Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tähdet kertovat – kannattaa siis olla ihmisiksi

Tähtiarvioiden leviäminen kaikille elämän osa-alueille on tuskin alkanutkaan, kirjoittaa Esa Mäkinen.

Pääkirjoitus
 
Esa Mäkinen Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on HS:n datajournalismista vastaava uutispäällikkö. Twitter @esamakinen.

Kävin kesällä loistavassa ravintolassa. Halusin kertoa tästä kokemuksesta muille, joten annoin Google Mapsissa paikalle viisi tähteä.

Vähän myöhemmin kävin todella huonossa ja kalliissa ravintolassa. Tunsin itseni petetyksi – annoin kaksi tähteä, koska halusin purkaa ärsytystäni.

Elokuva-arvioista tutut tähdet ovat viime vuosina hypänneet kaikille elämänalueille. Googlessa, Facebookissa ja monissa muissa palveluissa voi antaa tähtiarvion kampaajille, kahviloille, leikkipuistoille, kouluille, muistomerkeille ja mille vain.

Tähtiarviot ovat olennainen osa jakamistaloutta. Tavalliset ihmiset vuokraavat autojaan tai asuntojaan tuntemattomille. Silloin edellisten käyttäjien arviot paikasta ja ihmisestä luovat turvallisuutta molemmille osapuolille. Tähdet ovat keskeinen osa palveluita ja palaute kerätään aktiivisesti kaikilta.

Uber-taksipalvelun menestyksen taustalla on halvan hinnan ja helppokäyttöisyyden lisäksi myös mahdollisuus antaa arvioita. Jos kuski ei ole kohtelias ja asiallinen, hän saa huonoja arvioita. Jos arvioiden keskiarvo menee liian alas, Uber estää ajamisen. Pakko on palvelualttiudelle hyvä muusa.

Myös kuskit arvioivat asiakkaita: jos asiakas on öykkäri tai muuten ongelmallinen, tilausta ei tarvitse ottaa. Ei kannata purkaa omia ärsyyntymisiään taksikuskiin.

Tähtiarvioiden maailmassa jokainen on samaan aikaan valvoja ja valvottu – joku veli valvoo, ei enää isoveli, tiivisti asian tulevaisuudentutkija Mika Mannermaa. Kannattaa siis olla ihmisiksi.

Tähtiarvioiden levittäytyminen on tuskin vielä alkanutkaan. Taksit, ravintolat ja hotellit ovat nopeasti vaihdettavina helppoja kohteita arvioille, mutta tilaa kekseliäille palveluille on vielä paljon. Lääkäreiden, autokorjaamojen, virkamiesten, poliisien, kampaamoiden, kauppojen, opettajien ja muiden vertaisarvioinnista olisivat monet kiinnostuneita.

Yksityisyyden suoja vaikeuttaa räikeimpiä ylilyöntejä – kuten puolileikillään julkaistuja sovelluksia, joilla voi arvioida ketä tahansa ihmistä ihmisenä. Tällaisiakin löytyy useita. Kuvitelkaapas Google-haun tulokset omalle kohdalle: ”N. N., 3 tähteä, vähän laiska, haisee ajoittain pahalle.”

Silti monien ammattilaisten on syytä varautua siihen, että pian heitä arvioidaan julkisemmin ja kriittisemmin kuin koskaan aiemmin.

Sitä voi kokeilla vaikka heti: alapuolella voit antaa arvion tästä kolumnista. Kuinka monta tähteä toimittajalle?

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat