Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Robotti ei tunne liikenneraivoa

Robottiauto noudattaisi siihen ohjelmoituja liikennesääntöjä vaikkapa suojatien eteen pysähtymisestä, kirjoittaa Minttu Mikkonen

Pääkirjoitus
 
Minttu Mikkonen Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on HS:n Lauantai-liitteen toimitussihteeri.

Viimeaikaiset uutiset helsinkiläisestä liikenneraivosta saavat toivomaan, että autoteollisuuden visio tulevaisuudesta osuisi oikeaan ja että se tulevaisuus tulisi pian.

Isot autonvalmistajat kehittävät kilpaa Googlen kanssa autonomisia eli itsestään ajavia autoja. Viimeksi Fordin toimitusjohtaja ilmoitti, että yhtiö aikoo tuoda vuonna 2021 myyntiin auton, jossa ei ole lainkaan rattia, jarruja tai kaasupoljinta.

Itsenäisesti ajavat autot kuulostavat yhä science fictionilta, vaikka teknisesti niiden toteutuminen on jo lähellä. Helsingin Hernesaaressakin testataan robottibusseja, jotka ajavat ohjelmoidulla reitillä ilman kuljettajaa. Bussit havainnoivat ympäristöään ja väistävät jalankulkijoita. Toisin kuin jotkut ihmiskuljettajat.

Itse ajavia autoja puolustetaan turvallisuuteen vedoten. Valtaosa liikenneonnettomuuksista johtuu inhimillisestä virheestä – tai raivosta ja tahallisuudesta, kuten viime aikojen uutiset kertovat.

Robottiauto ei ajaisi tahallaan kenenkään jalan päälle – toisin kuin viime viikolla se helsinkiläismies, joka perusteli raivostumistaan ja sitä seurannutta tekoaan todeten, että lapsiryhmät kulkevat pysäköintipaikan läpi.

Robottiauto ei kiilaisi tahallaan pyöräilijän eteen niin, että pyöräilijä kuolee vammoihinsa, kuten kävi viime vuonna Helsingin Meilahdessa.

Robottiauto noudattaisi siihen ohjelmoituja liikennesääntöjä vaikkapa suojatien eteen pysähtymisestä.

Ylen Kioski julkaisi viime viikolla hätkähdyttävän videon, joka oli kuvattu helsinkiläisen alakoulun lähellä. Testissä 75 autoa ei pysähtynyt suojatiellä, jolle oli astumassa lapseksi pukeutunut toimittaja. Vain 44 autoa pysähtyi.

Osa autoilijoista painoi kaasua, vaikka toinen auto oli jo pysähtynyt suojatien eteen ja lapsi oli ylittämässä katua.

Ei kukaan tietenkään kuvittele, että kolarit loppuisivat kokonaan, jos liikenteessä olisi vain tunteettomia robotteja. Itse ajaviin autoihin liittyy paljon avoimia vastuukysymyksiä. On ratkaistava, ohjelmoidaanko auto suojelemaan ensin autossa olijoita vai vaikkapa jalankulkijoita. Ja se, kuka priorisoinnin tekee.

Nykyisin ratkaisun tekee yksin kuljettaja omien kykyjensä ja senhetkisen kuntonsa mukaan. Sekin on pelottavaa.

Yhdysvaltojen liikenneministeri Anthony Foxx totesi keväällä, että itsestään ajavia autoja pitäisi verrata siihen, mitä tien päällä on nyt. ”Siellä olemme sinä ja minä, meidän silmämme ja meidän aivomme.”

Siellä ovat myös tunteemme, ja niistä jokainen on edelleen itse vastuussa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat