Valikko
Pääkirjoitus    |   Pääkirjoitus

Liikennekaari avaa joukkoliikenteen markkinoita ja voi oikeasti helpottaa liikkumista

Eri liikennevälineitä voi yhdistellä joustavasti ja yhdellä lipulla voi matkustaa Suomen halki. Yhdessä paikassa se toivon mukaan tuo säästöjä, toisessa uusia palveluja.

Taksiliikenne on saanut valtaosan huomiosta, kun liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut liikenteeseen liittyvää jättihanketta. Taksit ovat kuitenkin vain pieni osa liikennelakien uudistusta eli niin sanottua liikennekaarta, josta hallituspuolueet pääsivät pitkän väännön jälkeen sopuun tiistaina. Lopputulos vaikuttaa siltä, että joskus kompromissia kannattaa odottaa pidemmänkin aikaa: kaaren päässä vaikuttaisi olevan uudistus, joka oikeasti helpottaa ­kuluttajan liikkumista, kun eri liikennevälineitä voi yhdistellä joustavasti ja yhdellä lipulla voi matkustaa Suomen halki.

Uudistuksen tavoite on nimenomaan purkaa raja-aitoja liikennemuotojen välillä ja auttaa luomaan erilaisia palveluja ja niiden yhdistelmiä. Tähän pyritään keventämällä liikenteen sääntelyä, lisäämällä digitalisaatiota sekä edistämällä yrittämisen mahdollisuutta ja kilpailun tasapuolisuutta. Liikennekaarella yhdistetään ja uudistetaan sekä henkilö- että tavaraliikennettä koskevat säännökset alalla, joka on nyt vahvasti säännelty ja julkisin toimin ohjattu. Osa jopa 25 miljardin euron markkinasta on nyt käytännössä monopolia.

Taksiliikenteen sääntelyn keventäminen oli toki suurin kiistakapula uudistuksessa, jonka liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) esitteli jo huhtikuussa. Perussuomalaiset irtautuivat hallitusohjelmassa olevasta hankkeesta heti. Puolue ei hyväksynyt Bernerin ajamaa ­taksilupien vapauttamista.

Nyt neuvoteltu sopu tuo taksit osaksi joukkoliikennemarkkinaa. Eduskunnan käsittelyyn menevän hallituksen ­esityksen mukaan taksiliikennettä ei vapauteta kokonaan, vaan kuljetusten laatu ja turvallisuus varmistetaan edelleen luvanvaraisuudella. Sekä taksi­yritykseltä että kuljettajalta edellytettäisiin vastaisuudessakin lupaa.

Sääntelyä on kuitenkin tarkoitus väljentää merkittävästi: kiintiöt poistuvat ja taksi­yrittäjäksi pääseminen helpottuu. Jatkossa taksiliikennettä voi harjoittaa kuka tahansa lupaehdot täyttävä. Edellytyksenä ovat riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä kyky auttaa erityisryhmiä. Taksiluvan haltijalla tulee olla toimipaikka Suomessa. Samat ­pelisäännöt koskisivat kaikkia kyytejä välittäviä operaattoreita, kuten Uberia.

Myös hinnoittelu vapautuisi eli hinnat määräytyisivät markkinaehtoisesti. Jos hinnat kuitenkin nousevat kohtuuttomiksi, liikenteen turvallisuusvirasto Trafilla on mahdollisuus puuttua asiaan ja määrätä hintakatto.

Kompromissi on myös uudistusten pitkä siirtymäaika, jonka tarkoitus on turvata taksiyrittäjyyden jatkuvuus ja yrittäjien mahdollisuus valmistautua muutoksiin. ­Liikennekaari tulisi voimaan heinäkuun 2018 alussa.

Taksiliikenne muodostaa kuitenkin vain 10–15 prosenttia kuljetusalan markkinoista. ­Liikennekaari tuo ison muutoksen erilaisiin matkaketjuihin, ja sen ­ansiosta kuluttaja voi helpommin vaihtaa liikennevälineestä toiseen.

Digitalisaatio mahdollistaa yhtenäiset matkaketjut kuluttajille. Vaikka jokaisella toimijalla on mahdollisuus päättää hintansa, sekä hinta- että reittitiedot pitää kertoa kilpailijoille. Lippu- ja maksujärjestelmien tulee olla yhtenäisiä.

Uudistus voi myös avata uusia markkinoita, kun kuljetuksia yhdistellään ja erilaisia kalustotyyppejä hyödynnetään. Matkustaja voi vastedes tilata tai ostaa mobiilisti ­kuukausilipun tai matkaketjupaketin, jolla pääsee liikkumaan eri liikennevälineillä.

Tieliikenteen jälkeen uudistusta onkin syytä jatkaa seuraavaan vaiheeseen, jossa mukaan tulevat rautatie-, vesi- ja lentoliikenne.

