Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Sinulle luvataan sitä, mitä haluat

Pääkirjoitus
 
matti kalliokoski
Matti Kalliokoski Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on Helsingin Sanomien pääkirjoitustoimittaja.

Etsin tietoa italialaisesta kaupungista, ja kohta minulle tarjotaan edullista viikonloppulomaa sinne. Haen tietoja pyykinpesukoneiden ominaisuuksista, ja niinpä alan saada mainoksia laitevalmistajilta.

Vielä äskettäin tällainen markkinointi olisi tuntunut taikuudelta. Nyt se kuuluu digitaaliseen arkeen. Ihmiset ovat vähitellen turtuneet ajatukseen, että kaupalliset yritykset hyödyntävät tietoja asiakkaiden käyttäytymisestä. Se tuntuu vaihtokaupalta: saan maksuttomia palveluja ja luovutan samalla omia tietojani.

Saman tekniikan soveltaminen politiikkaan ja vaalikampanjoihin herättää kuitenkin aivan toisenlaisen reaktion. Pennsylvanian yliopisto kysyi kolmisen vuotta sitten yhdysvaltalaisilta äänestäjiltä, miten he reagoisivat, jos saisivat tietää ehdokkaan vaihtavan viestiään äänestäjän verkkokäyttäytymisen mukaan.

Vastaus oli tyrmäävä. Lähes yhdeksän äänestäjää kymmenestä sanoi, ettei halua taustan perusteella räätälöityjä kampanjaviestejä. Kaksi kolmesta sanoi harkitsevansa äänestyspäätöstään uudelleen, jos tällainen räätälöinti paljastuisi.

Tutkimus tehtiin Yhdysvaltojen edellisten presidentinvaalien tunnelmissa. Jälkeenpäin presidentti Barack Obaman uudelleenvalintaan johtanutta kampanjaa on kuvattu tienraivaajaksi sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän käytössä. Osa kampanjan avainhenkilöistä kaapattiin pian Uberin, Snapchatin ja Spotifyn kaltaisiin kasvuyrityksiin.

Olisi sinisilmäistä kuvitella, että vaaleissa ehdolla olevat eivät käyttäisi tekniikan tuomia mahdollisuuksia omissa kampanjoissaan. Olisi historiatonta kuvitella, että viestin muokkaaminen yleisön mukaan olisi aivan uusi keksintö. Jo sadan vuoden takaiset agitaattoritkin tiesivät, millaiselle kuulijakunnalle he puhuivat.

Suomessa vaalijärjestelmä on iät ajat sallinut sen, että saman listan ehdokkaat antavat keskenään ristiriitaisia lupauksia.

Kyseenalaiseksi räätälöinti muuttuu siinä vaiheessa, jos ryhtyy viljelemään samaan kysymykseen kahta eri vastausta. Kiusausta onneksi rajoittaa kiinnijäämisen riski. On niin helppoa vertailla ystävien kanssa ehdokkaan vastauksia ja kertoa havainnoistaan maailmalle.

Ehdokkaiden pelaamista suurempi ongelma taitaa kuitenkin löytyä äänestäjien puolelta. Vaikka tutkimuksiin vastattaisiin mitä hyvänsä, ihmisillä on taipumusta sulkea silmät ja korvat kaikelta omaa maailmankuvaa haastavalta. Poikkeavien näkökulmien sensurointi on tehokkainta, kun sen tekee itse.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat