Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Imatra tarvitsee katurata-ajonsa

Moottoripyöräkisa tuo kaupunkiin tuntuvasti matkailutuloja.

Pääkirjoitus
 
Juha Akkanen Helsingin Sanomat
Kirjoittaja on pääkirjoitustoimittaja.

Imatralla ajettiin elokuun lopussa taas kilpaa moottoripyörillä. Kyse ei enää ollut MM-osakilpailusta, jossa aikoinaan nähtiin sellaiset kuuluisuudet kuin Giacomo Agostini ja Jarno Saarinen. Mutta lujaa mentiin nytkin: pisimmillä suorilla vauhti nousi varmaan päälle kolmensadan.

Edellisistä kisoista ehtikin kulua 30 vuotta. Luultavasti Imatralla ajetaan ensi vuonnakin. Asia ratkeaa kilpailukauden päätyttyä.

Tapahtuman suosio yllätti järjestäjät. Lipun ostaneita oli kolmen päivän aikana yhteensä yli 36 000.

Ruoan ja juoman menekki oli sen mukainen: makkaraa myytiin kaksi tuhatta kiloa, ja alkoholijuomat loppuivat katsomoalueilta toistuvasti kesken. Alueradiossa paikallinen K-kauppias hykerteli tyytyväisenä. Paikallinen ravintoloitsija myi viikonlopun aikana koko kuukauden edestä.

Joku voi ajatella, että setä tässä muistelee lapsuuttaan ja nuoruuttaan, aikoja, jotka eivät enää palaa. Aivan siitä ei ole kysymys.

Kun Imatran ajot vuonna 1986 loppuivat, romahtivat Imatran liikkeenharjoittajien matkailutulot. Muutaman vuoden Imatran turismi yritti elää Big Band -festivaaleilla, sitten tarjoamalla palveluita vaurastuneille venäläisturisteille. Big Band -festivaaleja ei enää ole, eivätkä venäläiset ole euroissa laskettuna läheskään yhtä rikkaita kuin jokin vuosi sitten.

Katuradan kunnostukseen kului noin 400 000 euroa. Siitä on varmaankin noussut pulinaa paikallislehtien tekstiviestipalstoilla. Tarpeellisempiakin rahareikiä luultavasti olisi.

Radan parantamiseen käytetystä rahasta ei kannata ajatella, että se välttämättä olisi pois jostain muualta. Eikä sitä pidä ajatella normaalina kunnossapitomenona vaan investointina turismiin.

Ajoviikonlopun on alustavasti arvioitu tuoneen Imatralle noin 6,5 miljoonan euron tulot.

Ajojen vuoksi koko Etelä-Karjalan majoituspaikat olivat sinä viikonloppuna täynnä. Paikallinen K-kauppias hykerteli alueradiossa tyytyväisyyttään, ja paikallinen ravintola teki yhden viikonlopun aikana koko kuukauden tuloksen.

Imatran ajosta oli jäljellä enää maine. Onneksi se riitti kantamaan tähän kesään asti. Ajoille on selvä kysyntä.

Kunhan ulkomailta tulleet turistit levittävät sanaa, tapahtumalla on hyvät mahdollisuudet kasvaa, vaikka kansainvälisiä huippunimiä ei katuradoilla enää nähdäkään. Ratamoottoripyöräily on erittäin suosittu laji esimerkiksi Keski- ja Etelä-Euroopassa.

Imatra tarvitsee ajonsa.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Uusimmat