Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Luokkatoveri eri luokasta

Saksalaisvanhemmat lähettivät lapsensa mieluummin kauas yksityiskouluihin kuin lähikouluun, jonka oppilaista suurin osa oli maahanmuuttajataustaisia.

Pääkirjoitus
 
Tiina Rajamäki Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on HS:n Berliinin-kirjeenvaihtaja.

Seitsemän vuotta sitten näytti vakavasti siltä, että berliiniläinen Gustav Falke -peruskoulu täytyy sulkea. Koulupiirin poikki kulkee näkymätön sosiaaliluokkien muuri – samalla reitillä kuin oikea Berliinin muuri aikanaan.

Toisella puolella Weddingissä asuu lähinnä maahanmuuttajataustaisia ja sosiaalitukien avulla eläviä perheitä, toisella puolella Mittessä taas hyvin toimeentulevia, saksalaistaustaisia, hyvin koulutettuja kaupunkilaisia.

Piirin koulutetun puolen vanhemmat eivät missään nimessä halunneet laittaa lapsiaan Gustav Falke -kouluun, jota uhkasi oppilaskato ja muuttuminen pelkästään maahanmuuttajataustaisten lasten kouluksi. 95 prosenttia oppilaista oli maahanmuuttajataustaisia.

Saksalaisvanhemmat lähettivät lapsensa mieluummin kauaskin yksityiskouluihin, ja jotkut jopa muuttivat vaihtaakseen koulupiiriä. Koulu tarttui toimeen: se kysyi hyvin toimeentulevien perheiden vanhemmilta, mikä saisi nämä pistämään lapsensa Gustav Falke -kouluun. Vahva saksan kielen opetus ja luonnontieteet, vastasivat vanhemmat.

Niinpä alaluokille muodostettiin luonnontiedepainotteisia luokkia. Sellaiselle päästäkseen pitää läpäistä esikoulussa saksan kielen testi.

”Parempien” perheiden lasten houkuttelukampanja herätti myös närää. Luonnontiedeluokkia on nimitetty eliittiluokiksi ja koulun johtajaa natsiksi – siitäkin huolimatta, että luonnontiedeluokilla on koko ajan ollut useista erilaisista etnisistä taustoista tulevia oppilaita.

Alaluokkien suunnittelussa ollaan olennaisen äärellä. Saksan tilastokeskuksen mukaan Saksassa on noin 9,1 miljoonaa maahanmuuttajaa.

Viime vuonna julkaistun Düsseldorfin yliopiston laajan tutkimuksen mukaan maahanmuuttajalapset jäävät Saksan koulujärjestelmässä usein sivuraiteelle, koska heidän perheilleen ei syystä tai toisesta mene perille tieto siitä, mikä koulussa on mahdollista. Opettajilla on ennakkoluuloja, mutta niin on myös vanhemmilla.

Gustav Falke -koulu ei ratkaissut lopetusuhkaansa pelkästään erikoisluokilla, joille tuli koulutettujen perheiden lapsia. Myös muiden luokkien opettajat alkoivat kehittää uusia oppimistapoja.

Pelkästään eritaustaisten oppilasryhmien sekoittaminen ei ole menestysresepti. Tärkeämpää näyttää olevan se, miten opettajakunta toimii yhdessä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat