Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Mikäli JavaScript on käytössä, mutta jokin selainlaajennus estää sen lataamisen, poista selainlaajennus käytöstä.

Lyijykynäessee harjoittaa ajattelua

Mielipide
 
Pekko Pistokoski

Outi Kallionpään mukaan (HS Sunnuntaikynä 10. 2.) äidinkielen lukio-opetus ei vastaa verkkoyhteiskunnan tarpeita. Väitteen lähtökohta on outo.

Opetuksen ei pidä sokeasti seurata trendejä tai työelämän vaateita, vaan sen tulee perustua nuoren etuun ja tarpeisiin, joista yleissivistys on keskeisin.

Koulutuksessa on 2000-luvulla aloitettu runsaasti muutoshankkeita, joiden motiivit ovat epäselvät. Vaikuttaa siltä, että välineet ja sovellukset ovat byrokraattien ja konsulttien johdolla nousseet sisältöä tärkeämmiksi.

Muutosvimman takia opettajat ja opiskelijat eivät aina tiedä, mitä heiltä vaaditaan ja miksi. Vanhan vähätteleminen sekä tohina sähköisistä oppimisympäristöistä ja sosiaalisesta mediasta edustavat it-kauppiaiden lyhytnäköistä teknokraattisuutta.

Toisin kuin Kallionpää antoi ymmärtää, lyijykynäessee on vaikeudessaan mitä opettavaisin tehtävä. Se harjoittaa ajattelua. Jos osaa muotoilla ajatuksensa järkevästi paperille, osaa sen tehdä myös yhteisöllisesti ja sähköisesti. Edes "multimodaalisuus" ei pelasta sisällöttömyydeltä.

On kyseenalaista, pitääkö laitteiden ja sovellusten käyttöä harjoitella koulussa nykyistä enempää. Välineet vaihtuvat usein. Sen sijaan aina kelvollisia ovat luku- ja kirjoitustaito sekä lähdekritiikki.

Reformaattoreilta näyttää unohtuneen, että pyörää pitää oppia polkemaan ennen kuin sillä voi ajaa.

Kallionpään mainitsemat ongelmat uusmedian käytössä – kuten netin kännikuvat – vaativat erityiskoulutusta vain konsulttien unissa. Hänen kaipaamansa "moderni yleissivistys" hoituu, kunhan tapojen ja järjenkäytön kaltaiset perusasiat ovat kunnossa.

Sen lisäksi, että oppisovellukset edistävät harvoin oppimista, kaupallisten tahojen osallisuudessa on eturistiriitoja. Liike-elämän etu ei ole sama kuin oppilaan, koulun tai yhteiskunnan etu.

Jos Kallionpään visio toteutuu, lukioista leivotaan laitteiden ja sovellusten käyttäjiä, asiakkaita ja alamaisia. Traditionaalinen opetus, sivistäminen ja kansalaiseksi kasvattaminen ovat parempi vaihtoehto.

Pekko Pistokoski
humanististen tieteiden kandidaatti Helsinki