Pääkirjoitus    |   Pääkirjoitus

Liikenne voi olla yhä turvallisempaa

Vielä 1970-luvun alussa toista tuhatta suomalaista kuoli vuosittain tieliikenteessä. Nyt määrä on enää noin kymmenesosa siitä.

Harvoin hyvienkään puheiden aiheet jäävät mieleen vuosi­kymmeniksi. Tasavallan presidentti Urho Kekkosen vuonna 1973 pitämä uuden­vuodenpuhe on poikkeus tästä säännöstä. Moni muistaa yhä omakohtaisesti tai on ainakin perimätietona kuullut, että valtionpäämies käytti voimiensa vuosina vahvan puheenvuoron liikenneturvallisuuden puolesta.

Syytä olikin. Autojen määrä oli kasvanut nopeasti, mutta ­turvallisuusajattelu laahasi jäljessä. Tiet olivat mutkaisia ja ­nopeudet suuria, eikä turvavöitä käytetty. Vuonna 1972 Suomen tieliikenteessä kuoli 1 156 ihmistä.

Tilanteen surkeus herätti lainsäätäjät ja ajan mittaan myös muutkin suomalaiset. Jo kymmenen vuoden ajan selvitettyjä ja kokeiltuja nopeusrajoituksia ryhdyttiin puuhaamaan pysyvästi lakiin. Yllättäen iskenyt öljykriisi vauhditti hanketta – tienvarsiin alkoi ilmestyä suurimmasta sallitusta nopeudesta kertovia liikennemerkkejä.

Samoihin aikoihin myös turvavöiden käyttö alkoi yleistyä. Niiden asentaminen uusien autojen etuistuimille tuli pakolliseksi vuonna 1971. Vuosikymmenen puoli­välissä myös turvavöiden käytöstä tuli pakollista. Vasta 1980-luvun lopulla turvavyöpakko ulottui myös takapenkeillä istuviin ja 1990-luvulla taksien asiakkaisiin.

Autojen turvavarusteet paranivat, koululaisille opetettiin liikennekäyttäytymistä ja tiestö parani. Lopputuloksena oli liikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrän tasainen ja selvä lasku. Kuolleita on nykyisin vuosittain vain noin kymmenesosa 1970-luvun alkuun verrattuna, vaikka liikennemäärät maanteillä ovat samaan aikaan kasvaneet merkittävästi.

Viime torstaina hallitus teki uuden peri­aatepäätöksen liikenneturvallisuuden parantamisesta. Pitkän aikavälin tavoite on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Jotta kehitys menisi oikeaan suuntaan, muutoksen täytyy koskea kuljettajia, ajoneuvoja ja teitä.

Liikenneturvallisuuden paraneminen neljän vuosikymmenen aikana ei ole seurausta vain yhdestä loikasta, vaan eteenpäin on menty monella pienellä askeleella. Sama koskee myös tulevia toimenpiteitä.

Tarkoitus on muuttaa liikennesääntöjä ja niiden valvontaa, saada käyttöön turval­lisempia ajoneuvoja ja kuljettajaa avustavia laitteita, rakentaa turvallisempia teitä, ­lisätä automaatiota, parantaa koulutusta sekä tietenkin varmistaa, että liikkeelle lähdetään vain ajokunnossa.

Turvallisuutta lisää usein myös julkisen liikenteen ja muiden liikennepalvelujen käyttö oman ajoneuvon sijaan.

Liikenneturvallisuuden paraneminen on hyvä esimerkki hitaasti etenevästä muutoksesta, jonka myönteiset vaikutukset ovat suuria. Suomessa on säästetty tuhansia ihmishenkiä ja estetty valtava määrä pysyviä vammoja.

Muutoksen takana ovat suurelta osin käyttäytymistä muuttaneet pykälät ja nopeasti parantunut tekniikka. Myös asenteet ovat muuttuneet mutta valitettavasti ­hitaammin. Suomalaiset kuitenkin arvostavat nykyään sitä, että he itse, heidän perheenjäsenensä ja myös muut tiellä kulkevat voivat liikkua turvallisesti.

