Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Tekemisen ilo innostaa lapsia ja nuoria liikkumaan

Vain pieni osa suomalaisista liikkuu riittävästi. Arkiliikunta on tehokasta terveysliikuntaa niin lapsille kuin aikuisillekin.

Pääkirjoitus
 
Helsingin Sanomat

Nyt kannattaa suunnata ulos luontoon koko perheen voimalla. Kuulaat syyssäät tarjoavat paitsi ulkoilun iloa myös luontoelämyksiä ja mahdollisuuksia monipuoliseen liikuntaan. Sitä suomalaiset tarvitsevat: niin lapset kuin aikuisetkin liikkuvat liian vähän.

Alle kouluikäisistä lapsista vain 10–20 prosenttia liikkuu kasvunsa, kehityksensä ja hyvinvointinsa kannalta riittävästi. Uuden suosituksen mukaan pienten lasten pitäisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä, mutta joka kymmenes ei pääse iltaisin edes ulos.

Lapset tarvitsevat vauhtia ja liikunnan riemua. Pienten lasten liikkuminen on leikkimistä, touhuamista, pomppimista, hyppelyä ja kiipeilyä – enemmän hauskanpitoa kuin suorittamista. Tähän lapselle tulee taata mahdollisuus.

Pienenä saatu kipinä auttaa liikkumaan ilolla myös aikuisena. Arkista liikunnallisuutta pitäisikin lisätä niin kodeissa kuin päiväkodeissa ja kouluissakin.

Myös urheiluseurat ovat hyviä harrastusympäristöjä, mutta kaikkia ohjelmallisuus ei innosta. Moni lopettaa seuraliikunnan, kun kaverien valinnat ohjaavat muihin harrastuksiin. Ne ovat usein erilaisia kuin liikunnanohjaajat suunnittelevat, mutta voivat olla hyvinkin liikunnallisia. Esimerkiksi skeittaus, scoottaus tai parkour ovat nuorille yhdessä tekemistä mutta myös tehokasta liikuntaa. Mobiilipeli Pokémon Go on saanut nuoret liikkumaan ikään kuin vahingossa.

Suomalaisten perheiden elinympäristö, elintavat ja ajankäyttö ovat muuttuneet melkoisesti. Liikunta on kyllä yleistynyt 1970-luvulta lähtien, mutta työn fyysinen kuormittavuus on vähentynyt, samoin aikuisväestön kokonaisaktiivisuus.

Turhan moni liikkuu autolla lyhyetkin matkat. Aika ajoin olisikin syytä miettiä, onko joka paikkaan pakko päästä autolla ja onko lapsia tarpeen kuljettaa päiväkodin, koulun tai urheiluhallin ovelle.

Mitä parhainta terveysliikuntaa aikuisillekin on arkiliikunta: esimerkiksi portaiden kävely, piha- ja puutarhatyöt sekä marjastus ja sienestys höystettynä kävelyllä ja pyöräilyllä. Luonnossa retkeily on myös kelpo lääkettä stressiin ja psyykkiseen pahoinvointiin.

Tämä aihe on kiinnostava, haluaisin lisää tällaisia uutisia!

Kiitos mielipiteestäsi!

Luitko jo nämä?

Uusimmat