Tilaa pääkirjoitukset sähköpostiisi

Helsingin Sanomien pääkirjoitukset ja lehden pääkirjoitussivulla julkaistavat kolumnit joka aamu tuoreena sähköpostiisi ilmaiseksi.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

    2. 2

      Nainen ei saanut avioeroa Britanniassa – miljonääripariskunnan vaimon on pakko pysyä avioliitossa, vaikka mies valitti vanhasta syrjähypystä ja haukkui vaimoa julkisilla paikoilla

    3. 3

      Miksi laihduttaminen on niin vaikeaa? Lihavuuden syy voi olla aivoissa

    4. 4

      Opetan lukiossa asioita, joita en ole opiskellut päivääkään

    5. 5

      Koulun sisäilma tuhosi työntekijän terveyden – nyt vantaalaiskoulun lattian alta on löytynyt silkkaa vettä

    6. 6

      Tiedoksi niille, jotka surevat pakolaisten aiheuttamia kustannuksia: Leirittämällä ja eristämällä he vasta kalliiksi tulevatkin

    7. 7

      Tutkijat selvittivät, millaisia puolueiden jäsenet ovat ja paljonko he ansaitsevat – punavihreästä kuplastakin löytyi havainto

    8. 8

      Lapsille annetaan nyt uusvanhoja ja raamatullisia nimiä – Frozenin siivittämä Elsa-buumi hiipui, Sofia ja Onni palasivat kärkeen

    9. 9

      Uimahallivastaava: ”Perimmäinen syy saunojen uima-asukieltoon on vain suomalainen saunakulttuuri”

    10. 10

      Lapsettomuus on karu yllätys vanhemmaksi haluaville – ”Anna anteeksi ettei sinusta tullutkaan äitiä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

    2. 2

      Miksi saunassa muka pitää olla alasti? Ei kai ihmisen alapää ole yhtään uimapukua hygieenisempi

    3. 3

      Koulun sisäilma tuhosi työntekijän terveyden – nyt vantaalaiskoulun lattian alta on löytynyt silkkaa vettä

    4. 4

      Lapsettomuus on karu yllätys vanhemmaksi haluaville – ”Anna anteeksi ettei sinusta tullutkaan äitiä”

    5. 5

      Nyt Netflix epäonnistui pahasti – menestykseksi odotettu sarja Iron Fist on täysi floppi, selitämme miksi

    6. 6

      Kananmuna onkin terveellistä – uudet tutkimukset kumoavat tiedon kolesterolipommista

    7. 7

      Suurpalon sammutus jatkuu läpi tiistain vastaisen yön Vantaalla – ”Kuin kaatopaikka keskellä kaupunkia”

    8. 8

      Kansalaiset nousivat kesäaikakapinaan – aloite viisarien kääntelyn lopettamisesta otti huiman kirin ja menee eduskunnan käsiteltäväksi

    9. 9

      Nainen ei saanut avioeroa Britanniassa – miljonääripariskunnan vaimon on pakko pysyä avioliitossa, vaikka mies valitti vanhasta syrjähypystä ja haukkui vaimoa julkisilla paikoilla

    10. 10

      Uimahallivastaava: ”Perimmäinen syy saunojen uima-asukieltoon on vain suomalainen saunakulttuuri”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tuhansia suomalaisia ryöstettiin orjiksi, mutta sitä hädin tuskin muistetaan – moni kansa ei unohtaisi moista vääryyttä ikinä

    2. 2

      Vanha hinnasto saattaa olla arvokkaampi kuin romaani eivätkä Myrna-kupit kiinnosta ketään – asiantuntijat kertovat, mitkä käytetyt tavarat nyt käyvät kaupaksi

    3. 3

      Jopa puolet liikunnan harrastajista treenaa liian lujaa, sanoo asiantuntija – Iltakävely voi usein olla hikilenkkiä parempi

    4. 4

      Hampurilaistesti: Maistoimme juustohampurilaisia kuudesta helsinkiläisravintolasta – selkeä voittaja ja häviäjä löytyivät

    5. 5

      En halua olla sukupuoli­neutraali, haluan olla nainen – kotona pesen mielelläni mieheni pyykit

    6. 6

      Toni Kitin kova flunssa olikin aids – Nyt hän toivoo, että muut eivät uskoisi netin valesivuja

    7. 7

      Finnair perui koko kesän Miamin-lennot – mitä lentoyhtiössä oikein tapahtuu?

    8. 8

      ”Ahne”, ”ikävä tapaus”, ”nuoria naisia lähentelevä outolintu” – tv-pomo Jorma Sairasen muistelmissa Spede, Petelius ja muut tv:n kultakauden suosikit saavat huutia

    9. 9

      Sanna Stellanin talo paljastui homepommiksi – Vakuutus ei korvaa totaalisesta remontista senttiäkään

    10. 10

      Mätä brassiliha järkyttää, mutta Suomessakin kuluttajaa sumutetaan – ihan joka päivä

    11. Näytä lisää