Joskus tavoitteen hyväksi täytyy käyttää hiukan lisää rahaa, ja joskus matkaan täytyy varata hiukan lisää aikaa. Tähänastinen lopputulos on kuitenkin ollut kaiken ­vaivan arvoinen. Siksi hyvää kehitystä on syytä jatkaa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    2. 2

      Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

    3. 3

      Vakava väkivaltarikos Vaalimaalla – Poliisi tavoittanut epäillyt miehet

    4. 4

      Lisätäänkö turvapaikanhakijoiden valvontaa, entä miten estetään heihin kohdistuva kansalaisraivo? Kahdeksan kysymystä sisäministeri Risikolle Turun puukotuksista

    5. 5

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    6. 6

      Terrorismi kurottaa Marokosta eurooppalaisiin kaupunkeihin jihadistijärjestöjen mukana – suurin osa Isisin vierastaistelijoista oli viime vuonna marokkolaisia

    7. 7

      Tutkija: Jihadistisia iskuja tehdään aiempaa enemmän, vaikka terrorismia on kokonaisuutena vähemmän kuin vuosiin – ”Iskuja voidaan tehdä kaikkialla Euroopassa”

    8. 8

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    9. 9

      70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

    10. 10

      Suomalais­jäänmurtaja teki historiaa läpäisemällä Luoteisväylän ennätysaikaisin – upeat kuvat kertovat myös ilmaston­muutoksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    2. 2

      Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    3. 3

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    4. 4

      Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

    5. 5

      Pääministeri Sipilä: ”Kiitimme poliisia erittäin ripeästä toiminnasta. Samoin meidän terveysviranomaiset ovat toimineet tässä nopeasti”

    6. 6

      Timo Metsola, 42, on kietonut Helsingin vuokra-asuntomarkkinat pikkurillinsä ympärille – Yli 50 asuntoa omistava judoka on Jari Sarasvuon mukaan ”matemaattinen poikkeustapaus”

    7. 7

      Turun puukotuksista epäilty marokkolais­mies liikkui viime aikoina Pernon lähiössä, paikalliset kertovat: ”Hän kulki aina katse alas päin”

    8. 8

      70-vuotias turkulaismies meni puolustamaan iäkästä naista puukottajalta ja vältti puukoniskun täpärästi – ”ihmismassa” juoksi puukottajan perässä yrittäen pysäyttää hänet

    9. 9

      Turun tapahtumien silmin­näkijä: ”Näin kuinka vaaleaa naista puukotettiin useita kertoja kaulaan”

    10. 10

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Turun puukotuksia tutkitaan myös terrorismina – epäillyn henkilöllisyyttä varmistetaan sormenjälki- ja dna-tutkimuksilla

    2. 2

      Kuvakooste pääkaupunkiseutua riepotelleen myrskyn tuhoista

    3. 3

      Hussein al-Taeen ystävä meni estämään Turun puukkohyökkääjää ja sai itse puukosta monta kertaa – ”Ei voinut katsoa sivusta”

    4. 4

      Tutkija jakoi parisuhteet viiteen eri tyyppiin eroamisen todennäköisyyden mukaan – ”Lapset ovat hyvä syy laittaa hyvä suhde kuntoon”

    5. 5

      Tukholmalaisturisti yritti pelastaa naisen hengen Turussa ja joutui itse sairaalaan – turkulainen Elina Rauhala näki tapauksen

    6. 6

      Lauantaina salamoi yli 6 000 kertaa, Kiira-myrskyn tuhoja raivataan koko sunnuntai – ”Ihme, ettei mitään vakavampaa sattunut”

    7. 7

      Tämä Turun puukotuksista tiedetään nyt: Terroriteosta epäillään kuuden marokkolaisen ryhmää – Supo: pääepäillyn profiili viittaa radikaali-islamistiseen terrorismiin

    8. 8

      Yhteenveto Espanjan terrori-iskuista: Ainakin 14 kuoli Barcelonaan tehdyssä iskussa – uhrien joukossa ei suomalaisia, kertovat Espanjan viranomaiset

    9. 9

      Pentti Linkola: Rajat pitäisi sulkea ja kehitysapu lakkauttaa

    10. 10

      Osaa 1970- ja 1980-lukujen rivitaloista ei kannata korjata, koska ne ovat täynnä ongelmia – ”Olemme melkoisen pommin edessä”

    11. Näytä lisää