Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

VR vastaa kilpailuun ja valmistautuu seuraavaan

Kilpailu bussiliikenteen kanssa pakotti VR:n alentamaan lippujen hintoja. Seuraavaksi on vuorossa kilpailijan tulo raiteille.

Pääkirjoitus
 
Helsingin Sanomat

Kaksi valtion omistamaa osakeyhtiötä, jotka kilpailu panee tiukoille, ja kaksi erilaista reaktiota: maanantaina Posti nosti kirjemaksujaan, ja tiistaina VR kertoi laskevansa junalippujen hintoja keskimäärin neljänneksellä.

Vertailu ei toki ole aivan reilu. Postin liiketoimintaa syö paperisten kirjeiden muuttuminen sähköiseen muotoon, mutta VR:n mahdolliset asiakkaat eivät ole kadonneet minnekään. He vain syystä tai toisesta ovat vaihtaneet kulkuneuvonsa linja-autoon, omaan autoon tai jopa lentokoneeseen.

Yleensä syynä on ollut hinta. Linja-autojen pikavuoroliikenne vapautettiin kilpailulle 2014. Sen jälkeen bussilippujen hinnat ovat painuneet alaspäin varsinkin Etelä-Suomen suosituimmilla reiteillä.

Matkustajamäärien lasku alkoi näkyä junissa jo toissa vuonna. Viime vuoden lopulla lasku pysähtyi. Kovat tarjoushinnat laskivat lippujen keskihintaa.

Nyt hinnanalennuksista tehdään pysyviä, mutta samalla leikataan alennusprosentteja. Matkustajien täytyy opetella uusi hinnoittelumalli. Toivon mukaan edullisten lippujen saanti ei ole sen jälkeen enää sattuman kauppaa.

Kumipyöräliikenne ei ole kuitenkaan ainut VR:n haastaja. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) on luvannut maaliskuun loppuun mennessä ministeriönsä esityksen henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamisesta. Tähän asti VR:lle on luvattu monopoli vuoteen 2024 asti, mutta nyt ministeriön ja VR:n sopimus on siis uudessa harkinnassa.

Kilpailun avaaminen rautateillä ei ole aivan yksinkertaista. Suomen raideleveys tekee kaluston hankkimisesta hankalaa. Yksityistämisen kanssa kipuilleet poliitikot joutuvat miettimään kahteen kertaan, kannattaisiko kilpailu aloittaa huonosti vai hyvin kannattavilla osuuksilla vai jonkinlaisena yhdistelmänä.

Hyvin toteutettuna kilpailu raiteilla pitää hinnat kurissa, parantaa palvelua ja luo parhaimmillaan aivan uudenlaisia ratkaisuja matkustajille.

On toki toinenkin vaihtoehto: kilpailu toimii huonosti, jolloin oppirahat maksetaan sekä kannattamattomien reittien tukina että kalliina matkalippuina.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat