien noudattamista. Se ei silti riittänyt estämään huijauksia.

Euroopan komissio on tehnyt johtopäätöksensä ja ryhtyy nyt paikkaamaan porsaanreikiä ja tiukentamaan sääntöjä. Otamme käyttöön uusia testejä, joilla typen oksideja ja muita päästöjä mitataan todellisissa ajo-olosuhteissa. Testeillä päästään aiempaa tarkempiin tuloksiin, joita on entistä vaikeampi vääristää. EU ottaa tällaiset testit käyttöön ensimmäisenä maailmassa.

Testejä on vielä hienosäädettävä, jotta saadaan huomioitua, että kylmällä moottorilla aloitettavat lyhyet kaupunkiajot aiheuttavat suurimman osan kaupunkipäästöistä. Myös hiilidioksidipäästöjen testejä ollaan parantamassa.

Tavaroiden vapaan liikkuvuuden sisämarkkinoilla kaikkien on pelattava sääntöjen mukaan, ja muutoksia tarvitaan muillakin aloilla. Kuitenkin erityisesti autoteollisuudessa, jonka suhteita viranomaisiin pidetään usein turhankin lämpiminä, tarvitaan tehokasta valvontaa.

Lähipäivinä julkistamme EU:n tyyppihyväksyntäjärjestelmän merkittävää uudistamista koskevat ehdotukset. Uudistettu järjestelmä ohjaa sitä, miten kansalliset viranomaiset todistavat ajoneuvon täyttävän kaikki EU:n turvallisuus-, ympäristö- ja tuotantovaatimukset ennen kuin se voidaan tuoda EU-markkinoille.

Nykyinen järjestelmä perustuu keskinäiseen luottamukseen: kun auto on hyväksytty yhdessä EU-maassa, sitä saa myydä vapaasti koko unionissa. Tämä sisämarkkinoiden ydintä edustava vastavuoroisen tunnustamisen periaate säilyy, mutta järjestelmän puutteet on korjattava.

On varmistettava aiempaa tarkemmin, että ajoneuvotestit ovat nykyistä riippumattomampia. On selvitettävä, kuka testit maksaa ja miten testien suorittaja valitaan.

Myös EU-maiden tiedonvaihtoa niiden alueella myytävistä ajoneuvoista tulee parantaa. Jokaisen EU-maan tulisi voida ryhtyä suojatoimiin sääntöjenvastaisten ajoneuvojen poistamiseksi myös ilman muiden jäsenvaltioiden aktivoitumista.

Markkinavalvontaa on tehostettava mahdollistamalla tarkastukset silloinkin, kun auto on jo käytössä. Tarvitsemme laajempaa eurooppalaista valvontaa: komissiolle pitäisi antaa valtuudet suorittaa testejä jälkikäteen sekä tarvittaessa määrätä poistamaan ajoneuvo markkinoilta ja sakottaa rikkomuksista.

Emme usko, että tätä varten tarvitaan uutta EU-virastoa: hakisimmekin mieluummin vaiheittain toteutettavaa käytännönläheistä ratkaisua. Uuden viraston perustamisen mahdollisuutta ei kuitenkaan tulisi sulkea tässä vaiheessa pois.

Meidän on nopeasti kyettävä palauttamaan kuluttajien, sijoittajien ja kansainvälisten kauppakumppaneidemme luottamus. Komission uudet ehdotukset ovat kunnianhimoisia, realistisia ja antavat mahdollisuudet edetä asiassa nopeasti.

Aikaa ei ole hukattavana.

Elżbieta Bieńkowska ja Jyrki Katainen

Bieńkowska on EU:n sisämarkkinoista, teollisuudesta, yrittäjyydestä ja pk-yrityksistä vastaava komissaari. Katainen on komission varapuheenjohtaja.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat