Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Vastuun hämärtyminen uhkaisi palvelujen laatua

Perustuslaki on viisas, kun se edellyttää sote-uudistukselta kansanvaltaisuutta ja yhdenvertaisuutta. Se on paras tapa taata kaikille laadukkaat palvelut kohtuuhinnalla.

Pääkirjoitus
 
Helsingin Sanomat

Viime vaalikaudella yhdessä vaiheessa sote-valmistelun ainut kiinni lyöty kohta oli sairaanhoitopiirien lakkauttaminen. Nehän olivat kuntayhtymiä, jotka piti hallintohimmeleinä siivota pois osana suurta kuntauudistusta.

Hankkeen uskottavuudesta kertoi paljon, että yksikään sairaanhoitopiiri ei tainnut ryhtyä valmistautumaan lähestyvään loppuunsa. Ei tarvinnut kauan odottaa, kun poliitikot olivat päässeet sopuun aivan toisenlaisesta mallista – parhaimmillaan kahdeksan eduskuntapuolueen voimin.

Tällä kertaa sote-uudistuksen uskottavuus on huomattavasti parempi, jos katsotaan valmistelun määrää alueilla. Uudistusta luotsaava alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti yllytti maakuntia kilpailuun listaamalla viime viikolla ne alueet, jotka ovat työssään pisimmällä.

Viime keskiviikkona sote- ja maakuntauudistuksen lakiluonnokset lähtivät lausunnoille. Satojen sivujen pakettia käydään lukuisissa palavereissa läpi sillä ajatuksella, että se kuvaa parin kolmen vuoden päässä olevaa tulevaisuutta.

Uudistuksella on kuitenkin vielä monta kynnystä ylitettävänään. Kun luodaan kokonaan uutta kansanvallan tasoa valtion ja kuntien väliin ja liikutetaan sekä valtaa että rahaa ennennäkemättömän paljon, myös perustuslaki rajaa muutoksia.

Usein poliitikot puhuvat perustuslaista kuin painolastista, joka estää järkevän toiminnan, vaikka varsinaisen kritiikin pitäisi kohdistua valmisteluun ja päätöksentekoon. Perustuslain vaatimukset kansanvaltaisuudesta ja yhdenvertaisuudesta eivät ole turhaa sanahelinää.

Sosiaali- ja terveyspalveluissa täytyy olla selvää, kuka käyttää valtaa ja kuka vastaa vallan käytöstä kansalaisille. Valinnanvapauden lisääminen palvelun tuottamisessa ei saa hämärtää periaatetta.

Viime vaalikaudella uudistus kompastui liian monimutkaiseen hallintomalliin ja liian rajuihin muutoksiin kuntien taloudessa. Monimutkaisuuden uhka on yhä olemassa, vaikka malli on rakennettu maakuntien varaan.

Jos vastuut ovat hämärät, tavoite hyvistä palveluista kohtuullisilla kustannuksilla uhkaa karata käsistä.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat