Tarkista selaimen asetuksista, että JavaScript ja evästeet ovat käytössä.

Lyijykynien lähtölaskentaa kouluista ei vielä kannata kiirehtiä

Mielipide
 
Tuula Ranta
Äidinkielen lukio-opetus. Kirjoittajat pohtivat sitä, vastaako opetus yhteiskunnan muuttuneisiin haasteisiin.

Outi Kallionpää kirjoitti, ettei lukion nykyinen kirjoittamisen opetus vastaa yhteiskunnan tarpeita (HS Sunnuntaikynä 10. 2.). Ratkaisuksi hän esitti muun muassa kirjoittamisen opetuksen ja mediakasvatuksen yhdistämistä.

Kirjoitustaidon ohella Kallionpää puhuu viestintätaidoista. Kirjoittamistaito ja viestintätaidot ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.

Viestintätaidot kaikkine tietokoneen tuomine hienouksineen ovat nyky-yhteiskunnassa tarpeellisia, ja niiden opettaminen kuuluu koululle, mutta niin kuuluu kirjoittamistaidonkin opettaminen.

Yksi hyvän kirjoittajan ominaisuuksia on kyky tuottaa erilaisia tekstejä erilaisiin tarkoituksiin. Lähtökohtana on aina hyvä peruskirjoitustaito, eikä silloin ole kysymys käsialasta vaan kyvystä tuottaa sisällöllisesti, rakenteellisesti ja tyylillisesti ehyitä tekstejä. Siksi on vaarallista lähteä viemään keskustelua kirjoittamisen opetuksesta siihen suuntaan, että ainoastaan tietokoneet, tietoverkot ja sosiaalinen media ovat ratkaisu kaikkiin kirjoittamisen opetukseen liittyviin ongelmiin.

Tietokoneen hyödyntäminen on toki välttämätöntä. Tietokoneella kirjoittamiseen liittyy kuitenkin myös ongelmia. Tietokoneella on helppo suoltaa tekstiä ja vielä helpompaa sillä on hakea netistä tekstiä omiin nimiinsä. Tämä on tyypillistä nimenomaan heikommille kirjoittajille. He eivät myöskään osaa hyödyntää tietokonetta oman tekstinsä kehittelyssä samalla tavalla kuin taitavammat kirjoittajat.

Hyvän ehyen tekstin kirjoittaminen tietokoneelle on vaikeaa ja onnistuu yleensä huomattavasti paremmin hyviltä ja tottuneilta kirjoittajilta kuin heikommilta kirjoittajilta. Kirjoittamisen opetus ei siksi saa olla joko–tai, sen on oltava sekä–että, sekä kynällä että tietokoneella.

Suunnitelmissa on, että koko ylioppilastutkinto suoritetaan sähköisesti vuonna 2019, siis myös äidinkielen esseekoe. Tämä koskee nyt yläkoulun aloittavia oppilaita. Ovatko kaikki todellakin tottuneet kirjoittamaan tietokoneella niin hyvin, että he osaavat, eivät vain suoltaa sitä, vaan myös kehitellä ja muokata tekstiä?

Kallionpää totesi, että monet lukiolaiset eivät osaa edes avata tekstinkäsittelyohjelmaa. Vaikka oma kuvani lukiolaisten tekstinkäsittelytaidoista ei näin synkkä olekaan, pelkään, että jopa abiturienttien oikeusturva saattaa olla uhattuna; sen verran paljon on koulu- ja opettajakohtaisia eroja kirjoittamisen opetuksen menetelmissä.

Mielestäni esseekokeen kirjoittamista tietokoneella kannattaa harkita vasta sitten, kun koko ikäluokka on tottunut kirjoittamaan kaikenlaisia tekstejä tietokoneella alakoulusta asti. Tai miksi ei voisi ajatella, että juuri esseekokeessa, jossa ollaan luovuuden ilon ja kipupisteiden äärellä, kirjoittajilla olisi ainakin tietyn siirtymäajan mahdollisuus valita, haluavatko he kirjoittaa käsin vai koneella.

Tuula Ranta
filosofian tohtori, Kitee