Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Pääkaupunkiseutu pitää vanhasta kiinni

Pääkaupunkiseudun kunnat esittävät itselleen sote-mallia, joka poikkeaisi muusta maasta. Sen läpimenon tiellä on muitakin kuin poliittisia esteitä.

Pääkirjoitus
 
Helsingin Sanomat
Vilja Vehkaoja / Lehtikuva
Sote-uudistuksessa on haluttu saada perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle sama järjestäjä. Pääkaupunkiseudun omassa mallissa toisesta vastaisivat kunnat, toisesta maakunta.
Sote-uudistuksessa on haluttu saada perusterveydenhuollolle ja erikoissairaanhoidolle sama järjestäjä. Pääkaupunkiseudun omassa mallissa toisesta vastaisivat kunnat, toisesta maakunta. Kuva: Vilja Vehkaoja / Lehtikuva

Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunginhallitukset käsittelivät maanantaina pääkaupunkiseudun mahdollista erillisratkaisua maakunta- ja sote-uudistuksessa. Kauniaisten kaupunginhallituksen edessä kaupunginjohtajien esitys on keskiviikkona.

Maan hallitus antoi huhtikuussa pääkaupunkiseudulle mahdollisuuden esittää omaa malliaan, koska alue on monella tavalla poikkeuksellinen muuhun Suomeen verrattuna. Ehtona oli, että esityksen pitäisi olla yksimielinen. Pääkaupunkiseudun yhteistyöhistorian tuntien se oli kova vaatimus.

Viime viikolla syntyi lopulta virkamiesten valmistelema malli. Paperi ei valmistunut yhtään liian aikaisin, sillä hallituksen luonnokset sote-järjestämislaista ja maakuntalaista ovat käytännössä valmiit. Ne saatetaan julkistaa ja lähettää lausuntokierrokselle vielä täällä viikolla. Aikataulupaine on kova, jotta uudistus käynnistyisi vuonna 2019.

Miljoonan asukkaan pääkaupunkiseutua edustava yhteinen kanta painaa toki paljon jatkotyössä, mutta kovin helposti ja nopeasti esitetty malli ei taivu osaksi nykyistä maakunta- ja sote-uudistusta. Syyt ovat poliittisia, käytännöllisiä ja periaatteellisia.

Tiivistettynä neljän kaupungin mielipiteet voisi kuvata niin, että asiat olisivat hyvin, jos ne jäisivät suurin piirtein ennalleen. Tämä koskisi myös pääkaupunkiseudun kuntarajoja.

Sote-palvelujen järjestäminen ei siirtyisi Uudenmaan maakunnalle erikoissairaanhoitoa lukuun ottamatta, vaan pääkaupunkiseudusta tulisi oma sote-alueensa. Kunnat voisivat vastedeskin tuottaa palvelut. Rahat eivät kiertäisi maakunnan kautta, vaan pääkaupunkiseutu asioisi suoraan valtion kanssa. Järjestely säilyttäisi pääkaupunkiseudun rahoitusaseman ennallaan. Pääkaupunkiseutu haluaisi itselleen myös osa ely-keskusten tehtävistä ja rahoista.

Yhteistyön kunnat hoitaisivat perustamalla uuden kuntayhtymän. Sen valmisteluun olisivat myös Kirkkonummi ja Kerava tervetulleita.

Pääkaupunkiseudusta siis tehtäisiin käytännössä oma maakuntansa Uudenmaan maakunnan sisälle, mutta siltä puuttuisivat suorilla vaaleilla valitut päättäjät.

Toivomuslista on hyvin lähellä kaupunginjohtajien jo huhtikuussa tekemää muistiota, joten neljän kuukauden työ ei tuonut kaupunkien toivomuslistaan kovin paljon uutta.

Onko ehdotuksella mahdollisuutta vaikuttaa koko maata koskevan sote-junan etenemiseen? Vastaus kysymykseen on viime kädessä poliittinen, mutta kyse ei ole vain poliittisesta tahdosta.

Viime vaalikaudella sote-uudistuksen yritys päättyi mahalaskuun eduskunnan perustuslakivaliokunnassa. Yksi syy valiokunnan nihkeyteen olivat silloisen esityksen ongelmat, jotka liittyivät kansanvaltaisuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumiseen.

Jos pääkaupunkiseudun erillismalli toteutuisi sellaisenaan, Vantaalla asuva saisi äänestää Uudenmaan maakuntavaaleissa, vaikka maakunnan valta Vantaalla olisi pieni. Pääkaupunkiseudun sote-kuntayhtymän päättäjiä hän ei voisi äänestää suoraan.

Huomattava osa sote-uudistuksen säästötoiveista perustuu perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon rajan ylittämiseen. Pääkaupunkiseudulla raja säilyisi ja koko maan kannalta keskeiseen kohtaan syntyisi monimutkainen hallinnollinen viritelmä.

Pääkaupunkiseudun erityispiirteet on viisasta ottaa huomioon, ja yhteisen kannan muodostaminen tekee hyvää kuntien yhteistyölle, mutta nykyistä ehdotusta on vaikea kutsua kovin uudistushenkiseksi. Se varaa kuitenkin aseman neuvottelupöytiin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat